فلکناز اوجا: آیا قتلعام پاریس از سوی میت انجام شده است؟

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه  به مناسبت قتل سه سیاستمدار زن کورد در پاریس، لایحه‌ای را به معاون رئیس جمهوری ترکیه ارائه کرده و در ان پرسیده است: آیا با سخنان من، پذیرفته‌اید که قتلعام روی داده در پاریس از سوی میت بوده است؟

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه باتمان در پارلمان ترکیه در رابطه با قتل سه زن سیاستمدار کورد ساکنیه جانسز، لیلا شایلمز و فیدان دوغان که در ۹ ژانوبه سال ۲۰۱۳ در پاریس به قتل رسیده بودند، به منظور دریافت پاسخ، سوالاتی را در قالب طرحی به فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه ارائه داده است. اوجا در طرح خود خاطرنشان ساخته است که در ابتدای مذاکرات صلح هر سه زن کورد در جریان تروری به قتل رسیدند. مقامات قضایی فرانسه در این رابطه فرد مشکوکی را به نام عمر گونی که بعد از ارتکاب قتل دستگیر کردند. این مقامات ادعا کردند که عمر گونی اظهار داشته است که با میت در ارتباط بوده و سه بار نیز به ترکیه عزیمت کرده است، در آنکارا با نهادهای وابسته به میت دیدار کرده است. اما مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که در این رابطه از ترکیه پرسش کرده‌اند، اما مقامات ترک هیچگونه پاسخی در این رابطه ارائه نکرده‌اند.

ابعاد این قتلعام روشن نشده است

اوجا خاطرنشان ساخته است که سطح ارتباط قاتل، عمر گونی و میت اکنون آشکار شده است. بعد از انجام تحقیقات در فرانسه، تحقیقات حقوقی در ترکیه نیز آغاز شد. اما چون این پرونده محرمانه بوده و زمان نسبتا زیادی نیز از آن گذشته است، هیچگونه اطلاعاتی از ان را برای افکار عمومی مطرح نکرده‌اند. همین امر در رابطه با نتایج این پرونده نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. عدم ارسال هیچگونه اطلاعاتی از سوی وزارت دادگستری و امور خارجه ترکیه به فرانسه، مرگ مشکوک متهم درجه اول یعنی عمر گونی در زندان و نا مشخص بودن محل دفن وی، این موضوع را هر چه بیشتر در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. با گذشته ۸ سال از قتلعام سه زن سیاستمدار کورد، این رویداد همچنان روشن و مشخص نشده است.

در این طرح همچنین آمده است که فلکناز اوجا نماینده پارلمان به دلیل آنکه در ۹ ژانویه سال گذشته در مراسم یادبود این سه زن سیاستمدار کورد مشارکت کرده است، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. در بخش دیگری آمده است که سه زن به اسامی ساکنیه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز به اتهام عضویت در سازمان تروریستی، در فرانسه خنثی شده‌اند. همین امر نشان می‌دهد که قتل این زنان از سوی دادستانی مشروع تلقی شده و نوعی اعتراف به ارتباط گونای با میت را نشان می‌دهد.

در رابطه با موضوعات ذیل فلکناز اوجا، فواد اکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه را به پرسش کشیده است:

- ارتباط عمر گونی با میت در چه سطحی بوده است؟ ایا صحت دارد که گونی با میت کار می‌کرده است؟

- چرا مکان دفن عمر گونی که در زندان به شیوه‌ای مشکوک کشته شده است، همچنان نامشخص است؟

- در رابطه با فرایند تحقیق و تصمیمات مخفیانه پرونده وی در خصوص ترور ساکنیه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز، برای افکار عمومی هیچگونه بیانیه‌ای صادر شده است؟

- با گذشت ۸ سال از قتلعام، چرا این ترور و ابعاد آن مشخص نمی‌شود و مسئولان قتلعام مشخص نمی‌شوند؟ علت آن چیست؟ اطلاعاتی که فرانسه از وزارت امور خارجه ترکیه و وزارت دادگستری پرسیده است چرا بدون جواب مانده است؟

- آیا در رابطه با کارمندان میت که اسامی آنها در نوار ضبط شده موجود است تحقیقاتی صورت گرفته است؟ آیا از کسانی که دستور آن را صادر کرده‌اند، مورد تحقیق و بازپرسی قرار گرفته‌اند؟ اگر چنین تحقیقاتی صورت گرفته باشند، این تحقیات در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ آیا این افراد هنوز هم در مناصب و موقعیت شغلی خود قرار دارند؟

- این گفته که خنثی شده‌اند، در بخشی از پرونده من قرار دارد که دادستانی آنکارا علیه من تشکیل داده است، آیا به این معناست که پذیرفته‌اند که میت عامل این قتلعام بوده است؟

- پیشنهادات و سوالات ما در رابطه با این موضوع چرا بدون پاسخ مانده‌اند؟ در رابطه با شفاف نمودن ابعاد این قتلعام، آیا شما تلاشی صورت داده‌اید؟

منبع: MA