رویکرد دولت ترکیه به اسرای جنگ: ای کاش می‌مردید!

ارتش ترک سربازان و اعضای MIT اسیر شده را در گاره در بمباران به قتل رساند. این رفتار رژیم ترکیه، سخنان محمد علی شاهین، سخنگوی سابق مجلس، را به یاد آورد. محمد علی شاهین به اسیران گفته بود: "ای کاش می‌مُردید".

ارتش ترک از ۱۰ فوریه، حملات اشغالگرایانه‌ای تحت عنوان «پنجه عقاب ۲» را در عرصه گاره در جنوب کردستان آغاز کرد.

ارتش اشغالگر ترک به دنبال سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۸ فوریه، حمله را آغاز کرد. اردوغان گفته بود: "ما در سخنرانی روز چهارشنبه خود با ملت، مژده‌ای خواهیم داد."

ارتش ترک پس از سخنان اردوغان، در ۱۰ فوریه حمله‌ای را تحت عنوان «پنجه عقاب ۲» در عرصه گریلایی گاره در جنوب کردستان آغاز کرد.

این حمله به غاری صورت گرفت که سربازان عالی رتبه، پلیس و پرسنل MIT توسط گریلاهای HPG و YJA Star دستگیر شده بودند.

مرکز مطبوعات و اطلاعات HPG در ۱۱ فوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ترکیه با هلی‌کوپتر و هواپیماهای جنگی به اردوگاه اسیران حمله کرده است.

وزارت دفاع تُرک در ۱۲ فوریه در بیانیه‌ای گفت: "این عملیات طبق برنامه پیش می‌رود."

وزیر دفاع ترک، خلوصی آکار، در ۱۴ فوریه بدون نام بردن از نیروهای نظامی، پلیس یا نیروهای MIT به دوربین‌ها گفت: "اجساد ۱۳ غیرنظامی ما پیدا شده است."

آکار سعی در پنهان کردن بمباران ۴۰ هواپیمای جنگی در منطقه داشت و گفت: "یکی از شهروندان ما از ناحیه بازو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و ۱۲ نفر از آنها نیز به سرشان تیر خورده و شهید (!) شدند".

اما پرسنل MIT، پلیس و سربازان ارشد که در سال ۲۰۱۵ و برخی از آنها که بعداً دستگیر شدند، تا زمانیکه در دستان HPG بودند به هیچ یک از آنها آسیبی نرسیده بود.

طی سالهای اخیر بسیاری از سربازان و پلیس‌هایی که توسط گریلاهای پ.ک.ک دستگیر شده بودند، با وساطت پارلمان، سازمانهای بین‌المللی حقوق بشر و نهادهای مدنی آزاد شده‌اند.

به گفته انجمن حقوق بشر شعبه آمد (ÎHD)، بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۲، طی ۱۱۰ عملیات مختلف در مجموع ۳۳۵ نفر دستگیر شدند؛ ۶۷ افسر پلیس، ۳۲ نگهبان، ۱۴۵ کارمند دولتی، ۱۵ سیاستمدار، ۳۸ گردشگر، ۲ روزنامه‌نگار و ۳۶ غیرنظامی.

اما همه این افراد با وساطت پارلمان، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و نهادهای مدنی آزاد شدند.

مقامات دولتی که تاکنون دستگیر شده‌اند

برخی از عملیات‌های دستگیری که از دهه ۱۹۹۰ انجام شده است در اینجا آمده است:

* در منطقه شمزینان جولمرگ، ۷ سرباز در عملیاتی که در ۵ آگوست ۱۹۹۱ علیه ایستگاه ژاندارمری سامانلی انجام شد، دستگیر شدند. سربازان اسیر شده در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۱ در زاگرس به گروهی از روزنامه‌نگاران تحویل داده شدند.

* نورالدین دمیر، که در آگوست ۱۹۹۱ هنگام حملات اشغالگرانه به جنوب کردستان اسیر شد، همراه با ۷ سرباز اسیر شده ایستگاه ژاندارمری سامانلی آزاد شد.

* یک افسر و ۳ نگهبان در موتکی بدلیس در ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۱، ۳ سرباز در جولمرگ در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱، یک سرباز در برواری در سِرت در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۱، یک افسر در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ در شرنخ و ۲۵ دسامبر گروهی که در کوه جودی در شرنخ دستگیر شده بودند، در تاریخ ۲۰ آوریل ۱۹۹۲ به گروهی از خبرنگاران و نمایندگان صلیب سرخ عراق تحویل داده شدند.

* در سال ۱۹۹۲، یک افسر، ۲ سرباز و یک روحانی که در بزرگراه وان-تاتوان دستگیر شده بودند، بعداً به خانواده‌های آنها تحویل داده شدند.

* در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۹۲، ۳ سرباز در یک عملیات کنترل جاده در آمد دستگیر شدند و چند ماه بعد، آنها به ۲ روزنامه‌نگار در آمد تحویل داده شدند.

* در ۱۸ آگوست ۱۹۹۳، ۱۳ سرباز در یک ایست بازرسی جاده‌ای در منطقه حزرو دستگیر شدند و سپس به خانواده‌های آنها تحویل داده شدند.

* در سپتامبر ۱۹۹۴، در منطقه شرنخ، سرتیپ مصطفی اوزولکر که در جنگ زخمی و اسیر شده بود، پس از مدتی گذراندن در اردوگاه‌های پ.ک.ک و مداوا به هلند تبعید شد.

* در منطقه شمزینان جولمرگ، ابراهیم یایلالی، سربازی که در دسامبر ۱۹۹۴ در روستای بسوسین اسیر شد و پنج سرباز اسیر شده در ۱۴ ژوئن ۱۹۹۵ در همان منطقه در آگوست ۱۹۹۶ آزاد شدند.

* در ۸ آگوست ۱۹۹۶، فتح‌الله ارباش، نماینده مجلس از حزب رفاه شعبه وان به همراه هیاتی از IHD و مظلوم دَر، به اردوگاه زله رفتند و گروهی از سربازان را که در زمان‌های مختلف اسیر شده بودند را تحویل گرفتند.

* ابراهیم یایلالی پس از آزادی از اسارت، و بازگشت به ترکیه به اتهام "تبلیغ سازمان" دستگیر و زندانی شد.

* در سال ۱۹۹۶، سربازی به نام علاءالدین سورر که در طی نبردی در منطقه قلقلی وان دستگیر شد، بعداً آزاد شد.

* در اکتبر ۱۹۹۹، ۶ نگهبان در حومه منطقه چله جولمرگ دستگیر شدند و در ۱۱ دسامبر ۱۹۹۹ آزاد شدند.

* در ۱۸ آگوست ۲۰۰۵، جوشكون كراندی، سربازی كه در ارزینجان دستگیر شد، در ۴ آگوست ۲۰۰۵ به یك هیئت غیرنظامی در منطقه كوتودرسی درسیم تحویل داده شد.

* هیئتی که کراندی را تحویل گرفت متشکل از نماینده منطقه‌ای IHD، نیهدی پریچنک، مدیر وقت IHD آمد، صلاح الدین دمیرتاش، هنرمند فرهاد تونچ و روزنامه‌نگاران بود. این هیئت بعداً به "تبلیغ سازمان" در سومین دادگاه کیفری عالی ملاطیه متهم شد.

* ۳ سرباز ارشد و یک کارمند بهداشتی در ۹ ژوئیه‌ی ۲۰۱۱ در منطقه آمد-بینگول دستگیر شدند و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱ آزاد شدند.

* بخشدار کنعان ارن اوغلو و سرباز آیکوت چلیک که در ۱۲ آگوست ۲۰۱۱ در آمد ربوده شده بودند، در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱ آزاد شدند.

* ۸ نفر در ۵ عملیات مختلف در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در وان، مرکز شرنخ، در سال ۲۰۱۳ دستگیر شدند، آنها به دستور رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان به سازمان‌های مدنی و سیاستمداران تحویل داده شدند.

رویکرد دولت ترکیه: ای کاش می‌مردند ...

رویکرد پ.ک.ک در برابر نظامیان، پلیس و مقامات دولتی اسیر شده یکسان بوده است. اما رویکرد دولت ترکیه همیشه متفاوت بوده است. در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷ ، ۸ سرباز در عملیات اورمار در منطقه گَوَر جولمرگ اسیر شدند و در تاریخ ۴ نوامبر به هیئتی از سیاستمداران و سازمان‌های مدنی تحویل داده شدند.

سربازان آزاد شده مورد بازجویی قرار می‌گیرند. سخنگوی وقت مجلس، محمد علی شاهین، به سربازان گفته بود: "ای کاش می‌مردید، اما اسیر نمی‌شدید."