"انزوای ایجاد شده توسط ترکیه مسبب بحران است"

رئیس ÎHD شعبه شهر آمد، سرجان یلماز، بیان داشت که سیستم انزوای امرالی مسبب بحران است و گفت‌: ‌«این بحران، یک بحران سیاسی است.»

رئیس ÎHD شعبه شهر آمد، سرجان یلماز، ابراز کرد که کنش‌های زندانیان پ‌ک‌ک و پاژک در زندان‌های ترکیه ادامه دارد و گفت که هدف زندانیان از میان برداشتن سیستم انزوای امرالی و عمل به سیستم حقوقی مشروع است.

اعتصاب غذای بدون محدودیت زمانی و بدون نوبت،‌ زندانیان پ‌ک‌ک ‌و پاژک که مورخ ۲۷ نوامبر در چارچوب کارزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حلی سیاسی برای مسئله کورد» آغاز شده بود،‌ مورخ ۴ آوریل نیز به پایان رسید، اما کنش‌گران حضور در دادگاه‌ها، ملاقات با خانواده و وکلا و تماس تلفنی را تحریم کردند.

رئیس ÎHD شعبه شهر آمد، سرجان یلماز، با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد و بیان داشت که برای رهیافت دمکراتیک مسئله کورد و شروع مقطع مذاکرات، در کار و کنش هستند و گفت‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«اعتصاب غذای دوره‌ای در ۱۳۰مین روز خود ادامه دارد. سازمان‌های حقوق بشری، سازمان‌های کار و دفاتر تلاش‌ کردند که توجه‌‌ها را به این مسئله معطوف دارند.

تحصن‌های برای عدالت که خانواده‌های زندانیان آغاز کردند نیز در میان خلق حساسیتی را ایجاد کرد. در مقطع انتخابات در ترکیه،‌ این کنش کمی در حاشیه ماند.»

دولت به قوانین خود عمل نمی‌کند

یلماز مشخص کرد که اکنون سیستم انزوا به صورت بی‌وقفه ۲۵سال است که برعلیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل می‌شود. نه طبق قوانین داخلی ترکیه و نه طبق قوانین جهانی این کار مشروع نیست و گفت‌: ‌« اکنون ۲۵سال است که عبدالله اوجالان به ترکیه تحویل داده شده‌است. دقیقا پس از اسیر کردن او، سریعا این سیستم انزوا بر او تحمیل شد. حقوق مشروع و جهانی اوجالان از طرف دولت نقض می‌شود. برای همین هم زندانیانی که ۲۵ سال است در زندان ترکیه بسر می‌برند به شیوه‌ای دوره‌ای برعلیه این مسئله موضع‌گیری می‌کنند و کنش‌هایی انجام می‌دهند. ما یکبار دیگر می‌گوییم،‌ قبل از اینکه ترکیه از این هم بیشتر به مسبب نقض حقوق بشر شود و تلفات جانی افزایش پیدا کند و تناقضات بزرگتر شوند،‌ باید به این سیاست تحمیل انزوا پایان دهد. به عنوان ا‌ه‌د ما این مشکل را بارها به موضوع روز و بحث مبدل کردیم و به وزارت دادگستری مراجعه کردیم. برای اینکه شرایط امرالی مورد تحقیق قرار گیرد و با زندانیان آنجا ملاقات صورت بگیرد، دیدارهایی را ترتیب دادیم. ما در سه ماه اخیر دوبار با همان هدف دیدارهایی صورت دادیم،‌ اما هیچ جوابی نگرفتیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

بی‌وقفه نقض صورت می‌گیرد

یلماز اعلام کرد که اعمال انزوای ایجاد شده توسط ترکیه مسبب بحران است و گفت‌: ‌«قانون جزا برای زندانیان و محکومان برخی حقوق را قائل شده‌ است. بدون تفاوت و تبعیض باید این حقوق برای تمام زندانیان، به صورت برابر اعمال شوند. عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که زندانی می‌باشد،. او تاکنون فقط چندبار تلفنی با خانواده خود صحبت کرده است که آن‌هم از ۵ بار فراتر نمی‌رود. حق فرستادن و گرفتن نامه ۲۵ سال است که برای او ممنوع می‌باشد. دوباره ایجاد کردن محدودیت‌های خودسرانه و دائمی ملاقات با خانواده و وکلا ادامه دارد. این اعمال به تمامی برضد قوانین داخلی و بین‌‌المللی است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»