حزب مناطق دمکراتیک ششمین کنگره‌ی خود را برگزار کرد

حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) روز گذشته با حضور هزاران تن در آنکارا ششمین کنگره خود را برگزار نمود و ریاست مشترک د.ب.پ اعلام نمود، آماده هستند تا برای کنگره ملی مسئولیت خود را به انجام رسانند

روز گذشته هزاران تن در کنگره ششم حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) در مرکز فرهنگی ناظم حکمت در آنکارا شرکت کردند. سالن کنگره با شعار "با جامعه‌ای سازمان ‌یافته، به سمت زندگی آزاد" و همچنین پرچم‌های د.ب.پ آراسته شده بود.

همچنین پانکارت‌های کوردی و ترکی با مضمون "اتحاد ملی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است"، "سورین براساس تفکر ملت دمکراتیک سازمان‌یافته" و "زندگی دمکراتیک، محیط‌زیست و آزادی زنان" آویزان شده بود.

'باید درهای امرالی باز شوند'

در ابتدا دوغان ارباش ریاست مشترک دیوان حزب دمکراتیک مناطق صحبت نموده و سیاست‌های جنگ‌طلبانه حکومت را مورد انتقاد قرار داد و به حصر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و همچنین نقش رهبری در صلح و دمکراسی اشاره نمود.

ارباش اعلام نمود:"در صلح نباید بازی وجود داشته باشد. ما از سی‌پی‌تی و همه سازمان‌ها درخواست می‌نماییم تا هرچه سریع‌تر درهای امرالی را باز کرده و مسائل را حل نمایند. ۲۴ سال است آقای اوجالان همه زندگی خود را به صلح و دمکراسی بخشیده ‌است و پیشنهاد خود را ارائه داد. باید این حقیقت دیده شود و اگر برعکس آن عمل شود، ناحقی بزرگی است."

فردا احزاب اپوزیسیون گردهم می‌آیند اگر آن‌ها طرف‌دار صلح و دمکراسی هستند، باید حقیقت امرالی را ببینند و با جدیت با مسئله امرالی برخورد نمایند. اگر حقیقت را نبینند نمی‌توانند مسائل و مشکلات موجود را حل کنند.

'پیام سیاست‌مداران از زندان'

لیلا گوون، گلتن کشاناک، صباحت تونجل، صلاح‌الدین دمیرتاش و ادریس بالوکن پیام‌هایی برای کنگره فرستاده و برای آن آرزوی موفقیت کردند.

این سیاست‌مداران زندانی در پیام‌های خود به فشارهای حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ علیه خلق کورد و همچنین مقاومت خلق کورد علیه این فشارها و حملات اشاره نمودند.

همچنین اعلام نمودند که مبارزات کوردها ادامه دارد و به حصر علیه عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد اشاره نموده و نقش رهبر اوجالان را در حل مسئله کورد حائز اهمیت قلمداد کردند.

'سنجار: اتحاد ملی ضرورتی بزرگ است'

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ در این کنگره صحبت کرده و به اهمیت اتحاد ملی میان طیف‌های کورد و خلق کورد اشاره نمود.

سنجار گفت:"د.ب.پ هم‌زمان بخشی از ه.د.پ است و مانند گروه دیگری از ه.د.پ با فداکاری و اراده‌ای محکم، مبارزات صلح و دمکراسی را انجام می‌دهد. به‌همین دلیل همیشه از ه.د.پ پشتیبانی کرده ‌است. وجود ما براساس تنوع در عقیده، باور، زبان و با اراده‌ای محکم است. اتحاد ما، با نیروی خلق ایجاد می‌شود. د.ب.پ در داخل ه.د.پ مسئولیت بزرگی را به‌عهده گرفته‌ است. یکی از این مسئولیت‌های مهم نیز اتحاد ملی است. نقش مهم د.ب.پ در مبارزات را تبریک می‌گویم. خلق کورد با ظلم و فشار بسیاری مواجه است، اما به‌ هیچ ‌وجه ما و خلق‌مان دست از مبارزه بر نخواهیم داشت و با سربلندی راه‌پیمایی خود در مسیر صلح، آزادی و دمکراسی را ادامه می‌دهیم. اتحاد ملی نیز ضرورتی انکارناپذیر برای پیروزی است."

'بایندر: آماده‌ایم تا برای کنگره ملی به مسئولیت خود عمل کنیم'

ریاست مشترک کل د.ب.پ نیز در ششمین کنگره‌ی حزبشان صحبت کرده و اعلام نمود، نباید کنگره ملی کورد عقب انداخته شود. وی همچنین اعلام کرد که آن‌ها آماده هستند تا برای کنگره ملی به مسئولیت خود عمل نمایند.

در ابتدا کسکین بایندر ریاست مشترک کل د.ب.پ گفت:"از آمَد که نام قهرمانی را بر قلب خود حک کرده ‌است تا درسیم که هرگز تسلیم نشده‌ است، از بوتان که با خون عگیدها قلب خود را شسته است تا سرحد که کوهستان‌های سربلندش به قلعه‌ای شکست‌ناپذیر مبدل شده‌اند، سلام و درود می‌فرستم."

خلق ما خلقی است که سال‌های سال است برای آزادی مبارزه کرده و از شکوه و کرامت خود دفاع می‌کند. با احترام به همه خلق مان سلام و درود می‌فرستم. نمایندگی حزبمان برای ما شکوه و کرامتی بزرگ است. حزبمان بر اساس مبارزات بزرگ ایجاد شده و تاکنون قربانیان بسیاری داده است. رفاقت شما برای ما شکوهی بزرگ است.

به‌ عنوان د.ب.پ ما مبارزات مشترک ملی برای هر ۴ بخش کوردستان را انجام می‌دهیم و اعلام می‌نماییم که آماده هستیم در این زمینه مسئولیت خود را انجام داده و هر وظیفه‌ای که به ‌عهده ما گذاشته شود را به بهترین نحو انجام داده و دریغ نخواهیم کرد.