جنگیز یورکلی: تماس تلفنی اوجالان اقدامی برای کاهش نارضایتی‌ها بود

جنگیز یورکلی از وکلای عضو دفتر حقوقی سده اظهار کرد که پس از ١١ ماه موافقت با تماس تلفنی، تلاش برای کاهش نارضایتی‌های عمومی در مورد زندگی و سلامت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بوده است.

جنگیز یورکلی از وکلای مدافع رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت:"وقتی از سیستم غیرحقوقی امرالی سخن می‌گوییم به هیچ عنوانی عرصه آزادی را برای زندگی اجتماعی باقی نمی‌گذارد. وقتی که بر کوردها ظلم روا داشته شود دیگران نمی‌توانند در آزادی، سعادت و امنیت زندگی کنند."

حدود یک سال بود که هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نمی‌شد. روز پنج‌شنبه (٢۵ مارس) محمد اوجالان برادر وی تماس تلفنی ۵ دقیقه‌ای را با ایشان برقرار کرد. محمد اوجالان اعلام کرد که تلفن به شیوه‌ای آنی قطع شد و به نقل از رهبری گفت:"می‌خواهم وکلا به ملاقات من در اینجا بیایند."

جنگیز یورکلی از وکلای عضو دفتر سده (أسرین) در مورد تماس تلفنی روز پنج‌شنبه پس از ١١ ماه بی‌خبری و تشدید حصر و انزوا در امرالی با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

یورکلی گفت:"این به بازی گرفتن واکنش‌های اجتماعیست. اینچنین به شکلی جداگانه به حصر ادامه می‌دهند. مسئول این اقدام در سطوح عالی قرار دارد. او علیه قانون و حقوق رفتار می‌کند. مکالمه کوتاه با عبدالله اوجالان بیانگر وضعیت خطرناکیست. ایشان گفته بودند؛'آیا شما می‌دانید چکار می‌كنید، من چنین چیزی را نمی‌پذیرم.' برای یادآوری برخی مباحث این پیام‌ها حاوی مطالب مخاطره‌آمیزی هستند."

در مورد ٢٢ سال حصر سخن می‌گوییم

یورکلی خاطرنشان کرد که زندان امرالی به منظور محل تحمیل انزوا و حصر سنگین بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تعیین شده و به هیچ کدام از معیارهای حقوقی متکی نیست و افزود:"سیاست‌ورزی در حصر و انزوا قرار داده شده است، واکنش‌های اجتماعی را تخمین کرده بودند، ٢٢ سال تمام شد. در این خصوص باید به دو سئوال پاسخ داده شود؛

- بر مبنای معیارهای اساسی حقوق و آزادی، در این رابطه باید به چه کاری دست زد؟ چه باید کرد؟ نتایج و ماحصل آن چگونه خواهد بود؟

- باید به این درک رسیده باشند که حصر بر عبدالله اوجالان تحمیل شده است. این مسئله‌ مختص به زندان است، آیا این شیوه از حصر تنها مختص به اوست یا نه؟

یورکلی افزود: "آنچه اکنون جریان دارد نه بر اساس قانون اساسی و نه بر مبنای توافقنامه‌های بین‌المللی است که ترکیه آنان را پذیرفته است، علیه حقوق بین‌المللی است. وقتی از این زوایه به موضوع نگاه کنیم به ماهیت حصر پی می‌بریم. در اروپا و جهان چنین نمونه‌ای وجود ندارد. ممکن نیست چنین چیزی را قبول کرد.حق و ازادی نباید تحت هیچ شرایطی موضوع شانتاژ قرار داده شود. حصر مطلق ٢٢ ساله‌ای وجود دارد."

به هیچ کدام از مبانی اخلاقی پایبند نیستند

یورکلی به زندان امرالی اشاره کرده و گفت:"چهار انسان را در یک جزیره زندانی کرده‌اند که دارای هویت کوردی هستند. چهار انسان کورد که برای صلح و آشتی مبارزه کرده‌اند. برای آن هزینه داده‌اند، بر طبق قوانین کنونی به حبس ابد محکوم شده‌اند، در یک جزیره از جهان خارج قطع شده‌ است، میان آنها هم ارتباطی وجود ندارد. هیچ اطلاعی در مورد آنان به بیرون درز نمی‌کند، ما نمی‌توانیم در مورد آنان اطلاعی کسب کنیم. به سطحی رسیده است که در یک سال ۵ دقیقه به آنها فرصت تماس تلفنی داده می‌شود. وضعیت به گونه‌ای است که هیچ کدام از مبانی اجتماعی و اخلاقی آنرا نمی‌پذیرد. حتی به گونه‌ای است که انسان نمی‌تواند آنرا هضم کند. اینچنین می‌خواهند روح و جسم آنان را در این جزیره بپوسانند."

یورکلی به شرایط حصر و واکنش‌های اجتماعی اشاره کرده و گفت که اوجالان در جزیره امرالی صرفا «یک محکوم» نیست و افزود: "عبدالله اوجالان یک قلعه مهم برای آشتی است. به شیوه‌ای واضح می‌گویم که اگر در مورد صلح اجتماعی در این منطقه صحبت می‌کنید، کسی که به این مهم برمی‌خیزد و چاره‌یابی را تسریع می‌كند، پروژه‌هایی را ارائه کرده است شخص عبدالله اوجالان می‌باشد. اگر این مورد را مد نظر قرار دهند در آنصورت لازم است با حساسیت ویژه‌ای که به آشتی، امنیت و دمکراسی اجتماعی منتهی می‌شود با وی رفتار کنند و در این راستا گام بردارند."

مخاطب اساسی عبدالله اوجالان است

یورکلی خاطرنشان کرد که اگر مسئله کورد حل نشود، مسئله دمکراسی در ترکیه لاینحل باقی می‌ماند. یورکلی خاطرنشان کرد که مسئله کورد واجد نقش بزرگی است و افزود:"مخاطب اساسی چاره‌یابی نیز عبدالله اوجالان است. این واقعیتی است که نه تنها جنبش‌های سیاسی کورد و افکار عمومی دمکراتیک بلکه خود دولت و حکومت نیز گاه و بیگاه آنرا پذیرفته است."

عبدالله اوجالان به هیچ عنوانی در قبال پایان دادن به مذاکرات صلح مسئول نیست

جنگیز یورکلی خاطرنشان کرد که پایان دادن "مرحله مذاکرات صلح" در سال ٢٠١۵ هیچ ارتباطی با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ندارد و افزود:"تمامی بازیگران، حکومت‌ها، دولت‌ها، بروکرات‌ها، جامعه مدنی، نیروهای اپوزیسیون و عموم مردم می‌توانند مسئول توقف این مراحله را نشان دهند. امکان ندارد کسی عبدالله اوجالان در جزیره امرالی را مسئول نشان دهد. مقطع مذاکرات ٢٠١۵ را برای منافع سیاسی خود متوقف کردند. سپس همه درها بسته شدند. در ملاقات سال ٢٠١۶ با برادرش گفته بود:«هنوز هم برای دستیابی به صلح تلاش می‌کنم. اگر دولت در این امر با جدیت عمل کند، می‌تواند دو نفر را به اینجا بفرستد، ما این مسئله را حل کنیم.» سپس مرحله ٢٠١٩ را شاهد بودیم. همیشه از صلح سخن می‌گفت، اما در مقابل حصر وی را شدت بخشیدند. تمامی رسانه‌هایی که از عبدالله اوجالان سخن می‌گفتند، اکنون به منزوی سازی وی برخواسته‌اند."

حصر امرالی پافشاری بر عدم چاره‌یابیست

یورکلی خاطرنشان کرد که حصر امرالی حاکی از پافشاری بر عدم چاره‌یابیست و به وظایف افکار عمومی در این مرحله اشاره کرده و افزود:"اعتصاب غذا برای پایان دادن به حصر ١٢٠ روز را سپری کرده است، گزارش‌های بسیاری در مورد زندگی و سلامتی عبدالله اوجالان در افکار عمومی منتشر شده است. تماس تلفنی روز پنچ‌شنبه قطع شد. با این اوصاف باید افکار عمومی و روشنفکران صدای خود را بلند کنند. به صراحت می‌گویم که تا زمانی که سیستم غیرحقوقی امرالی تداوم داشته باشد، هیچ انسانی در ترکیه نمی‌تواند آزادانه زندگی کند. وقتی کوردها تحت ظلم قرار داشته باشند، دیگران هم از آزادی، سعادت و آرامش بی‌بهره خواهند بود."

این تماس تلفنی برای تقلیل نارضایتی‌ها بود

جنگیز یورکلی عضو دفتر حقوقی سده خاطرنشان کرد که هیچ اطلاعی در مورد وضعیت سلامتی اوجالان ندارند و افزود:"تماس تلفنی صورت گرفته نیز خارج از مبانی حقوقی بود. وقتی به مرحله زندان و انتشار برخی گزارش‌ها [در فضای مجازی] نگاه کنیم، به احتمال زیاد مکالمه تلفنی برای تقلیل نارضایتی عمومی صورت گرفته است. متأسفانه این تماس هم قطع شد. موکلان دیگر ما نیز در اعتراض به حصر از حضور در مکالمه تلفنی احتراز ورزیدند. وضعیت حصر در جریان است. اطلاعی در دست نیست. سپس اخبار در افکار عمومی پخش می‌شوند، بعد هم بگونه‌ای رفتار می‌شود که هر چیز عادی است بیانیه‌های کوتاهی صادر می‌شوند. این اطلاعات صحیح نیستند. جو روانی سنگینی جریان دارد."