پرسش مادران شنبه در مورد سرنوشت داغلی که در بازداشت "ناپدید شد"

مادران شنبه این هفته جویای سرنوشت علی احسان داغلی در روستای اشمه در منطقه فارقین آمد شدند.

مادران شنبه و مدافعان حقوق بشر در میدان گالاتاسرای گرد هم آمدند تا جویای سرنوشت بستگان خود که در بازداشت ناپدید شده‌اند شوند و همچنین خواستار محاکمه و مجازات عاملان و قاتلان آنها شدند. مادران در این هفته سرنوشت علی احسان داغلی ۳۳ ساله را جویا شدند که در ۱۴ آوریل ۱۹۹۵ در روستای اشمه در منطقه فارقین آمد زمانی که در بازداشت بود، مفقود شد.

بیانیه این هفته توسط سویل تورگوت، مدافع حقوق بشر خوانده شد. تورگوت ماجرای ناپدید شدن داغلی در حین بازداشت را بیان کرد و گفت: «علی احسان داغلی ۳۳ ساله، پدر ۳ فرزند و ساکن روستای «اشمه» از توابع فارقین آمد بود. در ۱۴ آوریل ۱۹۹۵ عملیات نظامی در پنج روستا از جمله در روستای اشمه انجام شد. در این عملیات علی احسان داغلی که از ناحیه دست مجروح شده بود به همراه ۷ نفر بازداشت شد.»

سویل تورگوت گفت: «تکذیب شد که علی احسان داغلی بازداشت شده است و گفته شد که وی در جریان عملیات فرار کرده است. (...) روزنامه اورَنسَل در ۱۱ اکتبر ۱۹۹۵ عکس علی احسان داغلی را در صفحه اول خود با تیتر «مقودین» با چشم بند و لباس‌های آغشته به خون منتشر کرد.»

آنها قطعا مجازات شده و ما موفق خواهیم شد

 عرفان بیلگن برادر کنان بیلگن که در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۴ در آنکارا بازداشت و ناپدید شد، به ممنوعیت خودسرانه میدان گالاتاسرای اعتراض کرد و گفت: «تصویر افرادی که در دست ماست، مایه افتخار و مباهات ماست. ما می‌دانیم چه کسی در کجا مفقود شده است. ما تا زمانی که عاملان این جنایات به دست عدالت سپرده نشوند تسلیم نخواهیم شد! در نهایت آنها مجازات شده و ما پیروز خواهیم شد.»