٨٨ روزنامه‌نگار در زندان‌های دیکتاتور

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله فرات گزارش نقض حقوق روزنامه‌نگاران ماه ژانویه ٢٠٢١ در شمال کوردستان و ترکیه را منتشر کرد. این نهاد از دستگیری ۴ روزنامه‌نگار دیگر در ماه ژانویه و بازداشت یک نفر خبر داده و می‌گوید ۴۶ روزنامه‌نگار طی ماه گذشته بازخواست شده‌اند

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله فرات (DFG) گزارش نقض حقوق روزنامه‌ةگاران ماه ژانویه را منتشر کرد. طبق گزارش فشارهای رژیم ترک بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران همچنان ادامه دارد. در بخشی از گزارش آمده است:"متأسفانه ما شاهد موارد متعدد نقض حقوق بشر هستیم. به همین دلیل مجبوریم ماهانه گزارش‌هایی را منتشر کنیم و این موضوع را به اطلاع افکار عمومی برسانیم. در تمامی جهان وقتی از روزنامه‌نگاران سخن به میان آید خبر و گزارش به ذهن انسان خطور می‌کند. اما در ترکیه وقتی از این شغل صحبت به میان می‌آید نخست فشار و خشونت علیه رسانه‌‌ها در ذهن‌ها تداعی می‌شود. رفتارهای حاکمیت چنین نتیجه‌ای را رقم زده است."

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله فرات می‌افزاید که حاکمیت ترک روزنامه‌نگارانی را که مرزهای تعیین شده برای تأمین منافع هیأت حاکمه را نقض می‌کنند از عبارت «تروریست» برای سرکوب آنان استفاده می‌کند و می‌افزاید؛ با این همه روزنامه‌نگارانی وجود دارند که کار و پیشه آنان تبلیغ منافع حاکمیت نیست، واقعیت‌ها را منعکس کرده و به روشنگری دست می‌زند. حاکمیت بهتر است دیگر این واقعیت را درک کند و از هدف قراردادن روزنامه‌نگاران با الفاظ جداگانه دست بردارد."

جمعیت دجله فرات از حاکمیت ترک خواست تا هر چه زودتر روزنامه‌نگاران محبوس در زندان‌ها را آزاد کنند و افزود:"حاکمیت هر اندازه روزنامه‌نگاران را هدف حمله قرار دهد ما نیز به همان اندازه از همکارانمان صیانت می‌كنیم و از آنها دفاع می‌كنیم. هیچ فشاری نمی‌تواند رسالت روزنامه‌نگاری و بیان واقعیات را از میان بردارد. فشارها نخواهند توانست از افشای حقایق برای مردم جلوگیری کنند. روزنامه‌نگاران در هر وضعیتی فعالیت روشنگری و بیان واقعیت‌‌ها را ادامه خواهند داد."

آمار سرکوب روزنامه‌نگاران از سوی رژیم 

در ماه ژانویه ۴ روزنامه‌نگار دستگیر، ١ روزنامه‌نگار زندانی شد. ۶ روزنامه‌نگار کورد هدف حمله نظامیان و چماقداران رژیم قرار گرفتند. یک روزنامه‌نگار بشدت مجروح شد. حاکمیت علیه ۶ روزنامه اقامه دعوی کرد و از فعالیت ۴ روزنامه‌نگار جلوگیری به عمل آورد. ۵ روزنامه‌نگار به ١٢ سال و ۴ ماه و ١٢ روز حبس تعلیقی محکوم شدند. ٣ روزنامه‌نگار محبوس در زندان هدف حمله زندانبانان ترک قرار گرفتند. تا روز ۶ فوریه ٢٠٢١، ٨٨ روزنامه‌نگار در زندان بسر می‌برند.