ارطغرل کورکچو: انزوای اوجالان بر تمامی جامعه تاثیر گذاشته است

​​​​​​​ارطغرل کورکچو ریاست افتخاری ه.د.پ، با اشاره به سیاست‌های ا.ک.پ/م.ه.پ در راستای تشدید انزوا بر رهبر خلق کورد اظهار داشت: انزوا و حصر نه فقط بر اوجالان تحمیل شده است، بلکه تشدید انزوا بر امرالی به معنای تشدید انزوا بر تمامی زندان‌ها و تمامی جامعه است

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد مدت ۲۲ سال است که در جزیره امرالی در شرایط بسیار دشوار انزوا به سر می‌برد. وی در تمامی مدت ۲۲ سال گذشته هر بار که توانسته است با وکلا و اعضای خانواده خود دیدار کند، خواستار دست‌یابی به راه‌حل، دیالوگ و مذاکره بوده است. تا کنون بسیاری از زندانیان سیاسی برای خاتمه دادن به انزوای رهبر خلق کورد، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. بعد از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، وکلای وی توانستند که با وی چند دیدار داشته باشند. همزمان با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی،  در خارج از زندانها نیز کارزارها و اقدامات فراوانی صورت گرفتند. با واکنش‌ها و نارضایتی‌های خلق و زندانیان سیاسی، گفتوگوهایی صورت گرفتند اما بعد از آن مجددا درهای امرالی بسته شدند. آخرین بار در ۷ اگوست ۲۰۱۹ وکلا موفق شدند با امرالی دیدار کنند؛ اما چون بار دیگر درهای امرالی بسته شد، خانواده و وکلای وی نتوانستند بار دیگر با وی دیداری داشته باشند. به همین دلیل از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ کارزار جدیدی در این باره آغاز شده است. اکنون زندانیان سیاسی مدت ۶۰ روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند. از یک طرف زندانیان سیاسی اعتصاب غذا را همچمان ادامه می‌دهند و از طرف دیگر، نمایندگان سازمان‌های اجتماعی در مقابل انزوا عکس‌العمل نشان داده و اعتراض می‌کنند. در رابطه با انزوای اوجالان و سیاستهای در پیش گرفته شده از سوی دولت ترک علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها، ریاست افتخاری این حزب، کورکوت ارطغرل با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگویی کوتاه داشته و در این باره ارزیابی‌های خود را از وضعیت کنونی با خبرنگار این آژانس خبری در میان گذاشته است.

دست و پای زندانیان را شکسته‌اند و هیچ کس صدای آنان را نمی‌شنود

ارطغرل کاراکچو با اشاره به اهداف کارزار زندانیان سیاسی گفت: زندانیان برای از میان برداشتن انزوای تشدید شده بر اوجالان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. انزوای تحمیل شده بر اوجالان در واقع بر تمامی زندانیان و زندان‌ها تاثیر گذار بوده است. به این دلیل که انزوا و ایزولاسیون اعمال شده بر اوجالان در واقع به معنای حصر و انزوای تمامی جامعه و زندانیان است. نقطه آغاز تحمیل انزوا اوجالان بود و اکنون به تمامی جامعه و زندان‌ها گسترش پیدا کرده است. دست و پای زندانیان را شکسته‌اند و هیچ به دلیل انزوا و حصر آنان، کس صدای زندانیان را نمی‌شنود. این اقدامات آسیب روانی شدیدی را بر جامعه تحمیل می‌کند. استانداردهای ایجاد شده در امرالی اکنون در تمام زندان‌ها گسترش پیدا کرده است.

قیمها و گماشتگان را ابتدا در شهرداری‌های کوردستان منصوب کردند و اکنون نوبت دانشگاه‌ها رسیده است

کورکچو در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که قیمها و گماشتگان را ابتدا در شهرداریهای کوردستان منصوب کردند و اکنون نوبت دانشگاه‌ها رسیده است. همچنین زمینه‌سازی می‌شود که گماشتگان خود را بر شهرداری‌های حزب خلق جمهوری نیز تحمیل کنند. زندانیان به خوبی می‌دانند در صورتیکه انزوای اوجالان خاتمه یابد، راه برای سیاستهای جدید و آزادی گشوده می‌شود. زندنیان برای گشودن درهای آزادی به روی جامعه در حال مبارزه هستند. برای درهم شکستن انزوا این مبارزه بسیار مهم است. اعتراضات در مقابل انزوا و فقیر روز به روز بیشتر شنیده می‌شود، باید این صداها متحد شوند. هر زمان که صداها علیه فقر و انزوا متحد شدند، آن زمان است که صداها بیش از پیش‌طنین انداز می‌شوند. لازم است که بیشترین شمار خلق در یک مسیر واحد و همگام با یکدیگر در این مسیر حرکت کنند. یکی از این فعالیتها، نافرمانی مدنی است. لازم است که حزب دمکراتیک خلق‌ها در این رابطه نیز فعالیت کند. سال ۲۰۲۱ برای دست‌زدن به نافرمانی مدنی سالی بسیار مهم و حساس خواهد بود.

آک.پ/م.ه.پ حزب دمکراتیک خلق‌ها را مانعی در مقابل خود می‌دانند

کورکچو در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاستهای آ.ک.پ/م.ه.پ در مقابله با حزب دمکراتیک خلق‌ها افزود که: آ.ک.پ/م.ه.پ می‌بینند که تعداد آرا و محبوبیت خود را در نزد مردم از دست داده‌اند. به همین دلیل است که راهکارهای ضد قانونی و ضد حقوقی را در پیش می‌گیرند. خشونت را ترویج می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که تنها می‌توانند از طریق زور و خشونت در انتخابات به نتیجه دست پیدا کنند. حزب دمکراتیک خلق‌ها را به عنوان مانعی پیش روی خود می‌بینند. به همین دلیل تلاش می‌کنند در این باره ممانعت ایجاد کنند.

گشایش جبهه‌ای واحد علیه نیروهای دمکراتیک و مدنی

کورکچو در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که پارلمان اروپا، با لحن اکید از کمیسیون اروپا درخواست کرده است که تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کنند. این اقدام نحوه تعامل و برخورد پارلمان اروپا را نشان می‌دهد که جامعه اروپا، نیروهای اپوزیسیون و دمکراتیک جبهه واحدی را علیه ترکیه گشوده‌اند.