نفت جنوب کوردستان به صورت غیررسمی در بازارهای جهانی فروخته می‌شود

یک کارشناس اقتصادی در انستیتوی تحقیقات و تفسیرهای سیاسی عراق اطلاعات دقیقی در مورد پروسه‌ی فروختن نفت جنوب و چگونگی انتقال آن از خاک ترکیه را افشا کرده و می‌گوید؛"نفت اقلیم به صورت غیر رسمی در بازارهای جهانی فروخته می‌شود."

محمد حسین به صدای آمریکا گفت:"توافقی سیاسی میان حکومت اقلیم کوردستان و ترکیه وجود دارد که تاریخ آن به سال ۲۰۱۳ و قبل از آن باز می‌گردد. بر اساس این توافق ترکیه به اقلیم اجازه می‌دهد تا نفت خود را از راه خط لوله‌ی عراق- ترکیه بفروشد، که هر دو کشور در این خط لوله شریک هستند و از خاک ترکیه عبور می‌کند، این اقدام ترکیه بر خلاف توافق عراق - ترکیه است. به همین دلیل ترکیه با مسائل قانونی بسیاری روبرو شده است."

وی همچنین گفت،"در نتیجه‌ی این توافق میان اقلیم و ترکیه، اقلیم دروازه‌ای برای دستیابی به بازارهای جهانی پیدا کرده است و می‌تواند از بندر جیهان برای فروختن نفت خود استفاده کند و از آنجا نفت را به دست خریداران خود برساند. بازار فروش نفت اقلیم مانند یک کشور دارای نفت، رسمی نیست. بازاری که اقلیم کوردستان نفت خود را در آن می فروشند، شامل گروهی از بازرگانهای دلال است که میان اقلیم کوردستان و خریداران نفت رابطه ایجاد می‌کند."

در مورد چگونگی سودمند شدن ترکیه از نفت اقلیم که از خاکش منتقل می‌شود، این کارشناس اقتصادی گفت؛"ترکیه دو بار از اقلیم باجگیری کند. بار اول از نفتی که از خاکش انتقال داده می‌شود گمرک دریافت می‌کند. همچنین اقلیم پول حاصل از فروش نفت را در خزانه‌های ترکیه نگهداری کرده و به دلیل استفاده از خزانه‌های ترکیه یک بار دیگر ترکیه از آنها باج دریافت می‌کند. یعنی در حقیقت ترکیه از لحاظ اقتصادی از نفت اقلیم سود بسیاری می‌برد."

وی همچنین گفت؛"مسئله فقط برای ترکیه پول نیست. ترکیه به دلیل نفت اقلیم نفوذ خود را در بازار منابع افزایش داده است. نه تنها نفت اقلیم بلکه نفت کرکوک نیز به مرز فیش خابور برده می‌شود و از آنجا از راه ترکیه منتقل می‌گردد."

 محمد حسین اطلاعات دقیقی در مورد شرکت‌هایی که نفت اقلیم را می‌فروشند آشکار کرد و گفت؛"چند شرکت برای نفت اقلیم بازاریابی کرده و معاملات خرید و فروش آن را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها با حکومت اقلیم کوردستان توافق کرده و برای نفت اقلیم مشتری پیدا می‌کنند. همچنین پروسه‌ی تحویل دادن نفت و تحویل گرفتن درآمد حاصل از آن نیز به عهده‌ی این شرکت‌ها می‌باشد" . محمد حسین گفت؛"این شرکت‌ها در مراکز رسانه‌ای کوردی تحت عنوان دلال نامگذاری شده‌اند. بسیاری از کشورها نفت اقلیم را می‌خرند که برخی از آنها عبارتند از: اسرائیل، ایتالیا، اسپانیا و بسیاری کشورهای دیگر."

 محمد حسین کارشناس اقتصادی در انستیتوی تحقیقات و تفسیرهای سیاسی عراق، در پایان سخنان خود گفت؛"عراق در مورد فروش نفت اقلیم شکایتی را علیه ترکیه در دادگاه پاریس تنظیم کرده است که هر دو کشور ترکیه و عراق به این دادگاه پایبند هستند. قرار بود روز ۲۱/ ۴/ ۲۰۲۱ دادگاه حکم نهایی خود را صادر کند، اما به نظر می‌رسد به دلیل برخی ملاحضات سیاسی و توافق‌ها، این جلسه‌ی دادگاه به تاریخ دیگری موکول شده است."