تصویر

برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره دو شهید آزادی در برلین

یاد اَدَسا جَژنا و دژوار تولهلدان که در سالهای اخیر به شهادت رسیدند، با یک مراسم جمعی که در مرکز جامعه دموکراتیک کورد در برلین برگزار شد، گرامی داشته شد.

مراسم بزرگداشت شهدا

مراسم بزرگداشت اَدَسا جَژنا که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ در درسیم به شهادت رسید و دژوار تولهلدان که در ۲ مارس ۲۰۲۲ در گاره به شهادت رسید در برلین پایتخت آلمان برگزار شد.

مراسم بزرگداشتی که توسط مجمع زنان دَست-دان (DEST-DAN) و مجمع کوردستانی‌های آزاد (ناو-برلین) در مرکز جامعه دموکراتیک کورد برگزار شد با یک دقیقه سکوت به یاد شهدای کوردستان در شخصیت اَدَسا جَژنا و دژوار تولهلدان آغاز شد.

متعاقبا، نورسَل یلدیز، رئیس مشترک ناو برلین، از کسانی که در مراسم بزرگداشت شرکت کردند تشکر کرد و گفت: «تا زمانی که رهبر ما آزاد نشود و آزادانه در سرزمین خود زندگی نکنیم، شهدا خواهیم داشت. به همین دلیل، به هر حال، تا رسیدن به آرزوی شهدا و تامین آزادی جسمانی رهبرمان به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.»

اعضای کمیسیون خانواده شهدای ناو برلین، دایه گُزه، مهمت کوچر و محرم آرال سیاستمدار به نمایندگی از خانواده شهید اَدَسا جَژنا سخنرانی کردند.

دایه گُزه با بیان اینکه همه کسانی که از تاریخ تا کنون برای آزادی کشور و سرزمین خود جنگیده‌اند، هزینه آن را پرداخته‌اند، گفت: «ما نیز برای کشور و سرزمین آزاد خود خون خود را می‌ریزیم. به همین دلیل هر اتفاقی بیفتد ما در هر میدانی و در همه جا در مسیر شهدایمان گام خواهیم برداشت.»

مهمت کوچر گفت: «اگرچه ما با شهید ادسا جَژنا که ۲۳ سال برای آزادی مبارزه کرد، زندگی نکردیم، اما از نظر فکری همیشه با هم بودیم. شهید شهید ماست، شهید کوردستان، شهید مبارزات آزادی است.»

محرم آرال سیاستمدار نیز گفت: «باید درک کرد که چرا رفقای ما که در جستجوی آزادی بودند جان خود را برای مبارزه فدا کردند. برای درک این موضوع، لازم است واقعیت پ‌ک‌ک را به خوبی بشناسیم و آن را درک کنیم. وقتی به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که شهادت در پ‌ک‌ک چگونه رخ می‌دهد و چگونه ظهور می‌کند، باید نقش تاریخی رهبر خود را ببینیم. یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های رهبر ما این است که خودمان باشیم، خودمان را بشناسیم، تاریخ خود را بشناسیم، محیطی را که در آن قرار داریم بشناسیم و درک کنیم و واقعیت دشمنی را که به ما حمله می‌کند ببینیم. بر این اساس باید با درک و معنابخشی به آن بنگریم و واقعیت خود را ببینیم.»

این مراسم پس از پخش مستندی در رابطه با زندگی مبارزاتی شهدا با سردادن شعارهای «شهدا نمی‌میرند»، «زنده باد رهبر آپو» و «ژن، ژیان، آزادی» به پایان رسید.