دانشگاهیان عرب و کورد: رهبر عبدالله اوجالان زنان را کلید زندگی قرار داد

دانشگاهیان عرب و کورد درخواست کردند ۴ آوریل روز جهانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شود و گفتند: «رهبر عبدالله اوجالان وضعیت زنان را تغییر داد و زنان را کلید زندگی قرار داد. ما امیدواریم که او به زودی آزاد شود.»

ابتکار عمل عربی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و آکادمی علوم اجتماعی عبدالله اوجالان به مناسبت سالروز تولد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و به عنوان بخشی از مرحله دوم کارزار بین‌المللی برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و راه حل مسئله کورد در پلتفرم مجازی زوم سمپوزیومی برگزار کرد.

رئیس سابق دانشکده هنر دانشگاه دمانهور مصر پروفسور دکتر محمد رفعت الامام، رئیس مشترک دانشگاه کوبانی و عضو آکادمی علوم اجتماعی عبدالله اوجالان، شروان مسلم، عضو شورای هماهنگی ابتکارعمل عرب برای آزادی رهبر اوجالان دکتر الهامی الملیگی و تعدادی از دانشگاهیان عرب و کورد در این سمپوزیوم شرکت کردند.

مظلوم دینچ یکی از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در این سمپوزیوم شرکت کرد و در مورد وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اطلاعاتی ارائه کرد. وکیل دینچ گفت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به مدت ۲۶ سال در جزیره امرالی در انزوا نگه داشته شده است و گفت:« در ۱۲ سال اول به وکلا اجازه ملاقات داده شد. اما در ۱۴ سال گذشته اجازه ملاقات نداشتیم. همچنین در ۸ سال گذشته از ملاقات خانواده نیز جلوگیری شده است. از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ هیچ اطلاعاتی از عبدالله اوجالان دریافت نشده است.»

شرایط و ضوابط رهبر اوجالان سخت‌تر از ماندلا است

 وکیل دینچ یادآور شد که بارها با کمیته حقوق بشر اروپا و کمیته حقوق بشر سازمان ملل تماس گرفته‌اند و ادامه داد: «همه سازمان‌ها پیشنهاد ملاقات با وکلا و خانواده‌ها را داده‌اند اما ترکیه هنوز این پیشنهاد را نپذیرفته است. انزوا در زندان امرالی مطلق است و ناقض تمام توافقات بین‌المللی است. شرایط عبدالله اوجالان از نلسون ماندلا دشوارتر است. نیروهای حامی ترکیه از نفوذ روانی رهبر آپو بسیار می‌ترسند. لذا انزوا در هر موردی ادامه دارد و اجازه نمی‌دهند دیدار با رهبری به صورت رسمی انجام شود. این باعث ایجاد خطر می‌شود.»

عبدالله اوجالان یک شانس برای خاورمیانه است

کارشناس سیاسی و محقق خاورمیانه دکتر طه علی از تاثیرگذاری افکار عبدالله اوجالان در جهان خبر داد و گفت: «بدون شک در خاورمیانه علمای زیادی و در عین حال افراد زیادی بودند که خواهان آزادی بشر بودند. اما رهبر عبدالله اوجالان از این نظر فرصتی برای خاورمیانه است. رهبر عبدالله اوجالان بر اسطوره‌شناسی تکیه می‌کند و به عنوان روش، آغاز و مرحله به حقیقت می رسد. اندیشه نابودی بشریت که دوران سلطه مردانه است و با استثمار زنان آغاز شده است و مدرنیته سرمایه‌داری جهان را در این امر رهبری می‌کند. اندیشه فیلسوف عبدالله اوجالان، محوریت جامعه و زن را به گونه‌ای نشان داد که برای بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان تغییر کرده است.»

ما امیدواریم که رهبر عبدالله اوجالان به زودی آزاد شود

 هماهنگ کننده ابتکار عربی برای آزادی رهبر اوجالان و نویسنده مصری الهامی الملیگی با بیان اینکه مردم آزادیخواه جهان در حال مبارزه برای شکستن انزوای رهبر عبدالله اوجالان هستند، گفت: « سیاستمداران، متفکران، حقوقدان، وکلا و کارشناسان در تلاش هستند تا ایده‌ها و فلسفه رهبر عبدالله اوجالان را به تمام جوامع عرب بیاورند، تا نیروهای فشار عربی و بین‌المللی را ایجاد کنند. مبارزه بزرگی برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان در حال انجام است. شکستن انزوا، آزادی رهبر عبدالله اوجالان و حل مسئله کوردها در میان گروه‌های عرب روز به روز بیشتر می‌شود. امیدواریم او به زودی آزاد شود. خلق کورد باید به آزادی خود برسند.»

الهامی الملیگی اظهار داشت که ابتکار عمل عرب به زودی کتابی درباره رهبر عبدالله اوجالان و افکار و فلسفه او در مصر منتشر خواهد کرد.

 دکتر سحر: زنان را کلید زندگی قرار داد

دکتر سحر احمد با بیان اینکه چهار کتاب از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در مورد زنان نوشته شده را خوانده است، اظهار داشت که کتاب‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با اندیشه و تجربه فراوان خلق شده‌اند. دکتر سحر به فلسفه « ژن ژیان آزادی» از اندیشه‌های رهبر عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «آزادی زن کورد را با زندگی انسان‌ها پیوند می‌زند. او جایگاه زن را تغییر داد و زن را کلید زندگی قرار داد. زنان کورد در طول تاریخ مبارزه کرده‌اند و تصاویر قهرمانانه ای را علیه خشونت، نژادپرستی و اشغالگری ارائه کرده‌اند. رهبر عبدالله اوجالان مشکل را تشخیص داد، آن را توضیح داد و راه حل آن را ترسیم کرد. در پیروزی زنان کورد، رهبر عبدالله اوجالان حقوق زیادی به آنها داد و به آنها کمک کرد تا با قدرت بایستند. رهبر عبدالله اوجالان دید که آزادی زن کورد، آزادی کوردستان است. بنابراین آزادی زن با آزادی میهن پیوند خورده است. این امر باعث پیشرفت جامعه می‌شود و به جامعه نیرو می‌بخشد.

زمانی که حزب کارگران کوردستان تأسیس شد، صدها هزار زن به این حزب پیوستند و تصویر جدیدی برای زنان خلق کردند، از زن کلاسیک به زن آزاد و دموکراتیک با ذهنی آزاد روی آوردند. بحث با سؤالاتی شروع شد مانند اینکه یک زن آزاد کیست، چگونه می‌توانیم به او دسترسی پیدا کنیم و او چگونه باید باشد. برای نشان دادن پدیده تحقق انقلاب در درون انقلاب، موضوع زن با موضوع آزادی ملی در دستور کار قرار گرفت و برخی مفاهیم مانند مفهوم زندگی آزاد به مبارزه با ظلم اعم از سیاسی و یا اجتماعی و همچنین علیه سلطه مردان جامعه همچنان ادامه دارد.»

پروفسور دکتر محمد رفعت الامام نیز گفت: «نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی علیه سیاست‌های نژادپرستانه در آفریقای جنوبی و عبدالله اوجالان علیه سیاست‌های نژادپرستانه ترکیه علیه خلق کورد مبارزه کردند.» دکتر امام خواست ۴ آوریل روز جهانی رهبر عبدالله اوجالان باشد.

 پروفسور دکتر سعید: رهبر عبدالله اوجالان میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است

استاد دانشگاه شانشی چین پروفسور دکتر سیفان سعید که اهل روژهلات کوردستان است با بیان اینکه عبدالله اوجالان در ۲۵ سال گذشته سخت‌ترین روزها را در زندان‌های رژیم‌های سرکوبگر ناتو از طریق دولت فاشیست ترکیه سپری کرده است، گفت: «رهبر عبدالله اوجالان یک الگو و مبارز است. او بخش بزرگی از جامعه را تغییر داده است. مردم خاورمیانه تحت تأثیر افکار و عقاید او هستند. در همان زمان، رهبری او میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داد تا برای حقوق خود مبارزه کنند. نتیجه مبارزات فکری و عملی رهبر عبدالله اوجالان، راه‌های مختلفی برای مبارزه با بی‌عدالتی و نیروهای ظالم در منطقه ایجاد کرد. اکنون می‌بینیم که بین کسانی که می‌خواهند با عزت و آزادی زندگی کنند و کسانی که می‌خواهند مردم را تحت ظلم و اجبار نگه دارند، درگیری وجود دارد. اکنون می‌توانید او را در مناطقی بیابید که افکار رهبر عبدالله اوجالان و همراهانش در آنجا وجود دارد.

رهبر عبدالله اوجالان در تغییر ذهنیت قدیمی و ایجاد شخصیتی جدید برای کسانی که می‌خواهند آزاد باشند، نقش داشته است. هیچکس نمی‌تواند منکر این تغییرات مثبت بزرگ به ویژه در میان زنان خاورمیانه شود.»

دکتر احمد انبیه همچنین به انتقادات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از دولت-ملت و اهمیت این انتقادات پرداخت و گفت: «آنچه امروز در منطقه می‌بینیم نتیجه الگوی یک جانبه دولت- ملت است که نشان دهنده یک محصول غربی و سرمایه‌داری است. عبدالله اوجالان نیز با ارائه ملت دموکراتیک گام بلندی در درک و رفتار برداشت.»

شروان مسلم، رئیس مشترک دانشگاه کوبانی نیز به اهمیت اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندگی خلق کورد و مردم منطقه پرداخت و گفت: «ما در شمال و شرق سوریه برای اجرای مبارزه برای زنده کردن فرهنگ اشتراک و احترام کار می‌کنیم. ما به عنوان آکادمی عبدالله اوجالان، با بسیاری از موسسات برای ایجاد تفکر و ذهنیت یک فرد دموکراتیک که می‌تواند زندگی مشارکتی بسازد، همکاری می‌کنیم.»

دکتر حکمت عبدالکریم از باشور کوردستان نیز به مفهوم آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و لزوم آزادی اجتماعی پرداخت و همچنین در مورد معیارهای اخلاقی اندیشه و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کرد. دکتر عبدالکریم تصریح کرد که لازم است هر فرد و جامعه مسئولیت خود را در مقابل دیگران و خود انجام دهد تا بتوانیم به اتحاد و همبستگی بین مردم به ویژه مردم تحت ستم دست یابیم.

وکیل دکتر احمد رجب نیز به وضعیت انزوا که ناقض همه قوانین است، اشاره کرد و خاطرنشان نمود، فعالیت‌های حقوق بشری، مردمی، دانشگاهی و رسانه‌ای باید دولت ترکیه را برای دستیابی به اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی تا دیدار وکلا و خانواده تحت فشار قرار دهد. دکتر احمد رجب با بیان اینکه به عنوان عضوی از اتحادیه دفاتر عرب در حوزه حقوقی اعراب به صورت گسترده و در بسترها و حوزه‌های کاری مختلف با ابتکار عمل خود اقدام خواهد کرد، گفت: «ایده‌ها و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را دنبال خواهد کرد.»