پمپئو و ماکرون در مورد حملات ترکیه گفتگو کردند

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا اعلام نمود که با امانوئل ماکرون نخست وزیر فرانسه در رابطه با اقدامات و فعالیتهای تجاوزکارانه ترکیه گفتگو کرده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی دیداری از فرانسه و قبل از عزیمت به استانبول با روزنامه لو فیگارو گفتگو کرد. پمپئو در گفتگو با فیگارو اظهار داشت که ماکرون و من در رابطه با فعالیتهای اخیر ترکیه که بسیار تهاجمی هستند گفتگو کرده‌ام. پمپئو در گفتگوی خود با فیگارو با اشاره به حمایت ترکیه از آذربایجان و استقرار نیروهای سوری در منطقه گفت: ما در مورد فعالیتهای ترکیه در لیبی سخن گفتیم که نیروهای یک کشور سوم در آنجا مستقر شده‌اند، همچنین در رابطه با فعالیتهای این دولت در شرف دریای مدیترانه نیز گفتگو کردیم. این فهرست می‌تواند ادامه داشته باشد.

 پمپئو در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که موضع آمریکا به گونه‌ای است که بین‌المللی بودن این جنگ به تمامی کشورهای مرتبط آسیب می‌رساند. به همین دلیل ما از تمامی کشورها، از جمله روسیه و ترکیه می‌خواهیم که دست از دخالت در لیبی بردارند. ترکیه نیز در آذربایجان دست به دخالت می‌زند. ما در این رابطه نگرانی داریم. زیرا ظرفیت نظامی ترک بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اروپا، آمریکا به منظور اقناع ترکیه و اردوغان مبنی بر اینکه این مداخلات در راستای منافع این کشور نیست، باید با همدیگر همکاری کنند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دیدار از ترکیه، به گرجستان، اسرائیل و عربستان سعودی رفته و بعد از آن از قطر و امارات متحده عربی دیدار می‌کند. شب گذشته نیز با ورود پمپئو به استانبول، هیچیک از دیدارهای بعمل آمده وی با مقامات رسمی دولت ترک نبود.

انتقادهای وزیر امور خارجه آمریکا از جنگ‌افروزی‌های ترکیه در حالیست که ناظران سیاسی، حکومت ترامپ را از بزرگترین حامیان رویه تهاجمی و اشغالگرانه رژیم ترکیه در خاورمیانه می‌دانند.