'لازم است که کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا به منظور توقف انزوا بر اوجالان گام بردارد'

عایشه سوروجو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در حوزه انتخابیه رحا، اعلام نمود که با انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، ترکیه به انزوا کشیده شده است و از کمیته منع حقوق بشر اتحادیه اروپا درخواست نمود که برای لغو حصر وی اقدامات لازم را انجام دهد.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، از ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ دستگیر و تا کنون در زندان فوق امنیتی جزیره امرالی در حال اسارت در سلول انفرادی است. با امتناع از پذیرش درخواست خانواده و وکلای وی برای دیدار با اوجالان، انزوایی سنگین بر وی تحمیل شده است. عایشه سوروجو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه از حوزه انتخابیه رحا، در این رابطه اظهار داشت:

سالیان درازی است که انزوایی سنگین بر آقای اوجالان تحمیل شده است. آقای اوجالان صرفا یک شخص حقیقی نیست، بلکه شخصیتی حقوقی و رهبری است که پارادایم وی برای خلق‌های ترکیه، خاورمیانه و کوردها، فلسفه زندگی جدیدی را بهمراه داشته است. اقای اوجالان در جریان یک معامله بین‌المللی به ترکیه مسترد شد. آقای اوجالان ۲۱ سال است که تحت انزوایی تشدید شده قرار گرفته است. خصوصا که در سالهای اخیر، تمامی ارتباطات وی با جهان خارج قطع شده است.

انزوا بر تمامی بخش‌های جامعه تاثیرگذار بوده است

سوروجو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اهمیت اوجالان در ترکیه ناشی از خواست وی برای دستیابی به صلح و راه حلی دمکراتیک برای حل مسئله کورد است و در این باره افزود: نقش و عملکرد اوجالان بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ در این چارچوب قرار می‌گیرد. در آن زمان شرایطی برای صلح ایجاد شد و آرامش به کشور بازگشت. اما رهبر آ.ک.پ، اردوغان میز گفتگوها را بر هم زده و بر تداوم جنگ اعلان نمود. با انزوای آقای اوجالان شاهد بودیم که جنگ بار دیگر در ترکیه اغاز شد و جامعه، کارگران، صلح و زندگی دچار انزوا شدند. انزوا بر تمامی ترکیه تاثیر گذاشته است. با تحمیل انزوا ی سنگین بر آقای اوجالان شاهد بودیم که ترکیه با بحرانی بزرگ مواجه شده و بر تمامی بخش‌های جامعه این کشور تاثیرگذار بود.

لزوم استقرار صلح پایدار

عایشه سوروجو خاطرنشان ساخت که با تحمیل انزوا بر اوجالان تمامی ارزشهای بشری نیز تعلیق می‌شود. وی در ادامه افزود: برای خروج از این تنش‌ها و دست‌یابی ترکیه به آرامش و ثبات و نیز صلحی پایدار باید آقای اوجالان از زندان آزاد شود. خواست آقای اوجالان دستیابی به صلح است. لازم است که مسئولان دولت نیز وضعیت کشور را در نظر داشته باشند و برای تصحیح وضع موجود، بار دیگر فرایند مذاکره با آقای اوجالان را آغاز کرده و فرایند صلح دمکراتیک بار دیگر آغاز شود.

انزوا در هیچ جای جهان وجود ندارد

سوروجو در خصوص اعلام ممنوعیت برای دیدار با اقای اوجالان به بهانه نگارش نقشه راه نیز اظهار داشت:  بعد از یازده سال، تدوین نقشه راه را جرم انگاری کرده و با این بهانه انزوا را تشدید می‌کنند. این مسئله نیز ظلمی بزرگ است. تحمیل انزوا بر آقای اوجالان همچنان ادامه دارد و غیر از ترکیه در هیچ جای دیگری از جهان مسئله‌ای به نام انزوا وجود ندارد. وی نمی‌تواند نه با وکلا و نه با اعضای خانواده خود دیدار داشته باشد، در صورتیکه تمامی زندانیان می‌توانند با اعضای خانواده خود از طریق تلفن تماس برقرار کنند، با آنها دیدار باشند، اما آقای اوجالان نمی‌تواند از حقوق خود برخوردار باشد. سیستم حاکم در این باره حتی قوانین خود را نیز نقض می‌کند و هر بار با بهانه‌های واهی انزوا را تشدید می‌کند.

لازم است که کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا در این باره اقدام کند

سوروجو در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با گزارش کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا CPT علیرغم انتشار گزارش خود هیچ اقدام عملی انجام نداده است. لازم است که پیش از هر اقدامی، CPT و تمامی دگر سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری جهانی در رابطه با انزوای تحمیل شده بر رهبر آقای اوجالان اقدام کرده و با اعمال فشار بر دولتف آن را خاتمه بخشند. لازم است که افکار عمومی جهانی علیه انزوای تحمیلی بر ایشان و همچنین نقض حقوق بشر سکوت نکرده و در این باره موضعی انسانی نشان دهند.

منبع: MA