‌«باید شرایط آزادی عبدالله اوجالان فراهم شود‌»

جمال دمیر وکیل دادگستری، با تاکید بر اینکه راه حل دموکراتیک مسئله کوردها باید اجرایی شود گفت: «مخاطب جناب اوجالان است؛ برای این کار باید شرایط آزادی او فراهم شود.»

آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

جمال دمیر وکیل دادگستری خاطر نشان کرد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای خلق کورد «نماد جامعه» است و اظهار داشت که دولت ترکیه این واقعیت را وارونه کرده و انزوا را تحمیل می‌کند.
۳۸ ماه است که هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است. در این مدت ۵۳۸ درخواست برای ملاقات با او انجام گرفته که بدون نتیجه بوده است. جمال دمیر وکیل دادگستری با خبرگزاری فرات صحبت کرد و گفت که انزوای سنگینی در امرالی تحمیل می‌شود که نمونه‌ای در دنیا ندارد. جمال دمیر گفت: «علاوه بر این، حق اطلاع‌رسانی، ارسال نامه و سایر حقوق به صورت کلی زیر پا گذاشته می‌شود، این حقوق هرگز طبق قوانین احقاق نشده است. در سال‌های اولیه، ملاقات‌ها با توجیهاتی مثل «بدی آب و هوا و یا خرابی کشتی» رد می‌شد. سپس بهانه «مجازات انضباطی» اضافه شد. اما در این اواخر آنها دیگر نیازی به نشان دادن بهانه و توجیه نمی‌بینند.
آنها واقعیت را وارونه جلوه میدهند
دمیر با یادآوری اینکه خلق کورد در راه حل دموکراتیک مسئله کورد، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را به عنوان مخاطب سیاسی خود قرار دادند گفت: «میلیون‌ها کورد او را به‌عنوان اراده سیاسی خود به جهانیان معرفی کردند و در چنین شرایطی جناب عبدالله اوجالان تبدیل به «نماد جامعه» خلق کورد شده است. دولت ترکیه این واقعیت را وارونه کرد، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت و انزوا علیه بشریت را تحمیل کرد. ارتباطش را با دنیای بیرون کاملا قطع کرد. از سوی دیگر به جای حل سیاسی، مسالمت آمیز و دموکراتیک مسئله کوردها، دولت ترکیه بر جنگ و ویرانی متمرکز شد. جنگ و اشغال‌گری را در خاورمیانه و چهار بخش کوردستان گسترش داده و صلح جهانی را تهدید می‌کند.»
باید شرایط آزادی فراهم شود
دمیر گفت: «روند تاریخی یک بار دیگر نشان داد که حل دمکراتیک مسئله کوردها مهم است» و اینگونه ادامه داد: «این موضوع بر عهده ملت‌ها و نظام جهانی است. ظلمی که ۱۰۰ سال پیش انجام شد باید متوقف شود. جناب اوجالان مخاطب حل مسئله‌ای به نام خلق کورد است. برای این باید انزوا برداشته شود و شرایط آزادی فراهم شود. به همین دلیل کنش‌هایی که علیه انزوا انجام می‌گیرند بسیار مهم هستند.»