ابراهیم بیلمز: عدم دیدار کمیته منع شکنجه از امرالی کاستی بزرگی است

ابراهیم بیلمز عضو وکلای دفتر حقوقی سده اعلام کرد که به منظور مستند کردن آثار و تبعات شکنجه و آشکار شدن ابعاد آن دیدار کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا از ترکیه حایز اهمیت بوده و عدم دیدار کمیته منع شکنجه از امرالی کاستی بزرگی است.

هیات اعزامی کمیته منع شکنجه CPT اتحادیه اروپا به منظور بررسی ابعاد و تبعات شکنجه طی روزهای ۱۱-۲۵ ژانویه سال جاری از ترکیه دیدار نمود. هیات اعزامی با برخی از وزرا و مسئولان امنیتی و همچنین برخی از سازمانهای حقوق بشری و سازمان حقوق بشر ÎHD و TÎHV نیز ملاقات کرده بود.

اطلاعات بدست آمده حاکی از بررسی وضعیت رهبر خلق کورد و زندانیان دیگر جزیره امرالی در گفتگوهای این هیات با مسئولان دولت ترک بوده است. با این وجود هیات اعزامی کمیته منع شکنجه CPT اتحادیه اروپا از امرالی دیداری به عمل نیاورد. ابراهیم بیلمز از وکلای دفتر حقوق سده که از وکلای اوجالان نیز به شمار می‌رود، در رابطه با با سفر هیات اعزامی کمیته منع شکنجه CPT اتحادیه اروپا اظهار داشت:

دیدار هیات اعزامی کمیته منع شکنجه CPT اتحادیه اروپا از ترکیه دیداری مهم بوده و این در حالی است که شاهد نقض روزمره حقوق بشر در ترکیه هستیم. ترکیه از اصول اساسی قانون اساسی عدول کرده است. به همین دلیل است که این دیدار مهم ارزیابی می‌شود. ما براین باور هستیم که دیدارهایی شبیه به این دیدار افزایش پیدا کنند. در واقع مراعات حقوق در ترکیه به بن‌بست رسیده است. خصوصا در بازرسی‌ها و پاسگاه‌های نظامی، مراکز بازداشت، زندان‌ها به مرکزی برای شکنجه تبدیل شده‌اند. بررسی و تحقیق و تفحص از این مراکز بسیار مهم است. بدون تردید شنیدن شکایات، مستند نمودن انتقادات و شکایات و همچنین مستند کردن شکنجه و رفتارهای غیر‌انسانی و حمله امری لازم است.

به جای مراعات حقوق، انزوای تشدید شده را اعمال می‌کنند

ابراهیم بیلمز در بخش دیگری از ارزیابی‌های خود در رابطه با هیات اعزامی کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا اظهار داشت که لازم بود CPT هر چند با انها دیداری به عمل نیاورده بود، اما عازم امرالی می‌شد، عدم دیدار از امرالی کاستی بزرگی است و در این باره افزود: آخرین بار CPT بین روزهای ۶-۱۷ مه ۲۰۱۹ از امرالی دیدار کرده است. یک سال و نه ماه از آخرین دیدار گذشته است. CPT در گزارش آخرین دیدار خود اعلام کرده بود که در امرالی به جای اعمال حقوق، انزوایی سنگین و تشدید شده در جریان است. لازم است که CPT با حساسیت و توجه لازم به امرالی توجه داشته باشد،  بدون وقفه دیدارهای خود از امرالی را ادامه دهد و وضعیت آنجا را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد. یعنی ما براین باوریم که لازم است CPT این انزوای سنگین و تشدید شده را مشاهده کند. اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که انزوا در تمامی ابعاد خود تشدید شده است. سالیان درازی است که در امرالی چیزی تغییر نکرده است و رژیم بسته تری در آنجا ایجاد شده است.

مانع از توسل ما به دادگاه می‌شوند

ابراهیم بیلمز با نشان دادن واکنش نسبت به ممانعت از دیدار وکلا اظهار داشت که مجازات بیشتر و سنگینتری را بر موکل ما تحمیل کرده‌اند و این موضوع را نیز دیرتر به ما اطلاع دادند. خواستار اعتراض نسبت به این حکم شده‌ایم اما حتی راه توسل به دادگاه و سیستم قضایی را نیز از ما گرفته‌اند. اعتراض‌های لازم را نسبت این مسئله داشته‌ایم. تلاش‌های ما اکنون در سطح دادگاه قانون اساسی ادامه دارند. در صورتیکه دادگاه قانون اساسی مجددا به شیوه‌ای منفی با درخواست ما برخورد کند، ما اینبار این پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا  انتقال می‌دهیم. همچنین در رابطه با برخورد و رویدادهایی صورت گرفته به صورت مکتوب با کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا مکاتبه داشته‌ایم. ترکیه در امرالی نه تنها حقوق تصریح شده خود را نقض می‌کند، بلکه قوانین بین‌المللی را نیز نقض می‌کند. از سال ۱۹۹۹ امرالی خارج از دایره حقوق بوده است.

دست به هر اقدامی می‌زنیم که لازم باشد

ابراهیم بیلمز در خاتمه ارزیابی خود از دیدار هیات اعزامی کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا اظهار داشت که علیرغم تمامی محدودیتهایی که برای حراست از حقوق اوجالان و هر سه زندانی دیگر در امرالی صورت گرفته است، دست به هر اقدام لازمی می‌زنیم، تلاش‌هایمان را در ترکیه و در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهیم. تقاضاهای موکلانمان را بازتاب داده و در این رابطه خواهان حساسیت افکار عمومی در ترکیه و در سطح جهان هستیم.