زولایکا، سیاستمدار باسک: رهبر تاریخی خلق کورد، اوجالان باید آزاد شود

ایگور زولایکا، سیاستمدار اهل باسک، انزوای عبدالله اوجالان را نگران‌کننده دانست و گفت: «رهبر تاریخی خلق کورد، عبدالله اوجالان باید آزاد شود و نقش خود را برای حل مسئله کوردها ایفا کند.»

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در زندان امرالی به سر می‌برد و نزدیک به ۳ سال است که هیچ اطلاعاتی از وی دریافت نمی‌شود. حق ملاقات با خانواده و وکلا به کلی از او سلب شده است. برای شکستن این انزوای عبدالله اوجالان، در ۱۰ اکتبر در ۷۴ مرکز در سراسر جهان بیانیه‌هایی اعلام شد و بدین ترتیب کارزار «آزادی برای اوجالان، راه حل برای مسئله کورد» آغاز شد.

سی‌پی‌تی و نهادهای بین‌المللی هنوز در برابر این انزوای عبدالله اوجالان سکوت کرده‌اند. حمایت از کارزار «آزادی برای اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» نیز در حال افزایش است.

ایگور زولایکا، سخنگوی روابط بین‌الملل حزب (Euskal Herria Bildu) که بزرگترین حزب ائتلاف در کشور باسک است، در مورد انزوای عبدالله اوجالان و این کارزار در ۱۰ اکتبر با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

انزوا نگران کننده است

زولایکا با بیان اینکه انزوای امرالی نگران کننده است و این غیرقابل قبول است، گفت: «رهبر تاریخی خلق کورد، عبدالله اوجالان باید آزاد شود.» زولایکا همچنین گفت: «آزادی عبدالله اوجالان برای ما باسکی ها مهم است. زیرا اوجالان رهبر خلق کورد است.»

زولایکا، سیاستمدار باسکی، به نقش عبدالله اوجالان در حل مسئله کوردها اشاره کرد و گفت: «آزادی اوجالان هم برای حل مسئله کوردها و هم برای صلح بین ترکیه و کوردها مهم است. عبدالله اوجالان به عنوان رهبر تاریخی خلق کورد، موقعیت حل مسئله کورد را دارد. برای پایان دادن به جنگ، به یک راه حل دموکراتیک نیاز است.»

انزوا باید پایان یابد و عبدالله اوجالان باید آزاد شود

زولایکا از دولت ترکیه خواست تا انزوای عبدالله اوجالان را پایان دهد و آزادی او را تضمین کند و گفت: «حمایت از کارزار ۱۰ اکتبر مهم است. کارزار مشابهی برای آزادی زندانیان سیاسی باسک در کشور باسک نیز وجود دارد. شرکت در کارزار برای آزادی عبدالله اوجالان راهی برای ابراز حمایت خود از کوردها است.»