پن کورد: عاملان ترور ماموستا شمال باید دستگیر و مجازات شوند

پن کورد ترور سهیل خورشید عزیز، عضو شورای عمومی جنبش آزادی را محکوم کرده و اعلام نمود، اگر پیشتر قاتلان نویسندگان و روزنامه‌نگاران مجازات می‌شدند اکنون به‌آسانی نمی‌توانستند دست به ترور استاد شمال بزنند.

پن کورد وابسته به پن بین‌المللی قلم در رابطه به حمله به نویسنده و عضو شورای عمومی جنبش آزادی جامعه کوردستان، استاد شمال (سهیل خورشید عزیز) بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه به‌شرح زیر می‌باشد:

"از نویسندگان و روزنامه‌نگاران حفاظت کنید

دفاع از جان نویسندگان و روزنامه‌نگاران وظیفه دستگاه‌های امنیتی حکومت اقلیم کوردستان  است.

در رابطه با ترور نویسنده سهیل خورشید عزیز که بعد از ظهر روز ۲۸ آگوست در مقابل خانه خود در شهرک کفری از توابع گرمیان با شلیک گلوله ترور شد، انجمن قلم کورد ترور این نویسنده و محقق را محکوم می‌نماید.

سهیل خورشید ملقب به استاد شمال سال ۱۹۶۰ در شهرک کفری متولد شد. وی غیر از زبان کوردی به زبان‌های عربی و ترکمنی نیز مسلط بوده‌ است.

وی از دهه ۸۰ نوشتن را آغاز نموده ‌است و در ابتدا به زبان عربی شعر می‌گفت، اما در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ چندین موضوع سیاسی از وی در روزنامه ولات منتشر شده ‌است. پس‌از سال ۲۰۰۰، تحقیقات جغرافیایی و تاریخی او در چندین کتاب به زبان‌های عربی و کوردی چاپ ‌شده است.

تاریخ منطقه کفری از قدیم تا سال ۱۹۵۸، اقشار اجتماعی و سازمان‌های سیاسی گرمیان از سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۹۷۰، اطلس کرکوک براساس حقایق تاریخی و اجتماعی، اطلس باشور کوردستان، کتاب اقتصاد منطقه کفری در سال‌های ۱۸۵۰ تا سال ۲۰۰۸، نمونه‌ی آثار چاپ ‌شده این نویسنده هستند.

این اولین‌بار نیست که نویسندگان و روزنامه‌نگاران در باشور کوردستان ترور می‌شوند. به‌همین دلیل معتقدیم اگر در گذشته قاتلین روزنامه‌نگاران و نویسندگان مجازات می‌شدند، اکنون دست ترور به ‌آسانی و در روز روشن به سهیل خورشید نمی‌رسید.

ما به ‌عنوان پن کورد این حملات و ترورهای وحشیانه را محکوم می‌نماییم و درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر تروریست‌ها آشکار و روانه دادگاه شده و مجازات شوند."