'جان زندانیان بیمار در خطر است'

اعلام شد که جان زندانیان بیمار محمد ادیب تاشار، ابراهیم تکین و فرات نبی‌اوغلو در خطر است.

زندانیان بیمار

کمیسیون زندان شعبه استانبول انجمن حقوق بشر شصت و چهارمین کنش «نشست F» را که هر هفته برگزار می‌کند، در مقابل ساختمان انجمن در بی‌اوغلو برگزار کرد. در کنش این هفته، به وضعیت سلامتی محمد ادیب تاشار ۶۸ ساله که در زندان نوع L شماره ۵ مرمره به سر می‌برد، اشاره شد.

مقدس شامل‌اوغلو گفت که زندانیان بیمار به سرنوشت خود رها شده‌اند. مقدس شامل‌اوغلو با یادآوری اینکه شفیق اَسَن که در لیست زندانیان بیمار انجمن حقوق بشر نیز قرار داشت، در ۲۰ ژوئن و یلدیریم هان در ۲۷ ژوئن جان باختند، وی همچنین گفت که این مرگ‌ها «قتل» است. شامل‌اوغلو با اشاره به اینکه زندانی محمد ادیب تاشار دو بار در زندان دچار سکته قلبی شده است، گفت: «باید فورا آزاد شود.»

ازمیر

کمیسیون زندان شعبه ازمیر انجمن حقوق بشر ۲۹۲مین کنش را که هر دو هفته یکبار برگزار می‌کند انجام داد. اعضای انجمن حقوق بشر و بسیاری از مردم در مقابل سومربانک قدیمی در کوناک گرد هم آمدند. در بیانیه این هفته به وضعیت ابراهیم تکین (۶۶ ساله) که در زندان شاکران ازمیر نگهداری می‌شود، توجه شد. در این بیانیه برای شفیق اسن که سال گذشته با وجود بیماری‌های مزمن در سن ۳۶ سالگی دستگیر شد و درگذشت، تسلیت گفته شد.

احمد چیچک، مدیر اجرایی انجمن حقوق بشر یادآور شد که تکین در سال ۱۹۹۴ توسط دادگاه امنیت دولتی محاکمه و در سال ۱۹۹۵ به حبس ابد محکوم شد. چیچک گفت: «تکین به دلیل شکنجه‌هایی که در مرحله بازجویی به او وارد شد، بیماری دائمی دارد.» و افزود: «او باید هر چه زودتر آزاد شود.»

آنکارا

در آنکارا، اعضای ابتکار آزادی برای زندانیان بیمار در هفته ۵۱۲ کنش خود در مقابل ساختمان شعبه انجمن حقوق بشر آنکارا گرد هم آمدند.

عمر فاروق یازماجی، رئیس مشترک شعبه آنکارای انجمن حقوق بشر اظهار داشت که زندانی بیمار نبی‌اوغلو در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۲ به بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی ارجاع شده و گزارشی از سوی متخصص نفرولوژی تهیه شده است که در آن آمده است: «ماندن در زندان خطر جدی برای زندگی او به همراه دارد.» و گفت: «باید در اسرع وقت آزاد شود.»