خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

چارلز پوگدمونت: عبدالله اوجالان در شرایط دشواری قرار دارد

چارلز پوگدمونت رئیس پیشین بخش کاتالونیای اسپانیا، انزوای سنگینی را که دولت ترک بر رهبر آپو تحمیل کرده است مورد انتقاد قرار داده و گفت: آقای اوجالان در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند.

چارلز پوگدمونت رئیس پیشین کاتالونیا که حکومت اسپانیا وی را به دلیل برگزاری رفراندوم استقلال در ۱ اکتبر ۲۰۱۷ تبعید کرده است، حمایتهای خود را از انقلاب روژآوا نشان داده است. در این گفتگو مشخص می‌شود که پوگدمونت در رابطه با وضعیت منطقه از دیدگاهای ویژه‌ای برخوردار است.

بعد از برگزاری رفراندوم، حکومت اسپانیا محاکمه گسترده سیاستمداران و نمایندگان کاتالونیا را آغاز کرده و آنها را به فتنه‌انگیزی و تفرقه متهم کرد. همچنین حکومت اسپانیا، پوگدمونت را نیز متهم نمود، وی نیز برای ممانعت از دستگیری خود از آن زندان کاتالونیا را ترک کرده است. آژانس خبری ما از قامشلو  گفتگویی را با پوگدمونت در بروکسل انجام داده است. در این گفتگو وی در رابطه با انقلاب روژآوا و سیاستهای دولتهای ترک و اروپا در مقابل رهبر آپو و کورد سخن گفته است.

هاوار: ارتباط بین خلق‌های کورد و کاتالان را چگونه می‌بینید؟

پوگدمونت: من احساس می‌کنم که ما با هم در یک جنگ دشوار قرار داریم. خلقهایمان از یک نوع محدودیت برخوردارند. دولت ملی‌گرا و امپراطوری، تکثر را نپذیرفته و آن را تهدیدی علیه خود می‌بیند. انقلاب در روژآوا برای ما و کاتالونی‌ها می‌تواند الهامبخش باشد. هر قدمی که در کوردستان برداشته می‌شود منبعی برای الهام است. خصوصا مقاومتی که در منطقه‌ای تحریم شده و محاصره شده صورت گرفته است، جای الهام دارد.

هاوار: به نظر شما آیا نمونه کاتالونیا برای حل مسئله خود با اسپانیا می‌تواند در حل مسئله کورد نقشی ایفا کند؟

پوگدمونت: به نظر من ما می‌توانیم با یگدیگر همکاری کنیم. در جریان هر دو تجربه عناصر مفید و موثری وجود دارند که با آینده و سرنوشت پروژه اجتماعی و میهن گره خورده‌اند. اعتقاد دارم که سازماندهی از پایین و نه خلاف آن، از جمله مسائل مشترک بوده و باید در این باره از همکاری‌های بیشتری برخوردار باشیم. برای خاتمه دادن به اختلافات باید به راه‌حلی دمکراتیک روی آورد. آشکار شده است که راهی برای آن وجود دارد و مطمئن‌ترین راه هم است. اسپانیا با ترکیه روابط بسیار نیرومندی دارد. همزمان، ترکیه به دلیل تحرکات خود در پارلمان اروپا مورد انتقاد هم قرار می‌گیرد. بین رژیم اسپانیا و رژیمهای اطراف روژاوا و کوردستان در کل، تفاوت‌های بسیاری وجود دارند، اما موارد مشابهی نیز وجود دارند. طبیعت و ماهیت نیروی هژمون، عدم قبول کورد، تلاش برای تحمیل زبان، فرهنگ و در پیش گرفتن سیاستی که بر ملت‌های دیگر تحمیل می‌کنند. از جمله این موارد هستند. این مسائل از جمله ویژگی‌های دولت‌های ملی‌گرا و امپراتوری بزرگ است. همیشه به هژمونی اتکا می‌کنند. از نظر ما مبنای قدرت باید تعهد و گفتگو باشد.

هاوار: نگرش ما در رابطه با کنفدرالیسم دمکراتیک چیست؟ آیا امکان تحقق آن در مناطق دیگر وجود دارد؟

پوگدمونت: من اعتقاد دارم که هر منطقه باید مناسبت‌ترین مسیر سیاسی را برای خود انتخاب کند. سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک در روژآوا به موفقیت دست یافته است. از نظر من، می‌تواند برای افراد دیگر به درسی منجر شود. لازم است که این مسئله را در نظر بگیریم که امکان پیروزی ان به معنای موفقیت حتمی در جای دیگر نیست. هرگونه سیستم سیاسی دمکراتیک و سیاسی بر اساس تقویت مشارکت شهروندان در مبارزات سیاسی تاسیس می‌شود. این مسیر درست است و به معنای بازسازی دمکراسی است. دمکراسی مشترک خود فرصتی واقعی و امری لازم است.

هاوار: انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پوگدمونت: در این رابطه نقض آشکار حقوق بشر را می‌توان مشاهده کرد و هیچ راهکار مشخصی را برای جرایم ظالمانه صورت گرفته از سوی دولت ترک نمی‌توان مشاهده کرد. این جرایم نشان دهنده همکاری نیروهای غربی با دولت ترک است. از جمله بارزترین جرایمی که دولت ترک مرتکب شده است،  قتل سه زن انقلابی کورد در پاریس است. ذهنیتی از سوی دولت ترک در مقابله با خلق کورد مشاهده می‌شود که روز بروز ابعاد فاجعه‌بار آن گسترش پیدا می‌کند. حمله به نمایندگان و سیاستمداران جای شرم است. همیشه توجه من به محکومیتهای لفظی جلب می‌شود. این مسئله کفایت نمی‌کند، اما همزمان نشان دهنده تدابیر لازمی هستند که اتخاذ شده‌اند.

دست آخر می‌بینیم که روشنفکران، سیاستمداران و سازمان‌های حقوقی در تمام جهان برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان گام برداشته‌اند. این مسئله جای امیدواری است. این اقدامات امیدبخش هستند. باید از این مسئله حمایت کرد. آقای عبدالله اوجالان در شرایط بسیار دشوار قرار دارند. وضعیت وی از تبعید به مراتب بدتر است. من تحت آزادی‌هایی که قوانین اروپایی برای من ایجاد کرده‌اند آزادانه زندگی می‌کنم و برای سیاست‌ورزی در پارلمان اروپا هستم. برای شکایت در دادگاه اروپا می‌توانیم صدایمان را به گوش همه برسانیم.

هاوار: سکوت مجامع جهانی در مقابل دولت ترک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پوگدمونت: در پیش گرفتن سکوت به معنای همکاری با دولت ترک است.  استانداردهای دوگانه بسیار شرم انگیز و غیراخلاقی هستند. بسیار ناراحت هستم که می‌بینیم اتحادیه اروپا اینگونه عمل می‌کند. مهم نیست چه کسی است، مهم اینست که این اقدامات تجاوزکاری هستند. خلق‌ها باید احترام و جایگاه خود را حفظ کنند.

تفسیر مجدد آقای اوجالان از سوسیالیسم و تاریخ در مجموع نمونه‌ای است که بر اساس آزادی و نقش زنان در جامعه و سیاست قابلیت بازخوانی را دارد. تغییر همیشه تهدیدآمیز است. تغییر مرزها نیز رویدادی است که همیشه به وقوع پیوسته است. در اینده نیز شاهد تغییر مرزها خواهیم بود. سیستمهایی از آن حمایت می‌کنند. اما در قرن ۲۱ تغییرات تکنولوژیک، تاثیری مستقیم بر چگونگی مدیریت نیرو ایجاد می‌کند. ما در کاتالونیا تلاش کردیم تا این کار را انجام دهیم. ما تلاش نداشتیم تا از طریق تغییر پرچم و نام، اسپانیای کوچکی را تاسیس کنیم. ما تلاش می‌کردیم تا جمهوری را بر اساس مفاهیم جدیدی تاسیس کرده و جامعه را مجددا سازماندهی کنیم.

هاوار: برای خلق کورد و خصوصا خلق کورد در روژآوا چه پیامی دارید؟

پوگدمونت: باید مبارزه را ادامه داد، ما مبارزات خلق کورد را در تمامی جهان پیگیری می‌کنیم. از مبارازت خلق کورد الهام می‌گیریم. می‌بینیم که در مقابل هیچ فشاری سر تسلیم فرود نمی‌آورند. از مشکلاتی که روژآوا با ان دست و پنجه نرم می‌کند ناراحتیم، اما برای روژآوا نیز آرزو دست‌یابی به پیروزی داریم، ما خود بخشی از این نبرد هستیم.

منبع: ANHA