بی‌شناسنامه‌ها در ایران شمرده نمی‌شوند

در طول سه سال جمعیت فقرای ایران سه برابر شد

گزارش یک روزنامه داخلی در ایران نشان می‌دهد که جمعیت فقیر کشور در طول سه سال گذشته دوبرابر شده است. طبق این گزارش ٣۵ درصد از جامعه یارانه بگیران ایران از طبقه فقیر هستند. اطلاعات مالی هفت درصد ایرانیان اما در دسترس نیست، گمان می‌رود بی‌شناسنامه‌ها بخش بزرگی از این افراد گمنام باشند.

روزنامه شرق یک گزارش درباره تعداد فقرا و ثروتمندان در ایران منتشر کرده و نوشته است بخش کوچکی از جمعیت ایران یعنی حدود هشت درصد ایرانی‌ها، ثروتمند هستند و ٩٢ درصد مردم از نظر درآمدی فقیر یا متوسط به شمار می‌آیند.

نکته قابل توجه در این گزارش آن بوده که ثروت ثروتمندان ایرانی با رشد خیره‌کننده زیادتر می‌شود و در مقابل جمعیت فقیر ایران در عرض سه سال، دو برابر شده است.

طبق داده های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان که یک نهاد دولتی است، ٣۵ درصد از جمعیت یارانه بگیران در ایران از طبقه فقیر هستند و ۵٧ درصد جزء طبقه متوسط. اطلاعات مالی هفت درصد ایرانیان اما در دسترس نیست. این ٧ درصد اما چه کسانی هستند؟

بی‌شناسنامه‌ها محرومترین بخش فقرای ایران هستند که نه رأی آنها گرفته می‌شود، نه می‌توانند به مدرسه بروند، نه خدمات درمانی دارند و نه هر حق دیگری که یک شهروند می‌تواند داشته باشد. آنها را باید جمعیت فقرای پنهان ایران است.