کانون حقوقی سده: سی‌پی‌تی باید فورا مسئولیت‌های خود را بجای آورد

کانون حقوقی سده در مورد ادعاهای طرح شده در رسانه‌های ترک‌ها در مورد رهبر خلق کورد به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا مراجعه کرد. کانون حقوقی سده از سی‌پی‌تی خواست تا فورا به مسئولیت‌های خود عمل کند.

کانون حقوقی سده (أسرین)، روز گذشته پس از انتشار برخی ادعاها در مورد سلامتی و امنیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در رسانه‌های مجازی ترک‌ها به کمیته منع شکنجه اروپا مراجعه کرد. در این دیدار اعلام شد که وکلای مدافع، خانواده و وصی اوجالان به دادستانی عالی ترک در بورسا و وزارت دادگستری مراجعه کرده‌اند اما درخواست آنان برای ملاقات با رهبر خلق کورد رد شده است.

در درخواست کانون حقوقی سده به سی‌پی‌تی آمده است که پس از ملاقات ٣ مارس ٢٠٢٠ و مکالمه تلفنی ٢٧ آوریل ٢٠٢٠ هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد در دست نیست و خاطرنشان شده است:"هم قطح ارتباط وی با جهان خارج، هم شرایط و وضعیت پاندمی که زندگی را به مخاطره می‌افکند و هم ادعاهای جدی که اخیرا زندگی وی را هدف قرار داده‌اند، خانواده و وکلایش را بشدت نگران کرده است. در این راستا در روزهای ١۵ مارس، ١۶ مارس، ١٧ مارس و ١٨ مارس پیاپی درخواست‌هایی برای ملاقات صورت گرفت اما به هیچ یک از انان پاسخ داده نشد."

کانون حقوقی سده به مراجعه این مرکز حقوقی به دادستانی عالی ترک در شهر بورسا و بیانیه دادستان اشاره کرده که گفت بود:'وضعیت سلامتی وی خوب است، نباید به اخباری از این دست اعتماد کرد' و در ادامه می‌افزاید که بیانیه مذکور نه برای پایان دادن به نگرانی‌ها بلکه بیانیه‌ای است که با هدف منع پیگیری وضعیت حصر ارائه شده است.

'باید فورا ملاقات انجام شود'

در درخواست کانون حقوقی سده به سی‌پی‌تی آمده است:

" آنچه باید پرسیده شود وضعیت و شرایطی است که تحت نام حصر تحمیل می‌شوند و زمینه‌های انتشار چنین خبرهایی را فراهم می‌کنند. سیستم حاکم در امرالی یک سیستم وضعیت اضطراری است. قطع ارتباط با جهان خارج عملی ضدبشری و مصداق بارز شکنجه است. از اینرو تا زمانی که ما مستقیما سلامتی فیزیکی آقای اوجالان را با چشم خود نبینیم نگرانی‌ ما ادامه خواهد داشت. ممکن نیست انتشار چین خبرها و ادعاهایی را نادیده گرفت."

کانون حقوقی سده با اشاره به اینکه کمیته منع شکنجه از چند و چون حصر امرالی مطلع است در ادامه می‌افزاید:"اما در مقابل وضعیت اخیر آنچه واجد اهمیت می‌باشد این است که برای پایان دادن به نگرانی‌های خانواده و وکلا باید بتوانند با آقای اوجالان و موکلان دیگر ما ملاقات کنند و از سلامتی و امنیت آنان مطلع شوند. برای این مهم نیز شما را فرامی‌خوانیم که فورا به مسئولیت‌های خویش عمل کنید."