نورمن پیچ: تاثیرات اوجالان مرزها را درنوردیده است، باید سریعا آزاد شود

پیچ: اوجالان با بسیاری از کتاب‌هایی که نوشته است، خود را به فراسوی مرزهای ترکیه رسانده و تداوم انزوای وی خارج از معیارهای انسانی است. نه تنها باید در شرایط حضور وی در زندان امرالی باید تغییر داده شود، بلکه باید فورا آزاد شود.

نورمن پیچ استاد افتخاری دانشگاه هامبورگ و نیز نماینده پیشین و متخصص حقوق بین‌الملل است. در آوریل سال ۱۹۳۸در برمن آلمان متولد شده است. در بن، در وزارت همکاری‌های اقتصادی فدرال این کشور آغاز بکار کرده است. در هامبورگ در مرکز تحقیقات فدراسیون اطلاعات آلمان پژوهشهای خود را ادامه داده است. در سال ۱۹۷۵ در دانشگاه هامبورگ به استادی علوم سیاسی دست یافته و در دانشگاه اقتصاد و سیاست هامبورگ به تدریس حقوق عمومی دست زده است. چندین سال ریاست انجمن وکلای دمکرات را بر عهده داشته است. پیچ سردبیر مجله حقوقی-سیاسی دمکراسی و قانون و عضو هیات مشاوران علمی ATTAC, IALANA و IPPNW بوده است. طی سالهای ۲۰۰۵-۲٠۰۹ به عنوان عضو پارلمان آلمان فعالیت کرده و سخنگوی امور خارجی حزب دی لیک بوده است. کتابهای زیادی در رابطه با حقق بین‌المللی از وی منتشر شده است.

پروفسور نورمن پیچ با اشاره به انزوای تحمیل شده ۲۲ ساله بر رهبر خلق کورد و شکنجه‌های غیر انسانی اعلام کرد: رهبر عبدالله اوجالان می‌تواند در مذاکرات فرایند صلح شرکت داشته و در این مذاکرات شخصیتی اساسی و سرنوشت‌ساز است. لازم است که فورا عبدالله اوجالان از زندان آزاد شود. نورمن پیچ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت ترک نتوانسته است به هدف خود که ایزولاسیون رهبر اوجالان بوده است دست پیدا کند. هم اکنون نیز اوجالان بزرگترین نیروی سیاسی است که می‌تواند ترکیه را به کشوری دمکراتیک، صلح‌طلب و اجتماعی مبدل کند.

ابتکار عمل بین‌المللی آزادی برای اوجالان، صلح برای کوردستان که بعد از دستگیری رهبر اوجالان از سوی دولت ترک تاسیس شد، اکنون در تلاشهای بین‌المللی برای آزادی وی جا گرفته است. کتابی تحت عنوان دیالوگهای ایجاد حیاتی آزاد که اثر وی می‌باشد، چند دانشگاهی، نویسنده و انقلابی را که با افکار رهبر آپو در ارتباط بودند و از وی الهام گرفته‌اند، دور یکدیگر جمع کرده است. خبرگزاری هاوار با چهار نفر از افرادی که در نگارش این کتاب سهیم بوده‌اند، گفتگوهایی را انجام می‌دهد، گفتگوی نخست هاوار با پروفسور نورمن پیچ صورت می‌گیرد که در نوشتن این کتاب که به مناسبت بیستمین سالگرد توطه بین‌المللی توسط انتشارات آرام در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است و مشارکت کرده است. در این گفتگو نورمن پیچ در رابطه با انزوای رهبر آپو گفتگو کرده است.

نورمن پیچ هدف از اجرای توطئه بین‌المللی را در کتابش تحت عنوان "گفتگوهایی برای ایجاد حیات آزاد" را اینگونه تحلیل کرده است: توطئه بین‌المللی با هدف از میان برداشتن اوجالان صورت گرفت. اما هدف آنان بیش از هدف قرار دادن یک شخص، از میان برداشتن یک نماد مبارزه بود. بدون گمان در این باره یک تپانچه نیز از سفیر ارشد یونان در کنیا برای دفاع از اوجالان در اختیار وی گذاشته شده بود.

انزوای ۲۲ ساله باعث اقدامات ظالمانه و غیرانسانی شده است

پیچ رهبر اوجالان را به عنوان سیاستمدار و رهبر اصلی جنبش کورد معرفی کرده و در این باره گفت: انزوای ۲۲ ساله و اقدامات ظالمانه تحمیل شده بر وی غیر انسانی به شمار می‌روند. پیچ در این باره اظهار داشت که توطئه برای تضعیف استقلال و شناخت هویت کورد صورت گرفت. آگر آمریکا و اسرائیل  همچنین آلمان، هلند و یوتان حق پناهندگی را به اوجالان می‌دادند، ترکیه نمی‌توانست رهبر اوجالان را به اسارت بگیرد.

توطئه بین‌المللی نقض صریح پیمان پناهندگان ژنو است

پیچ در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت که درخواست پناهندگی رهبر اوجالان پیش از اجرایی شدن توطئه، نقض صریح پیمان پناهندگان ژنو بوده و در ادامه افزود: بدون تردید اوجالان پناهنده‌ای سیاسی بود که حق پناهندگی نیز به وی داده شد، اما به کشورهایی فرستاده شد تا نتواند وارد کشورهایی شود که حق پناهندگی را به وی داده بودند.

نورمن پیچ در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت که دولت ترک نتوانست به هدف خود که ایزوله کردن رهبر آپو بود دست یافته و در این باره افزود: شرایط غیر انسانی جزیره امرالی از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا و مسولان ترک باید بار دیگر مورد پژوهش قرار بگیرد. اوجالان با بسیاری از کتابهایی که نوشته است، خود را به فراسوی مرزهای ترکیه رسانده و تداوم انزوای وی خارج از معیارهای انسانی است. نه تنها باید در شرایط حضور وی در زندان امرالی باید تغییر داده شود، بلکه باید فورا آزاد شود.

اوجالان در فرایند مذاکرات صلح نیز مرکزیت دارد

پیچ با اشاره به نقش رهبری عبدالله اوجالان نیز گفت: عبدالله اوجالان بر مبنایی برابری‌خواهانه می‌تواند در فرایند مذاکرات صلح نقش مرکزیت را داشته باشد. نلسون ماندلا ۲۷ سال در جزیره روبن زندانی شد، در انزوا قرار داشت و بعد از آن به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی آزاد و دمکراتیک برگزیده شد. لازم است که اوجالان نیز در زندانی چنین غیر‌انسانی و چنین طولانی بیش از این زندانی نباشد. هم اکنون نیز وی بزرگترین نیروی سیاسی صلح طلب و دمکراتیک در ترکیه است.

باید ترکیه در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شود

نورمن پیچ در ادامه سخنان خود اظهار داشت که در بهار سال ۲۰۱۵ زمانیکه حکومت ترکیه با رهبری رجب طیب اردوغان مذاکرات صلح با اوجالان را خاتمه داد، مرحله جدیدی در سیاستهای ترکیه آغاز شد. ترکیه نخست حملات نظامی خود را به جنوب کوردستان و روژآوا آغاز نمود. ارتش ترک به شهرهای جزیر، آمد و سیلوپی در شمال و روژآوای کوردستان حمله کرد. چنین حملاتی از نظر حقوق بین الملل هیچگونه مشروعیتی ندارند. جنایات گسترده جنگی علیه خلق کورد روی داد. در سال ۲۰۱۸، به کانتون عفرین حمله کرد و تمامی قوانین بین‌المللی را نقض کرده و ناتو نیز در این باره سکوت کرد. همچنین دولت ترک در اکتبر ۲۰۱۹ نیز به گری سپی و سریکانی حمله کرد و به یکباره تمامی معیارهای بین‌المللی و معیارهای حقوق بشر را نقض کرده و مرتکب جرایم سنگین شد. این جرایم سنگین و گسترده علیه قوانین بشری بین‌المللی باید توسط دادگاههای بین‌المللی مورد بررسی و محاکمه قرار گیرند.

باید ناتو در اشغالگری مشارکتی نداشته باشد

پیچ در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار نیوز خاظر نشان ساخت که لازم است دولت ترک سریعا از مناطق اشغال شده خارج شود و ناتو نیز دست همکاری خود با اشغالگری برداشته و در ادامه افزود:

خلق سوریه به دلیل حملات داعش و تبهکاران دولت ترک مظلوم واقع شده و این امر به دلیل همکاری دولتهای عضو ناتو است که هیچگونه فشاری را بر ترکیه جهت دست برداشتن از خشونتها بر این کشور اعمال نمی‌کنند. این کشور را وادار نمی‌کنند که از کشورهای دیگر عقب‌نشینی کرده و حقوق بشر را رعایت کند. ترکیه جرایم سنگینی را برخلاف موازین حقوق بین‌المللی انجام داده و در این رابطه بدون همکاری و حمایت مخفیانه ناتو نمی‌تواند به چنین جرایمی دست بزند. لازم است نیروهای دمکراسی در مقابل این سیاست ضد حقوقی موضع گرفته و درخواست نمایند که به خشونتهای نظامی پایان داده شود، خواهان توجه به حقوق بشر شوند.