گسترش حمایت‌ها از حزب دمکراتیک خلق‌ها: فراخوان مقابله با کودتای غیرنظامی

سازمان‌ها و نهادهای کوردستانی و ترکیه‌ای در رابطه با حمله به دفاتر ه.د.پ و فاروق گرگری‌اوغلو نماینده این حزب به فراخوانی برای مقابله با این کودتای غیر نظامی دست زده و از حزب دمکراتیک خلق‌ها حمایت کرده‌اند.

در رابطه با حمله به نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها،  فاروق گرگری اوغلو و اعلام جرم دادستانی دادگاه عالی جمهوری ترک در دادگاه قانون اساسی (AYM) علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها، در بسیاری از شهرهای کوردستان و ترکیه این اقدام محکوم شده و خلق و سازمان‌های مدنی خواستار اعلام حمایت از حزب دمکراتیک خلق‌ها شدند.

ایغدیر

تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر ایغدیر، در مقابل دفتر حزب خود در این شهر بیانیه‌ای را صادر کرد. نیروهای امنیتی و پلیس ترک مانع از قرائت بیانیه حبیب اکسیک نماینده این حزب در پارلمان شدند و تنش و برخوردهایی بین نیروهای امنیتی و پلیس با خلق روی داد. بعد از این تنش‌ها، حبیب اکسیک با سپر نیروهای امنیتی و پلیس محاصره شد. شهروندان نیز به این اقدام نیروهای پلیس واکنش نشان دادند و نسبت به این اقدامات نیروهای پلیس اعتراض کردند. سرانجام پلیس ناچار به آزادی حبیب اکسیک شد.

رحا

در شهر رحا در شمال کوردستان نیز نمایندگان احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی و صنفی در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها تجمع کرده و علیه حمله به گرگری‌اوغلو و تلاش‌ها برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعتراض کردند. در این نشست تحت عنوان حزب و سازمان حقوقدانان آزادی OHD شهر رحا در شمال کوردستان، علی آسلان بیانیه‌ای را قرائت کرده و اعلام نمود که حاکمیت از گذشته خود درس نگرفته و تلاش می‌کند که سومین حزب بزرگ ترکیه را تعطیل کند. آسلان در بخش دیگری از بیانیه خود اظهار داشت که تصمیم اتخاذ شده بر خلاف خواست و اراده خلق بوده و در این باره گفت: ما اعلام می‌کنیم که نمی‌توانند اراده خلق را از بین برده و با استفاده از ابزاری با نام قوه قضائیه سیاستهای دمکراتیک را خدشه‌دار کنند. ما علنا اعلام می‌کنیم که حامی حزب دمکراتیک خلق‌ها هستیم.

آنتالیا

در آنتالیا نیز نیروهای دمکراسیخواه در میدان آتالوس گردهم آمده و با انتشار بیانیه‌ای علیه تلاش‌های دولت ترک برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعتراض کردند. بشار کمال نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان از حوزه انتخابیه آنتالیا اعلام نمود که اراده خلق تسلیم نخواهد شد. این اعتراضات در شهرهای دیگر کوردستان و ترکیه همچنان ادامه دارند.