ماندلا و اوجالان‌: شب طولانی تا سحرگاه آزادی

پروفسور. دکتر محمد رفعت ال‌امام در مقاله خود با عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ماندلا و اوجالان‌: شب طولانی تا سحرگاه آزادی» بیان داشته که یک نفر برای رهایی بخشیدن و آزادی خلق خود از یوغ ستم‌گری ظالمان،‌ دیگری نیز حیاتی نوین را آفرید.»

ماندلا و اوجالان

عضو شورای امور خارجی مصر و رئیس سابق دانشکده هنر دانشگاه دمانهور مصر، پروفسور. دکتر. محمد رفعت ال‌‌امام با عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ماندلا و اوجالان‌: شب طولانی تا سحرگاه آزادی» درباره زندگی رهبر آفریقایی‌، نلسون ماندلا و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک مقاله نوشته است.

 پروفسور. دکتر. محمد در مقاله خود همه را فراخواند‌: ‌«ما از کمپینی که از آفریقای جنوبی برای آزادی ماندلا انجام شده بود باید تجربه بگیریم. به همین دلیل لازم است که آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را عملی سازیم. باید در هر جایی این کار و کنش را انجام دهیم.»

مقاله پروفسور. دکتر. محمد رفعت ال‌امام به شرح زیر است‌:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«بی‌گمان امروزه دو ویژگی در شخصیت دو قهرمان به وجود آمده است،‌ اولی، آزادی و رهایی‌بخشی خلق خود از زیر یوغ ستم‌گری ظالمان می‌باشد و دومی هم بنا نهادن یک حیات آزاد است. هر دو مبارز آزادی یعنی رهبر آفریقای جنوبی نلسون ماندلا و رهبر روشنفکر عبدالله اوجالان دارای این دو خصوصیت می‌باشند.

هرچند که این دو رهبر در زمان و مکانی دور از یکدیگر بودند اما اگر درباره تبار شناسی، سبک زندگی و رهپیمایی این دو دقت شود، دیده می‌شود که در برنامه هردوی آنها جنس برابری و ابرازشان تقریبا یکی است. برای اینکه صحت این گفته‌ها را محک بزنیم،‌ ما زندگانی آن دو و مراحل مبارزه آنان را جستجو می‌کنیم. بدین معنا ما در این برهه بسیار به بحث و گفتگو می‌پردازیم تا تفکرات آنان را در سراسر جهان اشاعه دهیم.

می‌توان گفت ریشه هر دوی این رهبران،‌ یعنی نلسون ماندلا و رهبر روشنفکر عبدالله اوجالان به روستاها باز می‌گردد. ماندلا در روستای ماویز ترانسکی به دنیا آمده است و در آنجا کار و کنش خود را آغاز کرده است. اوجالان نیز در زمان خود در روستای آمارا از توابع منطقه خلفتی رحا  به دنیا آمده است.

اطرافیان، طرفداران توده ماندلا اکثریت اقشار سیاهپوست، بی‌خانمان‌ها، ستم‌دیده‌گان، اقلیت‌های هندی و سفید تحت ستم، متشکل می‌شد که اکثریت آنان هم همان سیاهپوست‌هایی بودند که هیچ حق و حقوقی برای‌شان شناخته نمی‌شد. زیست بوم انسانی اوجالان ‌(‌آپو) از اکثریت کوردهای جنوب شرقی ترکیه متشکل می‌شد، به همراه اقلیت‌های ترکمن، ترک‌های مسلمان، آشوری‌، سریانی،‌ ارمنی و مسیحی نیز در این توده حضور دارند.

یک نسل یا دو نسل این دو رهبر را از هم جدا می‌کنند. ۴ سال پس از جنگ جهانی دوم در روز ۴ آوریل ۱۹۴۹،‌ اوجالان به دنیا آمد.

ماندلا و اوجالان هر دو آموزش ابتدایی خود را در روستاهای اطراف پشت‌سر می‌گذارند، سپس آموزش متوسطه را هم در شهرهای نزدیک به منطقه خودشان سپری کردند، ماندلا در شهر هیلینتاپ و رهبر اوجالان هم در شهر نزیپ از توابع دیلوک تحصیل کرد.

در ابتدای جوانی خود هر دو رهبر از روستا‌ها و شهرهای کوچک، از افق‌های محدود فراتر رفته و به شهرهای بزرگ و مرکزی پا گذاشته با جنبش‌های اجتماعی و سیاسی آشنا شدند. ماندلا در ژوهانسبورگ جای گرفت و اوجالان در آنکارا ادامه تحصیل داد.

در همان زمان می‌توان گفت که هم ماندلا و هم رهبر اوجالان با روحی بزرگ برای اینکه هویت خلق‌ها را از ستم سلطه‌ورزان و برده‌داران رهایی بخشند، مقاومت کرده و بدین شیوه مبارزه بی‌وقفه خود را ادامه دادند.

وضعیت روشنفکری ماندلا و اوجالان تا زمان ابتدای جوانی خود و زمان پا گذاشتن به دبستان و متوسطه یک کاراکتر دینی بود. اما رهبر آفریقایی ما اولین میل دینی خود را در مکتب مسیونرگری پروتستان‌ها پیدا کرد.

در مقطع متوسطه هر دو مرد جوان توجه‌‌هایشان به سوسیالیسم معطوف شد. زمانیکه ماندلا به آزمون‌های سوسیالیسم در آمریکای لاتین علاقه پیدا کرده بود، آپو نیز بر اساس خط فکری فیلسوف لئو هوبرمان توجه‌ش به ادبیات سوسیالیسم معطوف شده بود،‌ که نویسنده کتاب الفبای سوسیالیسم بود.

هر دو جوان به نام‌های ماندلا و اوجالان،‌ در مرحله دانشگاه به تحصیل و مطالعه حقوق مشغول شدند، اما زمانیکه ماندلا تحصیل خود را به اتمام رساند، در شهر ژوهانسبورگ نا آرام به عنوان یک وکیل کار می‌کرد. اوجالان هم از دانشگاه استانبول به علوم سیاسی در دانشگاه آنکارا ‌(پاییز ۱۹۷۱) تغییر رشته داد.

برای تظاهرات اعتراضی دانشجویان پیشاهنگی کردند

در مرحله دانشگاه،‌ خشت اول بنیادین را برای آغاز مبارزه معنوی ماندلا و اوجالان نهاده شد. در شهر ژوهانسبورگ آپارتایدی،‌ یک انقلابی سیاهپوست برعلیه نتایج انتخابات سندیکای  دانشجویان غیرقانونی نارضایتی اعلام کرد. در مرکز قتل‌عام فرهنگی عیله کوردها و بخصوص در دانشگاه آنکارا، جوانمرد ما در اعتراض به قتل رساندن مبارز راه آزادی ماهر چایان و یارانش ‌(مارس ۱۹۷۲) برای تظاهرات اعتراضی دانشجویی پیشاهنگی کرد.

اولین درگیری با سلطه‌گران

در ابتدای کودکی خود هر دو جوان انقلابی در مقابل سلطه‌گری استعمارگر،‌ مبارزه‌ای بی‌مانند انجام دادند. در ژوهانسبورگ ماندلا ۵ سال به ممنوعیت از کار محکوم شد و این درخواست سلطه‌گرایان فاشیست بود.

در آنکارا مقامات فاشیست دولت ترکیه مورخ آوریل ۱۹۷۲،‌ دانشجوی ۲۳ ساله را دستگیر کرده و به ۷ ماه زندان محکوم کردند. چیزی که باشکوه است این می‌باشد که اگر چه ماه آوریل ۱۹۴۹ ماه میلاد اوجالان است، پس در اینصورت آوریل ۱۹۷۲ ماه تولد انقلابی اوجالان است.

انسان‌هایی که قلب آنان برای آزادی می‌تپد

فشارهای ژوهانسبورگ و زندانیان آنکارا به دلیلی برای ارتقای جنبش مبارزه ماندلا و اوجالان مبدل شد.

در آفریقای جنوبی ماندلا برای کنگره جوانان ملی در آفریقا پیشاهنگی کرد‌‌، که با استراتژی‌های آپارتایدی حکومت اقلیت سفیدهای فاشیست روبرو شدند.

در عین حال باید گفت که رهبر اوجالان برای شناختن هویت خلق کورد نقش پیشاهنگی را ایفا کرد و یک مبارزه را ایجاد ساخت. یکبار دیگر باوری را به قلب انسان‌هایی بخشید که قلب آنان برای آزادی در تپش بود.

رهبر آفریقایی و رهبر روشنفکر کورد،‌ استراتژی مبارزه صلح‌طلبانه را به عنوان یک گروه ایدئولوژیک-سیاسی برعلیه فاشیسم ایجاد ساختند. در جنوب قاره آفریقا‌‌، ماندلا یک مکانیزم عدم خشونت را انتخاب کرد که الهامی برگرفته از آزمون گاندی در هند بود. به منظور اینکه توجه اطرافیان و پیرامون خود را به تهدیدات و فجایع سیاسی آپارتاید معطوف دارد، ماندلا در میان توده کارگران به تبلیغات دست زد و از چگونگی مدیریت درس‌های بسیاری به آنان آموخت. در مرکز پایتخت ترکیه،‌ اوجالان به همراه حقی قرار، کمال پیر و برخی دیگر در سحرگاه نیمه دهه ۷۰ میلادی در قرن ۲۰م،‌ یک مانیفست با عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«راه انقلاب کوردستان‌» نوشتند.

مژدگانی انقلاب

در همان زمان ماندلا برای انقلاب گام‌های بسیاری برداشته بود و برای خلق آفریقای جنوبی به یک نمونه حیاتی مبدل شده بود. همچنین مبارزه آپویی به قدرتمندترین مرحله خود رسید و در زمانی نزدیک مژدگانی گسترش انقلاب را داد که جنبش به سطح جنبش خلق رسیده است. به‌ویژه در بسیاری از مناطق انقلاب را بدینگونه معرفی کرد، مناطقی مانند‌؛ آمد، آگری، درسیم،‌ خارپت، دیلوک و رحا.

مبارزه مسلحانه

در مقابل عدم نتیجه‌گیری مناسب از عرصه مبارزه صلح‌طلبانه، هر دو رهبر از تجربیات مبارزه مسلحانه الهام گرفتند و سازماندهی انقلابی مسلحانه را آغاز کردند.

ماندلا در جنوب قاره آفریقا،‌ شاخه نظامی AMCA MK را بنیانگذاری کرد،‌ با شعار تینگا قدرتمند مبارزه برعلیه سیاست‌های آپارتاید را انجام داد و قیام کرد و در الجزایر که کشور ۱ میلیون شهید است، به آموزش‌های نظامی روی آورد.

آپو در شهر آمد،‌ سرچشمه حیات کوردستان، حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) را بنیان نهاد و بخش بزرگی از مرکز آن را بعدها به بیروت منتقل ساخته و  به همراه گروه‌های مسلح فلسطینی آموزش می‌دیدند. در نیمه آگوست ۱۹۸۴، پ‌ک‌ک در برابر آنکارا که در مرعش، مَلَتی، سمسور و خارپت قتل‌عام انجام داده بود و مقامات ترکیه در زندان شهر آمد به شیوه‌ای آشکارا روی خود را نشان دادند،‌ مبارزه مسلحانه خود را اعلام نمود و عملیات‌هایی انجام داد.

هر دو رهبر راه آزادی را نشان دادند

هر دو رهبر، ماندلا و اوجالان به زندان افتادند. ماندلا ابتدا سه سال و دومین‌بار هم ۲۵سال بود. پس از اینکه ماندلا آزاد شد،‌ آفریقای جنوبی را به سوی تغییراتی دمکراتیک سوق داد، فرهنگ پذیرش را برای اقلیت‌های سفیدپوست توسعه داد، انتقام را رد کرد و بدین شکل به همراه یکدیگر صلح و امنیت را عملی ساختند.

رهبر آپو در زندان امرالی برای خلق کورد یک نقشه راه آزادی را ایجاد ساخت و راه خلق‌ها را روشنایی بخشید.

من تمام کارشناسان حقوقی خلق‌های آزاد را فرا‌می‌خوانم که به عنوان روز ماندلا که مورخ ۱۸ جولای می‌باشد،‌ روز ۴ آوریل را به عنوان روز صلح اوجالان قبول کنند.

همچنین الزامی است که ما از کمپین آفریقای جنوبی که برای آزادی ماندلا انجام شد، تجربه بگیریم، به همین دلیل لازم است که آزادی رهبر عبدالله اوجالان را عملی سازیم،‌ باید در همه جا به کار و کنش بپردازیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»