علل تحویل ندادن نفت اقلیم به بغداد چیست؟

بیشتر پیش‌بینی‌ها در مورد توافق هولیر و بغداد (در مورد نفت) بر این اساس هستند که این توافق بسیار دشوار خواهد بود، سه علت اصلی وجود دارد که هولیر تا سال ۲۰۲۴ نمی‌تواند نفت را به بغداد تحویل دهد

گفتگوها در مورد نشست‌های هولیر و بغداد ادامه دارند، اما هیچ افق روشنی برای رسیدن به توافق وجود ندارد، بغداد به هولیر اعلام کرده است که بدون تحویل دادن نفت بودجه را نخواهند فرستاد، هولیر هم چندین محدودیت اقتصادی دارد که مانع تحویل نفت به بغداد می‌شود.

علل تحویل ندادن نفت به بغداد چیست؟

اول؛ پیش فروش نفت

علی حمه صالح پارلمانتار اقلیم کوردستان به روژنیوز گفت، از پایان سال ۲٠۱۴ اقلیم کوردستان پروسه‌ی پیش فروش نفت را آغاز کرده است و نفت اقلیم کوردستان را تا سال ۲۰۲۴ به شرکت‌های نفتی روسنفت و فیتول فروخته است.

به گفته‌ی این پارلمانتار، اقلیم رقم چهار میلیارد دلار را از این شرکت‌ها دریافت کرده است که این امر به معنی"پایبندی اقتصادی اقلیم" به توافق‌های دوطرفه است.

یعنی اگر اقلیم کوردستان نفت را به بغداد تحویل دهد باید جریمه‌ی این قراردادها را پرداخت کند، که به گفته‌ی علی‌حمه صالح این یکی از موانع مقابل توافق بغداد و هولیر است.

دوم؛ توافق مابین هولیر و آنکارا

مانع اصلی دیگر توافق غیرشفاف هولیر و آنکارا در سال ۲۰۱۳ است. بندهای این توافق هولیر را مستلزم می‌کند تا ۵۰ سال اداره‌ی خط انتقال نفت، فروش گاز، تجارت نفت و مکانیسم معامله با درآمد نفت و گاز فروخته شده و محافظت از چاه‌های نفتی، توسط شرکت انرژی ترکیه باید انجام شود.

شرکت انرژی ترکیه TEC بر اساس این توافق در ۱۳ بلوک نفتی اقلیم کوردستان با کمپانیهای اکسون مبیل آمریکایی کار می‌کند، همچنین سهام بیشتری را از هفت بلوک نفتی در اقلیم کوردستان شامل می‌شود که عبارتند از: پلکانه، خورمله، هندرین، چومان، خلکان، عربت و جبل قند.

به گزارش شرکت دیلویت، فقط طی سال گذشته ترکیه یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار از درآمد نفتی اقلیم کوردستان کسب کرده است.

در مذاکرات میان هولیر و بغداد که ادامه دارد، بغداد به وضوح به هیئت هولیر اعلام کرده است که "بدون تحویل دادن نفت هیچ پولی به هولیر فرستاده نخواهد شد".

پیشتر نیز چندین توافق دیگر میان هولیر و بغداد انجام شده است، مشخص‌ترین آنها توافق بودجه‌ی سال ۲۰۱۹ بود که بر اساس آن توافق هولیر باید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت به شرکت نفت عراق (سومو تحویل) دهد، در مقابل بغداد بودجه‌ی اقلیم کوردستان را می‌فرستد، اما هولیر تاکنون حاضر نشده که نفت را به بغداد تحویل دهد.

پیشتر یک عضو شورای نمایندگان عراق که نخواست نامش فاش شود، به روژنیوز گفته بود، بغداد می‌خواهد در مورد مسئله‌ی نفت و بودجه مستقیم با ترکیه گفتگو کند.

سودم؛ اجاره‌ی کمپانی‌های نفتی

یکی دیگر از موانع تحویل نفت به بغداد، اجاره‌ی شرکت‌های نفتی است، مسئولین عراق پرداخت شرکت‌های نفتی به شیوه‌ی کنونی را رد کردند، چون به گفته‌ی سرکوت شمس الدین پارلمانتار عراق، ۶۰ درصد درآمد هر بشکه نفت اقلیم به جیب شرکت‌های نفتی می‌رود.

تعدادی از پارلمانتاران می‌گویند، بخشی از کمپانیهایی که کار استخراج و تولید نفت اقلیم را انجام می‌دهند وابسته به مسئولین پ.د.ک هستند. به ‌ویژه شرکت کار و استیرگروپ، که درآمد سالانه‌ی آنها از نفت اقلیم صدها میلیون دلار تخمین زده می‌شود، همین امر سبب شده تا حاضر نشوند، نفت اقلیم را به هولیر تحویل دهند.