مدحت سنجار: عملیات گاره در سطح یک کشتار جمعی است

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با قتل ۱۳ نظامی و نیروی امنیتی در جریان عملیات ارتش ترک در گاره اعلام نمود که اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد و لازم است که حقیقت این مسئله روشن شود.

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در نشست حزبی خود در پارلمان ترکیه سخنرانی کرد.

مدحت سنجار در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به قتل ۱۳ نظامی و نیروی امنیتی ترک میت، در جریان عملیات نظامی گاره اعلام کرد: ما بار دیگر در رابطه با مرگ سخن می‌گوییم. بار دیگر در رابطه با مرگ و خونریزی مجبوریم سخن بگوییم و ناگزیریم با دردها و آلام ناشی از خونریزی زندگی را طی کنیم. متاسفانه چون مسئله کورد از طریق صلح آمیز و دمکراتیک حل نمی‌شود، ما ناگزیریم که بار دیگر از مرگ حرف بزنیم. می‌دانید از چه سخن می‌گویم؟ می‌خواهم در رابطه با عملیات گاره سخن بگویم.

بیانیه خلوصی آکار و نقطه نظرات متناقض

مدحت سنجار در نشست حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه اعلام نمود که اظهارات وزیر دفاع ترکیه، خلوصی آکار دارای تناقض هستند و در این باره اظهار داشت: در این اظهارات در رابطه این افراد شاهد اطلاعات متناقضی هستیم. بعد از انتقال اجساد، آنها را به ملاطیه منتقل می‌کنند و هویت این افراد نیز از سوی فرمانداری ملاطیه منتشر می‌شود و بعدا معلوم می‌کنند که این افراد همان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هستند که در دست پ.ک.ک اسیر بوده‌اند. ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها برای کشته‌شدگان طلب مغفرت می‌کنیم و به بازماندگان آنها تسلیت عرض می‌کنیم. رفقای محترم، این رویداد یک قتل‌عام است.

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ادامه سخنرانی پارلمانی خود اظهار داشت که این رویداد نشان دهنده نقض حقوق بین‌المللی در ابعادی مدهش و  خطرناک است. اکنون نیازمند دست‌یابی به حقیقت هستیم. بدون اینکه هیچ شک و تردیدی در میان باشد، باید ابعاد این مسئله آشکار شده و همه اطلاع داشته باشند که در آنجا چه اتفاقی افتاده است تا بدانیم که قتل بوده است یا در نتیجه بمباران این افراد جان خود را از دست داده‌اند یا در نتیجه رویداد دیگری این افراد جان خود را از دست داده‌اند؟ البته باید به این نکته نیز اشاره کنم در هر صورت این مسئله غیر قابل قبول است. ما در هر صورت این رویداد را محکوم می‌کنیم. اما محکوم نمودن این رویداد به تنهایی کافی نیست. ما نیازمند اطلاع از حقیقت این رویداد هستیم. در صورتیکه بتوانیم حقیقت را کشف کنیم، می‌توانیم به عدالت و صلح نیز دست پیدا کنیم. بدون شک در این رابطه هرگونه مسئولیتی که متوجه ما باشد، آن را انجام می‌دهیم. چرا ما خواهان کشف حقیقت هستیم؟ زیرا هیچ کس به گفته‌های وزیر و حکومت اعتماد نمی‌کند.