دولت آلمان سیاستمدار کورد عبدالله اوجالان را زندانی کرد

دولت آلمان حکم زندان سیاستمدار کورد عبدالله اوجالان را صادر کرد. این سیاستمدار کورد روز گذشته در شهر هیلبورن آلمان با دستور دادستانی فدرال آلمان دستگیر شده بود.

پس از سفر هفته گذشته مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به برلین و دیدار آن با دولتمردان آلمان فشارهای دولت این کشور بر کوردهای ساکن در آلمان افزایش یافت. روز جمعه پلیس آڵمان در نورنبرگ به مرکز جمعیت کوردها حمله کرد و پس از آن نیز در شهر هیلبورن به منزل سعید اوزترک رئیس مشترک فدراسیون جوامع کورد(FCK-BW-BAYERN) حمله‌ور شد.

پلیس آلمان پس از هجوم به منزل سعید اوزترک سیاستمدار کورد را دستگیر کردند. دادستانی عمومی آلمان در کالسروهه از ٢ سال پیش تحقیقات درمورد اوزترک را آغاز کرده است. دادستانی عمومی فدرال در این رابطه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در آن آمده است، از سال ٢٠١٩ تحقیقاتی را در مورد اوجالان آغاز کرده‌اند و پس از آنکه امروز دستگیر شده است حکم حبس وی از سوی دادگاه صادر شده است.

تحقیق در مورد سیاستمدار کورد عبدالله اوجالان بر اساس ماده ١٢٩ صورت گرفته است و دادستانی آلمان مدعی است که اوجالان «عضو یک گروه تروریستی خارجی» و اوجالان در بسیایر از شهرهای جنوب آلمان «مسئول منطقه‌ای» پ..ک.ک است و به نمایندگی از پ.ک.ک فعالیت می‌کند.

عبدالله اوجالان سیاستمدار کورد ساکن آلمان سال‌هاست که دور از میهن زندگی می‌کند و پس از آنکه اقدام رژیم ترک برای مسموم کردن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی افشا شد این سیاستمدار کورد در شهر استراسبورگ همراه با ١٨ سیاستمدار دیگر کورد دست به اعتصاب غذای ٣٩ روزه‌ای زده بودند.

پس از رخداد ١١ سپتامبر ٢٠٠١ دولت آلمان قانون ضد ترور را تحت عنوان ماده‌ ١٢٩ب تصویب کرد که بر مبنای آن اعضای سازمان القاعده در آلمان دستگیر شده و دادگاهی شوند. اما این قانون به دلیل اینکه شامل "سازمان‌های تروریستی خارجی" می‌شود با گذر زمان از سوی دولت آلمان علیه مبارزه آزادیخواهی کوردستان مورد استفاده قرار گرفت. دولت آلمان به شیوه‌ای آشکار این قانون را علیه آزادیخواهان ترکیه، فلسطینی‌ها، تامیل‌ها و جنبش‌های چپ و سوسیالیست‌ها مورد استفاده قرار داده است.

پس از آنکه وزارت دادگستری آلمان در سال ٢٠١٠ حزب کارگران کوردستان را در لیست ماده ١٢٩ب قرار داد از این تاریخ به بعد دولت آلمان به آسانی و حتی بدون هیچ مدرکی کوردها را مورد اذیت و شکنجه قرار داده و به خانه‌های کوردهای مقیم آلمان، محل کار آنان، سازمان‌ها و نهادهای کوردی حمله‌ور شده است و علیه آنان پرونده قضایی تشکیل داده است. آلمان تاکنون بیش از ٢٠ سیاستمدار و فعال کوردستانی را که خواستار پناهندگی سیاسی از آلمان شده بودند به اتهام تروریسم دستگیر کرده و آنان را به حبس محکوم کرده است.

جمعیت حمایت و همبستگی با کوردهای ساکن آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تحقیقات در مورد ١١ سیاستمدار دیگر کورد که در زندان دولت آلمان هستند ادامه دارد. این جمعیت اعلام کرد که دادگستری آلمان دستگیر شدگان کورد را به جرایمی ساختگی متهم کرده است و دولت آلمان جرایم کپی‌ شده‌ای را بر سیاستمداران کورد دستگیر شده تحمیل می‌کند.