۱۲۰ هنرمند آمریکایی و اروپایی: روز آزادی اوجالان فرا رسیده است

​​​​​​​۱۲۰ هنرمند آمریکایی و اروپایی اعلام کردند اوجالان به خلق کورد الهام بخشید تا زندگی شکوهمندانه و همراه با احترام را برای خود انتخاب نمایند و به معلم بسیار خوبی تبدیل شد. او سبب شد تا کوردها برای رسیدن به حقوق خود به عنوان یک انسان آزاد بپا خیزند.

۱۲۰ هنرمند از کشورهای مختلف جهان بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و خواستار آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد شدند. این ۱۲۰ تن شامل شاعران، بازیگران، فعالان، موسیقیدانان، تولیدکنندگان، خوانندگان و تهیه کنندگان در کشورهای بریتانیا، آمریکا، کانادا و اروپا بودند.

 این هنرمندان اعلام کردند، "عبدالله اوجالان به عصر خود خدمت کرده است و آزادی حق مشروع اوست. دیگر زمان آن فرا رسیده است که آزاد شود."

 تعدادی از کسانی که این قطعنامه را امضا کردند عبارتند از: هنرمند تئاتر و بازیگر زن ماکسیم پیک، هنرمند گالی دافید ایوان، کمدین مارک توماس، خواننده برایان اینو،  نویسنده جان والف، شاعر سیاماس کاراهیر،  نمایشنامه‌نویس و تولیدکننده جولیا پاسکال، نویسنده و نقاش آمریکایی جانت بیل، موزیسین دیوید روفکس، شاعر جک هرسچمان،  نقاش آنگیتا فالک،  بازیگر و موزیسین ایتالیایی مونی اوفادیا.

 هنرمندان در این نامه‌ی مشترک خواستار آزادی عبدالله اوجالان شده‌اند و اعلام کردند، "ما به عنوان هنرمندان و تولیدکنندگان معتقدیم که آزادی چیزی است که همیشه لازم و ضروری است و ما بر آن اصرار داریم. آزادی زندگی را حفظ کرده و به آن آرامش می‌بخشد و سبب ایجاد آفرینندگی و خلاقیت انسان می‌شود. آزادی معیاری زنده است که همه‌ی انسانها را به هم وابسته می‌کند. همانطور که گلی نیاز به نور دارد، انسان نیز به آزادی نیازمند است. ممانعت از آزادی و ضبط آن به معنی از بین بردن نور و خفه کردن زندگی است."

او به زندگی کوردها الهام بخشید

 هنرمندان در این بیانیه‌ی مشترک گفتند،رهبر عبدالله اوجالان حتی در زمان اسارت خود برای کوردها الهام‌بخش بوده است. آنها اعلام کردند که بسیاری از کوردها الهام بخشید و زندگی خود را شکوهمندانه و با احترام برای موجودیت خود ادامه دهند. او به معلمی خوب تبدیل شد. او سبب شد تا زنان و مردان کورد برای حقوق خود به عنوان یک انسان آزاد بر روی پای خویش بایستند.

 هنرمندان همچنین به ظلم و ستمی که به کوردها تحمیل شده اشاره کرده و اعلام کردند، کوردها به دلیل این ظلم ستم ناچار شدند برای آزادی خود دست به مبارزه بزنند.

 هنرمندان در ادامه اشاره کردند که،"اوجالان فرصت امید و آزادی را به کوردها بخشید. او در مبارزات سیاسی کوردها رنسانس بسیار بزرگی ایجاد کرد که آن هم در فرهنگ و تفکر، هنر، موزیک، ادب و سینمای کورد چندین نمونه دارد.

 عبدالله اوجالان در مورد تفکر، روشنفکری و زبان در زندگی کوردها کتاب‌های بسیاری نوشته است. او قبول کرده است که هنر نشان دهنده‌ی هویت کوردها است و برای پیشبرد آزادی ضروری است. هنر و آزادی برای شکوه و عظمت انسان‌ها بسیار با ارزش هستند. ما به عنوان هنرمند تاکید می‌کنیم، آزادی برای شکوه و موجودیت متحد هر فرد بسیار مهم و ضروری است.

 عبدالله اوجالان به عصر خود خدمت کرده است و آزادی حق مشروع اوست. او به وضوح اثبات نموده است که رهبری مسئول در برابر ملت خود است و نشان داده که انسان می‌تواند به عهد و پیمان خود باور داشته باشد. دیگر زمان آن رسیده است که آزاد شود."

 این بیانیه همچنین توسط کمپین "صلح برای کوردستان در ایتالیا" و سازمان حقوق بشری با نام "حقوق جهانی در ایتالیا "و "ارکستر نادت" در ایتالیا امضا شده است.