حمله به مطبوعات آزاد محکوم گردید

فشار و‌ دستگیری مبارزان مطبوعات آزاد محکوم گردید، در کنش‌های انجام شده به سیاست جنگ توجه شد و تاکید گردید که حکومت به حقایق یورش می‌برد.

در پی حمله به منازل در استانبول و آنکارا و رحا، ۹ مبارز مطبوعات آزاد دستگیر شدند، در بلژیک نیز پلیس به استودیوی تلویزیون‌های استرک تی‌وی ‌(Stêrk TV) و مدیا هابر تی‌وی ‌(MEDYA HABER TV) یورش برد، علیه این حملات در استانبول و شرناخ و ازمیر و آدانا کنش‌های اعتراضاتی برگزار شد.

استانبول

در استانبول بیانیه‌ای قرائت شد و تاکید گردید، حکومت پس از عملیات‌های خارج از مرز فشارهای خود را افزایش داده است، قبل از همگان مبارزان مطبوعات آزاد و مطبوعات کوردی را مورد هدف قرار داده است.

اوزگول ساکی نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) اعلام نمود حملات اخیر به سفر اردوغان به بغداد مرتبط است، حکومت برای خفه نمودن صدای حقیقت این عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

همچنین به حمله بر تلویزیون‌های استرک تی‌وی و مدیا هابر تی‌وی توجه شد و اعلام نمودند که این حملات در راستای تدارکات جنگ است.

شرناخ

به همان منظور، تشکیلات دَم پارتی در شرناخ بیانیه‌ای قرائت نمود.

جهاد باسان مدیر دَم پارتی این منطقه به حکومت هشدار داد که برای دشمنی و خصومت با کوردها دیگر منابع این کشور را به نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی تقدیم ننماید، حمایت خود را از مطبوعات آزاد و اپوزیسیون تکرار کرد.

نوروز اویسال نماینده‌ی پارلمانی دَم پارتی اعلام نمود، مبارزان مطبوعات آزاد، صدا و تصویر جامعه را انعکاس می‌دهند، از طریق این حملات می‌خواهند صدای جامعه را خفه کنند و در ادامه گفت: «حمله به مطبوعات آزاد، حمله به زندگی دمکراتیک است. به عنوان خلق کورد این را فقط به عنوان حمله‌ای به مطبوعات آزاد نمی‌بینیم بلکه ضد تمامی کسانی است که در برابر اشغال‌گری ایستادگی می‌کنند.»

ازمیر

احزاب سیاسی و سازمان‌های مردم‌نهاد در مقابل ساختمان دَم پارتی ازمیر بیانیه‌ای را قرائت نمودند.

وزان‌ کارابلوت ریاست مشترک دَم پارتی شعبه‌ی ازمیر اعلام نمود که دولت قصد دارد مطبوعات و رسانه‌ای براساس خواسته‌های خود تأسیس نماید، در ادامه درخواست نمود تا فورا روزنامه‌نگاران دستگیر شده آزاد گردند.

آدانا

تشکیلات دَم پارتی شعبه‌ی آدانا طی بیانیه‌ای اعتراض خود را بیان کرد.

هلین‌ کایا دستگیری روزنامه‌نگاران‌ و یورش به استودیوها را محکوم نمود و ‌گفت: «با سیاست جنگ، تدارکات برای جنگ، تلاشتان برای خفه کردن مطبوعات کورد، فقط به ترکیه آسیب می‌رسانید. هرچه سریع‌تر دست از حملات بردارید. سرنوشت شما هیچ تفاوتی با بقیه نخواهد داشت.»