محکومیت توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه در استانبول و آمد: انزوا را می‌شکنیم

سزای تمللی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها با حضور در گردهمایی محکومیت توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد اعلام کرد که انزوا سیاست اصلی عدم حل مسئله کورد است. اما با مبارزه ما سیستم انزوا را در هم می‌شکنیم.

پلتفرم نهادهای دمکراتیک DKP در تلاش بود تا به مناسبت توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه علیه رهبر خلق کورد  در میدان شیهانی تجمعی را برگزار کند. جمیعت نیز که در مقابل دفتر کنگره دمکراتیک خلق‌ها HDK در میدان تقسیم گردهم آمده بودند تلاش کردند تا به سوی شیهانی راهپیمایی کنند؛ اما ممانعت نیروهای پلیس  باعث محاصره راهپیمایان باعث شد. همچنین نیروهای پلیس روزنامه‌نگاران حاضر در محل گردهمایی را نیز از منطقه دور کردند. نیروهای پلیس میدان شیهانی را با نرده محاصره کرده و مسیرهای منتهی به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول را نیز مسدود کردند. علیرغم تمامی اقدامات محدود کننده پلیس، نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها بیانیه‌ای را قرائت کردند. سزای تمللی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها شدیدا به محاصره و شدت عمل نیروهای پلیس اعتراض کرد.

تحمیل انزوا علت عدم حل مسئله کورد است

تمللی در سخنان خود خاطرنشان ساخت که علت اصلی عدم دست‌یابی به راه‌حلی برای مسئله کورد انزوا و توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه بوده است. تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تا زمانیکه مسئله کورد حل نشود، صلح و دمکراسی در ترکیه امکان‌پذیر نبوده و در این باره افزود: ما خواهان دمکراسی، صلح و حل و فصل مسئله هستیم. شما نمی‌توانید با توطئه‌های خود، با نقض حقوق و قوانین راه را بر دست‌یابی به حل مسئله بگیرید. هر چه بادا باد، ما در همه جا فریادهایمان را طنین انداز می‌کنیم. سزای تمللی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که برای صلح و دمکراسی مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. بدون هیچ تردیدی سیستم امرالی را در هم می‌شکنیم.

در شهر آمد نیز به دلیل ممانعت‌های گسترده نیروهای امنیتی، اعتراض به توطه بین‌المللی ۱۵ فوریه با محدودیتهای فراوانی همراه شد. ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک، صالحه آیدنیز و کسکین بایندر و نمانیدگان حزب دمکراتیک خلق‌ها تلاش کردند تا در محکومیت و اعتراض به توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه راهپیمایی برگزار کنند، اما نیروهای پلیس مانع از تجمع شدند. نیروهای پلیس با ممانعت از پیوستن خلق آمد و روزنامه‌نگاران به سیاستمداران کورد، انها را در محاصره خود قرار داد.