الهام احمد: با عقب‌نشینی آمریکا راه برای تهاجم نظامی ترکیه هموار شد

الهام احمد به شیوه آنلاین در انستیتوی Newelles حضور یافته و وضعیت شمال-شرق سوریه را تحلیل کرد. الهام حمد در سخنان خود اعلام نمود با عقب‌نشینی آمریکا راه برای مداخله نظامی ترکیه هموار شد.

الهام احمد به شیوه آنلاین در نشستی که از سوی انستیتوی مطالعاتی Newelles برگزار شد حضور یافته و وضعیت شمال-شرق سوریه را تحلیل کرد. الهام احمد در سخنان خود اظهار داشت که خودمدیریتی مستقل و دمکراتیک علیرغم حضور حکومت سوریه وعدم اعتراف به این خودمدیریتی، تا حد بسیاری از استقلال برخوردار است. ساکنان آن کورد، عرب و مسیحی هستند که به زبان آرامی سخن می‌گویند. ترکمن‌ها و ایزدیان بخش دیگری از ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند.

الهام احمد همچنین اعلام کرد که نیروهای سوریه دمکراتیک در منطقه نیروی اصلی بوده  و ایالات متحده آمریکا در مقابله با داعش از این نیروها حمایت می‌کند. یگانهای مدافع خلق رهبری نیروهای سوریه دمکراتیک را بر عهده دارند و رزمندگان عرب و مسیحی نیز بخشی از این نیروها هستند.

الهام احمد، ریاست هیات مدیره مجلس سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با دستور ترامپ در سال ۲۰۱۹ و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از بخش‌هایی از مناطق شمال-شرق سوریه اظهار داشت: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی راه را بر مداخله نظامی ترکیه و حمله به نیروهای سوریه دمکراتیک باز کرد. اما در آخر ترامپ نیروهای آمریکایی را در منطقه حفظ کرد. علیرغم این اقدام، تصمیم ترامپ باعث شد که ترکیه دست به حمله بزند. نیروهای آمریکایی اکنون در سوریه باقی مانده و تحت فرمان جو بایدن هستند. 

الهام احمد در بخش دیگری از سخنان خود در انستیتوی مطالعاتی Newelles ابراز امیدواری کرد آمریکا بار دیگر در سوریه طرح عقب‌نشینی را در دستور کار قرار خود ندهد و در این باره افزود: ما امیدواریم که رزمندگان کورد در سوریه بار دیگر با چنین مسئله‌ای روبرو نشده و آمریکا شرکای خود را که طی سال‌ها، در مبارزه با داعش همکاری کرده‌اند، حفظ کند.

الهام احمد در ادامه سخنان خود در خصوص نبردهای اخیر بین نیروهای امنیت داخلی و تبهکاران دفاع الوطنی وابسته به حکومت بعث نیز اظهار داشت: ماه گذشته بین نیروهای امنیت داخلی و گروه دفاع الوطنی وابسته به حکومت سوریه برخورهایی روی داد. بعد از چند روز برخورد، با میانجیگری روسیه آتش‌بس اعلام شده و بیشتر نیروهای دفاع الوطنی از محله «طی» که نبردها در آنجا جریان داشت، خارج شدند.

الهام احمد در خصوص تهدید بازگشت تبهکاران دفاع الوطنی نیز اظهار داشت: نیروهای طرفدار اسد باید قامشلو را کاملا ترک کنند، زیرا این گروه‌ها همیشه باعث ایجاد مشکلاتی شده و مسائلی را ایجاد کرده‌اند، ساکنان منطقه را ربوده و غیر نظامیان را اسیر می‌کنند یا دست به باجگیری می‌زنند.

وی در بخش دیگری از ارزیابی وضعیت منطقه خود اظهار داشت که تلاش‌های خودمدیریتی مستقل در خصوص مذاکره با حکومت دمشق شکست خورده و در ادامه افزود: چندین بار خواستیم که با حکومت دمشق گفتگوها را آغاز کنیم، اما حل مسائل و مشکلات را از طریق گفتگو قبول ندارند. الهام احمد در خصوص زندانیان داعشی خارجی در منطقه شمال-شرق سوریه نیز اظهار داشت که خودمدیریتی شمال شرق سوریه از سازمان ملل متحد می‌خواهد که کشورهای جهان را نسبت به تحویل اتباع خود که عضو داعش بوده و اکنون در شمال شرق سوریه هستند، متقاعد کند.

الهام احمد در خصوص انتخابات آینده در سوریه نیز اظهار داشت: بدون گمان بشار اسد در انتخاباتی که برگزار می‌شود به پیروزی می‌رسد. اعتقاد نداریم که چیزی تغییر پیدا کند.