اعتراض گسترده کوردها به بیانیه ضدکورد کنسولگری آمریکا در هولیر

در پی لشکرکشی پارت دمکرات کوردستان به 'مناطق حفاظتی مدیا' که با هجوم هوایی و زمینی ارتش ترکیه همزمان است، حزب کارگران کوردستان طی هفته‌های اخیر بارها نسبت به خطر وقوع جنگ داخلی به عنوان تهدیدی جدی علیه دستاوردهای خلق کورد هشدار داد.

تلاش رسانه‌های وابسته به پ.د.ک برای عوام‌فریبی و پروپاگاندای علیه پ.ک.ک، لشکرکشی به مناطق استقرار گریلاهای آزادیخواه و مانع‌تراشی در مذاکرات احزاب روژاوا برای تقویت خودمدیریتی دمکراتیك اما نشان می‌داد که قرار است اتفاقاتی رخ دهد که برای آن زمینه‌سازی می.شود.

در عین حال پارت دمکرات و دولت عراق که آگوست سال ٢٠١٣ عقب‌نشینی ناگهانی نیروهای آنها عامل اصلی یک تراژدی انسانی و نسل‌کشی ایزدی‌ها توسط داعش بود، اخیرا توافق‌نامه ای در مورد برچیدن خودمدیریتی ایزدی‌های شنگال امضا کردند که مورد حمایت آمریکا قرار گرفت.

هدف از این اقدامات ضربه‌زدن به دستاوردهای دمکراتیک کوردها در خاورمیانه است. همان رویایی که ترکیه ۴٠ سال است به خواب می‌بیند. ولی تعبیر این خواب شیرین در عالم بیداری یک کابوس تلخ تمام ناشدنی بوده که ریشه در اشغال کوردستان و مسئلەی تاریخی کورد دارد.

به دنبال فراخوان کاراییلان از فرماندهان پ.ک.ک برای جلوگیری از جنگ احتمالی، مسعود بارزانی رئیس پارت دمکرات کوردستان در بیانیه‌ای بر لزوم خروج گریلاهای پ.ک.ک از جنوب کوردستان تأکید کرد و بلافاصله نظامیان پ.د.ک سعی در ورود به مناطق گریلاها در حوالی استان دهوک کردند.

نیروی مدافع خلق در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مین‌های کنار جاده‌ای برای جلوگیری از پیشروی خودرهای زرهی پ.د.ک به مناطق استقرار گریلاهای خود استفاده کرده تا از درگیری مسلحانه مستقیم پرهیز کند. پ.ک.ک تأکید کرده به شدت مخالف جنگ برادرکشی بوده و آنرا فاجعه‌آمیز می‌داند، اما اگر به مواضع آن حمله شود ناچار به دفاع خواهد بود.

گرچه بارزانی حوزه فعالیت پ.ک.ک را ترکیه می‌داند و می‌گوید 'به کوردستان خودتان بروید'، اما پ.ک.ک اینگونه نمی‌اندیشد و کوردستان را یک سرزمین واحد می‌داند که اشغال شده و مبارزه در سراسر آن مشروع است.

رئیس پ.د.ک در حالی پ.ک.ک را اشغالگر خوانده که ترکیه به عنوان دشمن وحشی کوردها و یکی از حکومت‌هایی که حتی به شدت مخالف رفراندوم استقلال جنوب کوردستان در سال ٢٠١٧ بود، هزاران نیروی نظامی با سلاح سنگین در مناطق بهدینان دارد و بارزانی آنها را اشغالگر نمی‌داند. او حتی یک کلمه در بیانیه خود به کشتارهای جمعی روستانشینان منطقه در حملات هوایی ترکیه اعتراض نمی‌کند و هیچ حرفی نمی‌زند که مخالف میل اردوغان- باغچلی باشد.

در پی حوادث اخیر، کنسولگری آمریکا در هولیر نیز در بیانیه‌ای حمایت خود از دولت اقلیم و عراق را اعلام کرده و وعده همکاری علیه «تروریسم» به آنها داده است. در روزهای اخیر بیانیه‌های مقامات آمریکا در مورد لزوم پاکسازی جنبش آزادیخواهی ملت کورد در عراق و سوریه جلب نظر می‌کند.

قدرت‌های جهانی مدت‌هاست سیاست 'کوردهای خوب' و 'کوردهای بد' را جهت تأمین منافع خود و رضایت متحدی چون ترکیه در منطقه دنبال می‌کنند، اما قبول اتهام 'تروریسم' از سوی بخشی از کوردها که خود سالیان دراز علیه رژیم بعث عراق برای آزادی مبارزه کردند و به مشروعیت جنگ با اشغالگر آگاهند، بنظر شرم‌آور باشد.

کاربری بنام 'رئوف عمر' در واکنش به بیانیه آمریکا که در صفحه رسمی کنسولگری هولیر در فیسبوک منتشر شده نوشته است: "بگذارید آمریکا بگوید کوردها تروریست هستند، ما به عنوان کورد همه یک ملت واحد هستیم. علیه دیکتاتوری‌های تاریخ برای آزادی جنگیدیم. اگر آمریکا می‌گوید کوردها تروریست هستند، ما نیز به آمریکا تروریست می‌گوییم."

کاربر دیگری بنام 'رحیم زنگنه' در پاسخ نوشته است: "خب چرا هجوم ترکیه را محکوم نمی‌کنید؟ چرا دزدی‌های مقامات اقلیم را محکوم نمی‌کنید که مردم را گرسنه کرده‌اند؟

همچنین یک کاربر به نام 'ربین عمر' در کامنت خود نوشته است : "این پست کوردی برای نگارنده آن شرم آور است که پ.ک.ک را ترویست معرفی می‌کند."

او همچنین بر لزوم حل اختلافات توسط نیروهای کوردی از طریق گفتگو تأکید کرده و نوشته: "کاش آمریکا یکبار هم توپباران ایران، بمباران ترکیه و اشغالگری آن در روژاوا را محکوم می‌کرد. آمریکایی‌ها باید به شعور این مردم احترام بگذارند که در حالت انقلاب هستند."

یک کاربر با نام 'مریوان مختار' نیز در واکنش به متن کنسولگری آمریکا در هولیر نوشته است: "این شبیه بیانات ابوبکر بغدادی است که اردوغان برایش نوشته باشد. زمانی ماندلا و انقلاب او نیز به نظرتان تروریسم بود."