موضعگیری علی اکبر ولایتی در مقابل قیام خلق و شعار ژن، ژیان، آزادی

موضع مقامات حکومتی ایران در برابر قیام ژن، ژیان، ئازادی در روزهای متعاقب قتل حکومتی ژینا امینی بە خودی خود گویای قیام بزرگی است کە از کوردستان آغاز شدە و ظرفیتهای انقلابی این خلق را نشان میدهد کە علیرغم سرکوب مداوم همچنان استوار بر پا ایستادە است.

موضع مقامات حکومتی ایران در برابر قیام ژن، ژیان، ئازادی در روزهای متعاقب قتل حکومتی ژینا امینی بە خودی خود گویای قیام بزرگی است کە از کوردستان آغاز شدە و ظرفیتهای انقلابی این خلق را نشان میدهد کە علیرغم سرکوب مداوم در سالهای بعد از انقلاب ١٣٥٧، همچنان مستحکم و استوار پا برجا ماندە است.

توجە بە این پتانسیل بزرگ انقلابی از سوی دشمنان خلق کورد و مقامات جمهوری اسلامی است کە هموارە سعی دارند با برجستەکردن تیتر تجزیە، مانعی برای شعلەور شدن انقلاب در بخشهای دیگر ایران ایجاد کنند. البتە نباید این مسئلە را فراموش کرد کە این تفکر ریشە در ذهنیت تاریخی تمرکزگرایان داشتە و مسبوق بە سابقە است.

اخیرا علی اکبر ولایتی مشاور رهبر نظام دینی در ایران، و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر مسبوق امور خارجە در دولتهای قبلی این سیستم، از مسئولان دکتر صادق شرفکندی و یارانش در رستوران میکونوس آلمان  با نوشتن یادداشتی برای  خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه منتشر کرد همچنان بر این خط استدلالی تاکید کردە است. در این نوشتە وی با دهن‌کجی به برخاستن شعلەهای انقلاب مردم روژهلات کوردستان و ایران و اغتشاشات نامیدن آن، تلاش کردە است با بزرگ جلوه دادن خطر تجزیه کشور دست به عوام فریبی بزند.

ولایتی با عنوان دبیرکل مجمع بیداری اسلامی،  در این نوشتە به ریشەیابی خطر به گفتەی او تجزیه ایران از ابعاد تاریخی پرداخته با ادبیاتی سلطه جویانه کە ریشە در ذهنیت تمرکزگرایانە و سلطەجویانە وی دارد، بە زمانی اشارە میکند کە هرات متعلق به ایران بودە است.

او با ارتباط دادن گذشتە بە اوضاح انقلابی روژهلات و ایران می نویسد: ترویج فکر استعماری تجزیه ایران یکی از سلاح هایی است که همواره توسط بیگانگان به کار رفته است و در وقایع اخیر نیز بعضی از سردستگان نواستعمار و در راس آنها آمریکا تلاش کردند که از یک بخش بسیار عزیز و وطن پرست و ایران دوست همچون کردها استفاده کنند که خوشبختانه کُردهای ایرانی مثل همیشه پاسخ دندان شکنی به آنها دادند، وی در ادامە می نویسد: زبان کردی یکی از شاخه های مهم زبان فارسی است و شباهت تامی به لحاظ ریشه ای با زبان گیلکی و آذری قدیم دارد.

کردستیزی ولایتی بە داخل ایران محدود نماندە و بارها از لزوم آزادسازی شرق فرات در سوریه گفته است کە همان روژاوای کردستان است. او همچنین در مصاحبه‌ای گفته بود: حادثه کرکوک و جدایی آن از عراق که مطرح شد، همه نگران بودند که چه خواهد شد. اما تدبیر قاسم سلیمانی موجب شد که کرکوک به عراق ملحق شود. ولایتی همچنین از اقلیم کردستان به خاطر حضور احزاب سیاسی شرق کردستان در نواحی آن گلایه کردە و با گستاخی آنها را اشرار و قطاع الطریق‌ها معرفی کردە و قیام کنندگان در خیابان‌های روژهلات و ایران را عدەای فریب‌خورده نامیده و با سخیف‌ترین عبارات به آنان حمله می کند.

اگرچە بکارگیری این ادبیات از سالهای گذشتە هموارە ادامە داشتە است، اما انتشار چنین یادداشتی در روزهای  اخیر در عین حال کە نشاندهندە ترس کل سیستم حکومت دینی ایران از شعلەهای این قیام است، بازتاب دهندە پتانسیلهای انقلابی کوردستان برای ایجاد تغییری رادیکال در تمامیت سیستم متمرکز ایران است کە در تمام سیستمهای حکومتی دوران معاصر خلق کورد و جامعە کوردستان را مورد انقیاد قرار دادە است.

رهبر آپو، قبل از اسارت، بر پتانسیل قدرت کورد برای تغییر خاورمیانە تاکید کردە و گفتە بود: کورد در هر چهار کشور خاورمیانە موتورهای توسعە دمکراسی هستند. شعار ژن، ژیان، آزادی کە از شعارهای قدیمی جنبش آزادیخواهی کوردستان محسوب میشود و در انقلاب نوین خلقهای ایران بە تازگی طنین انداز شدە است، توانستە است بر این وجە رهایی طلبانە تمرکز کردە و مطالبات تمامی ساکنان جغرافیای سیاسی ایران را در متن زندگی روزمرە بازنمایی کند.

 هژمونیک شدن این شعار در عین حال کە نوید بخش رهایی از سیستم حکومت دینی و سلطەگر در ایران است، با پتانسیلهای درونی آن کە ناشی از غنای این شعار است، با درنوردیدن مرزهای اتنیکی و جنسیتی، نوید بخش عاملیت انسان آزاد و رهایی از سلطەای است کە ولایتی با ذهنیت مردسالار و سلطەطلبانە خود درصدد مقابلە با آن برآمدە است. ولایتی بە خوبی از پتانسیلهای انقلابی کورد اطلاع دارد کە با بکارگیری عنوانی نخ نما، همچنان تلاش میکند خطر تجزیە را در صورت انقلاب در ایران برجستە کند؛ شعلەهای قیام هم اکنون بە همبستگی میان تمام فرودستان در جغرافیای ایران منجر شدە است و بر خلاف نظر ولایتی، تا کنون هیچگاە چنین همبستگیی در میان خلقها و فرودستان برای دستیابی بە یک هدف مشترک وجود نداشتە است.