د‌ف‌گ: روزنامه‌نگاران کورد آنچه را که دیده نمی‌شود نشان خواهند داد

انجمن روزنامه‌نگاران دجله و فرات د‌ف‌گ به دستگیری ۳ خبرنگار اعتراض کرد و گفت: «روزنامه‌نگاران کورد آنچه را که دیده نمی‌شود نشان می‌دهند و آنچه را که شنیده نمی‌شود می‌گویند. برای حفاظت از روزنامه‌نگاری، ما خواهان مبارزه مشترک هستیم.»

در ۲۳ آوریل خبرنگاران آژانس مزوپوتامیا (MA) اسرا سولین دال و مهمت اصلان، کارمند روزنامه ینی یاشام، انس سزگین و کارمندان مطبوعات آزاد صالحا ارس، یشیم آلیجی، بسته آرگات بالجی، شیرین آرمیش و اردوغان آلایومات و خبرنگار سابق آژانس مزوپوتامیا دوغان کایناک با یورش به خانه‌هایشان در مرکز استانبول، آنکارا و رحا بازداشت شدند.

انس سزگین، صالحا ارس، یشیم آلیجی، بسته آرگات بالجی و شیرین ارمیش، روزنامه‌نگارانی بودند که روز گذشته در اداره پلیس مورد بازجویی قرار گرفته و به دادگاه استانبول فرستاده شدند؛ آنها به شرط وثیقه قضایی آزاد شدند. اسرا سولین دال، مهمت اصلان و اردوغان آلایومات، خبرنگاران آژانس مزوپوتامیا پس از آنکه روند بازجویی آنها تا نیمه شب طول کشید، دستگیر و روانه زندان شدند.

انجمن روزنامه‌نگاران دجله فرات (د‌ف‌گ) با انتشار بیانیه‌ای کتبی با عنوان «اجازه دهید همکاران ما که در استانبول دستگیر شده‌اند آزاد شوند» به بازداشت کارکنان مطبوعات آزاد واکنش نشان داد.

د‌ف‌گ در بیانیه خود اعلام کرد که اخبار و مصاحبه‌های خبرنگاران در بیانیه‌های دادستانی و دادگاه زیر سوال رفته است و می‌گوید: «تمام اخبار خبرنگاران مربوط به مسئله کوردها، جنگ، انزوای رهبر پ‌ک‌ک عبدالله اوجالان که دستور کار اصلی این کشور است، سعی شد به عنوان جنایت نشان داده شود. یادآوری می‌کنیم که مسئله کوردها و انزوا یکی از دستور کارهای اصلی این کشور است و خبرسازی در این باره توسط خبرنگاران جرم نیست. وظیفه خبرنگاران خبرسازی و اطلاع رسانی به جامعه با اخبار خود است. هر خبری که در پرونده تحقیق و تفحص درج شده و سعی می‌کنند با «عضویت در سازمان» مرتبط سازند، خبری به منظور اطلاع رسانی به نفع جامعه بوده است.»

د‌ف‌گ با بیان اینکه دولت سال‌هاست خبرنگارانی را که در خط مقدم مسئله کوردها و اخبار مرتبط با هر برنامه‌ای را که در ترکیه به زخمی التیام نیافته تبدیل شده است، قرار دارند هدف قرار داده است، ادامه داد: «یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که راه چاره حکومتی که تلاش می‌کند با سانسور، تحقیقات، ممانعت، شکایت و دستگیری خبرنگاران را ساکت کند، بازداشت روزنامه نگاران نیست. برای دموکراتیک شدن ترکیه و حل مشکلات، موانع آزادی مطبوعات و بیان را بردارید و تعقیب خبرنگاران را متوقف کنید.»