سازمان حقوق بشر: در گاره جنایت جنگی روی داده است

اوزترک ترکدوغان ریاست مشترک سازمان حقوق بشر اعلام نمود که در جریان حمله نیروهای مسلح ترکیه به گاره کشتار جمعی صورت گرفته است و کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، مستقیما در جنگ حضور نداشته و این عملیات در حد جنایت جنگی بوده است.

سازمان حقوق بشر ÎHD در رابطه با عملیات نیروهای مسلح ترکیه TSK در منطقه گاره در جنوب کوردستان که در جریان آن ۱۳ نفر از نظامیان و نیروهای امنیتی میت کشته شدند، نشستی رسانه‌ای را برگزار کرد. نشست در مرکز سازمان حقوق بشر برگزار شده و اوزترک ترکدوغان ریاست مشترک این سازمان و مسئولان این سازمان در آن حضور داشتند.

اوزترک ترک دوغان در نشست خود سخنرانی کرده و ضمن محکومیت افرادی که باعث قتل این اسرای جنگی شده‌اند مراتب  تاسف و تاثر خود را از مرگ افراد یاد شده ابراز داشته و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت.

از سرنوشت سدات واردار اطلاعاتی در دست نیست

ترک دوغان همچنین اعلام نمود که در نتیجه تلاش‌های گذشته سازمان حقوق بشر بسیاری از نیروهای پلیس و نظامی و امنیتی را که به اسارت حزب کارگران کوردستان درآمده بودند، آزاد کرده‌اند. افرادی که اخیرا نیز به قتل رسیده‌اند مدت ۶ سال است که در دست نیروهای حزب کارگران کوردستان اسیر بودند.

ترک دوغان در رابطه با افراد به اسارت درآمده نیز اظهار داشت: در رابطه با سرنوشت سدات واردار و فردی پولات که اسیر بودند، همچنان اطلاعاتی وجود ندارد. فردی پولات بعد از آنکه دستگیر شده است در مدتی بسیار کوتاه جان خود را از دست داده است. مسئولان نیز بعد از دو سال به خانواده وی اطلاع داده‌اند. از سرنوشت سدات واردار اطلاعاتی در دست نیست.

به سوالات خانواده‌ها پاسخی داده نشده است

ترکدوغان خاطرنشان ساخت که خانواده‌های افراد دستگیر شده با مرکز سازمان حقوق بشر و شاخه‌های دیگر سازمان حقوق بشر ارتباط برقرار کرده‌اند: در وبسایت سازمان حقوق بشر و برخی از وبسایتهای دیگر حقوق بشری نیز اظهارات ما در رابطه با دستگیر‌شدگان همچنان قابل دسترسی است. در همین خصوص غیر از برگزاری نشستهایی با خانواده اسرای جنگی، نشست‌های خبری برگزار کرده‌ایم، با نمایندگان مجلس از اعضای احزاب سیاسی مختلف و برخی از مسئولان دولتی دیدارهایی را به عمل آوردیم. خود خانواده‌ها با وزرا، نخست وزیر و رئیس جمهوری دیدار کرده‌اند و خواسته‌اند که این مسئله حل شود. سازمان حقوق بشر ÎHD و سازمان‌های دیگر حقوق بشری در رابطه با این موضوع خواسته‌اند که با رئیس‌جمهوری، نخست‌ وزیری و وزیر امور خارجه دیدار داشته باشند. اما هیچگونه پاسخی، نه مثبت و نه منفی به درخواست‌های خانواده داده نشده است.

ابتکار عمل سازمان حقوق بشر ÎHD

ترک دوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سازمان حقوق بشر در ۲۳ اکتبر  ۲۰۱۶ همراه با خانواده‌های اسرای نظامی با نمایندگان مجلس دیدار کرده و در این باره افزود: سازمان حقوق بشر در این دیدارها اعلام کرده بود که می‌تواند برای آزادی اسرای نظامی به ابتکار عملی دست زده و مسئولیت را بردوش بگیرد. در این دیدارها با حزب دمکراتیک خلق‌ها  نیز دیداری صورت گرفته و در رسانه‌ها نیز بازتاب یافته است. اما به دلیل بی‌توجهی حاکمیت و عدم اهمیت چنین مسئله‌ای این قدم به موفقیتی دست پیدا نکرد. در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷ خانواده‌های نیروهای نظامی اسیر در مرکز سازمان حقوق بشر در آمد بیانیه‌ای را منتشر کرده و خواستار همکاری شدند. اما با تمامی تلاش‌های صورت گرفته در این رابطه هیچ اقدامی صورت نگرفته و وضعیت به امروز ختم شد.

جنایت جنگی

ترکداغ در بخش دیگری از سخنان خود گفت نباید هیچ حمله‌ای متوجه کسانی شود که در جنگ حضور ندارند و در این باره افزود: کاملا آشکار است که این ۱۳ نفری که جان خود را از دست داده‌اند، در محورهای جنگی حضور نداشته‌اند. این رویدادها نه فقط نشان دهنده نقض حقوق بشر هستند بلکه همزمان نشان دهنده جنایت جنگی هستند که روی داده است. برای امنیت جان این افراد هیچ تدبیری اتخاذ نشده است. لازم است که دولت پیشاپیش این تدابیر را انجام می‌داد. ما خواهان تحقیقات دقیق و دامنه‌دار در این باره هستیم. لازم است که برای روشن شدن ابعاد این رویداد تحقیقات گسترده و مستقلی آغاز شود. سازمان حقوق بشر آماده است تا مسئولیت خود را برای تحقیق و تفحص در رابطه با نقض حقوق بشر بر عهده بگیرد.

درخواست از پ.ک.ک و حکومت

ترکداغ از حزب کارگران کوردستان درخواست نمود که اگر اسرای دیگری در دست دارند این افراد را آزاد نماید. وی در ادامه از حکومت ترکیه نیز درخواست نمود که تحقیقات مستقلی را در رابطه با مسئولان این جنایت جنگی آغاز کند.

ترکدوغان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت تا زمانیکه مسئله کورد از طریق دمکراتیک حل نشود، رویدادهای مشابه همچنان ادامه یافته و سازمان آنها به عنوان حافظ حقوق بشر برای حفظ صلح و مخالفت با جنگ آماده است که ایفای نقش نماید.

منبع:MA