دکتر عصمت کوناک: "جنگ برای اردوغان به معنای خودکشی خواهد بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌"

دکتر عصمت کوناک با بیان اینکه دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از نتایج انتخابات راضی نیست گفت: «پس از انتخابات، شروع جنگ علیه کوردها برای اردوغان به معنای خودکشی است.»

مصاحبه

در کوردستان و ترکیه رژیم فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ در انتخابات محلی ۳۱ مارس ضربه سنگینی خورده و شکست خورد. به ویژه در کوردستان، «سیاست قیم» که ۸ سال است اراده خلق کوردستان را نادیده گرفته بود، با اراده خلق کورد شکست خورد. دکتر عصمت کوناک آکادمیسین، درباره این موضوع گفت‌و‌گو کرد.

دکتر عصمت کوناک بیان داشت: «انتخابات ۳۱ مارس باعث شادی خلق شد و همزمان ضربه سنگینی به نظام و حکومت وارد کرد.»

دکتر عصمت کوناک به بازی‌ها و ترفندهای دولت در شهرهای کوردستان اشاره کرد و گفت: «از خارج رای آوردند، یعنی قیم‌های انتصابی را آوردند اما جواب نداد و نتوانستند به خواسته خود برسند. فکر می‌کردند با بازی‌هایشان نتیجه می‌گیرند. مثلاً در شرنخ فرماندار، قائم‌مقام و رئیس پلیس، همه با هم برای حزب عدالت و توسعه کار می‌کردند. آنها کارمند دولتی هستند، از مردم مالیات می‌گیرند، با مالیات کوردها فعالیت می‌کنند. در خاک کوردها، حزبی را تبلیغ کردند که اراده کوردها را نادیده می‌گیرد. اینگونه و با این حیله‌ها، در این انتخابات شرنخ و بدلیس را به دست آوردند، اما در کل هم در کوردستان و هم در ترکیه شکست خوردند و نتوانستند به نتیجه‌ای برسند.»

دکتر عصمت کوناک بیان داشت که دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از نتیجه انتخابات راضی نیست و گفت: «نمی‌خواهند بپذیرند و می‌خواهند شکست را پنهان کنند. به همین دلیل است که برای دام‌های جدید آماده می‌شوند. در شرایط کنونی اوضاع اقتصاد خوب نیست، یعنی از طریق اقتصاد نمی‌توانند مردم را قانع کنند. سیاست گرسنگی دیگر تمام شده است. همانطور که سمیر امیر گفت: «نظام نابرابر برای قدرتمندان سود ایجاد می‌کند و برای مردم فقر.» اکنون یک سیستم نابرابر وجود دارد و رژیم کنونی این را می‌داند. توده‌های خلق از این سیستم نابرابر راضی نیستند. بنابراین تنها راه‌حل پیش روی سیستم حکومتی روی آوردن به آشوب است. رستگاری خودشان را در برانگیختن توده‌ها علیه همدیگر می‌دانند. همین حیله را بعد از ۲۰۱۵ به کار بردند. به نظر می‌رسد در حال حاضر نزدیکترین هدف برای آنها «جنگ» است. جنگ را برای خود تنها راه نجات تلقی می‌کنند.

در این مورد، رژیم اردوغان از پوتین به عنوان الگو استفاده می‌کند. همانطور که می‌دانید، پوتین جنگ در اوکراین را آغاز کرد. قبل از شروع جنگ، حمایت‌هایی که از وی در کشور صورت گرفت ۷۷ درصد بود. در انتخابات گذشته این عدد به ۸۷ درصد رسید. مخالفان کاملاً آرام شده بودند. این روشی است که اردوغان می‌خواهد از آن استفاده کند. با این حال، روسیه و ترکیه کشورهای بسیار متفاوتی هستند. برای اینکه اردوغان بتواند جنگی را در باشور کوردستان آغاز کند، به اقتصاد و منابع قوی نیاز دارد. اکنون او در چنین شرایطی نیست. روسیه اقتصادی قوی با بودجه کافی دارد. منابع مهمی دارد. نفت و گاز و توان تامین غذای خودش را دارد. تقریباً می‌تواند بگوید که تمام دنیا به او گره خورده است. بنابراین می‌تواند جنگ را سالیان دراز ادامه دهد. اما ترکیه قدرت انجام این کار را ندارد. بنابراین جنگ برای آنها نتیجه‌ای نخواهد داشت. مثل این است که کسی سردرد داشته باشد ولی سعی کند با گیوتین این سردرد را تمام کند. شروع جنگ علیه کوردها برای اردوغان خودکشی خواهد بود. اما در هر حال نیروهای اپوزیسیون باید به صورت ویژه در برابر این تحریکات مراقب باشند و تدابیر لازم را بیاندیشند.»