صدور مجوز تأسیس ٣٢ حزب در ترکیه طی دو سال گذشته، محرومیت کوردها از این سهم

​​​​​​​رئیس حزب انسان و آزادی (PÎA) در دیدار از دفتر روابط عمومی ه.د.پ با مدحت سنجار ملاقات کرده و اعلام نمود که مدت دو سال است به بهانه‌های مختلف به ما مجوز نمی‌دهند، ه.د.پ نیز اعلام نمود، در این مدت ۳۲ حزب دیگر مجوز دریافت کرده‌اند.

 محمد کاماچ رئیس مشترک حزب انسان و آزادی (PÎA) به همراه منوجه گلمک و احمد کایا جانشینان روئسای مشترک و طاهرخان عضو شورای موسس (PÎA) به مرکز روابط عمومی حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) رفتند و با مدحت سنجار رئیس مشترک کل ه.د.پ و تونجر باقرخان و علی جان اونلو مشاوران رئیس مشترک دیدار کردند. محمد کاماچ رئیس مشترک (PÎA) اعلام کرد، در دو سال گذشته حزب آنها موفق به دریافت مجوز نشده است.

 سنجار در مورد عدم صدور مجوز فعالیت برای احزاب کورد اعلام کرد، آنچه رخ می‌دهد و آنچه آنها انجام می‌دهند بر ضد قانون اساسی و قوانین احزاب سیاسی است و مسئولین با این ممانعت‌ها در حال انجام جرم هستند. وی اعلام کرد، "اگر مدارک ارائه شود در حقیقت آن حزب تاسیس شده است. آنچه اکنون انجام می‌شود بر ضد قانون اساسی و قانون احزاب سیاسی می‌باشد و آنهایی که به شما مجوز نمی‌دهند در واقع جرم مرتکب می‌شوند. پس از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۲ حزب تاسیس شده است و تنها در سال ۲۰۲۰ نیز ۲۷ حزب مختلف تاسیس شده‌اند و برای هیچ کدام از این احزاب مشکلی ایجاد نکرده‌اند، آنچه در مقابل (PÎA) انجام می‌دهند در واقع امری دلبخواه است و به خواسته خود با تأسیس (PÎA) مخالفت می‌کنند."

 سنجار همچنین اعلام کرد، در هر زمانی آماده انجام هرگونه همکاری سیاسی و حقوقی هستند.

احمد کاماچ رئیس مشترک (PÎA) ضمن قدردانی از مواضع ه.د.پ گفت،"پس از جدا شدن برخی احزاب از آ.ک.پ همه‌ی تلاش آنها این است که جمعیت مذهبی کورد را در اطراف خود جمع کنند و مسئله‌ی کورد را به مسئله‌ای ایدئولوژیک و دینی تبدیل نمایند و به همین دلیل (PÎA) می‌خواهد در کوردستان برای پر کردن این خلا به کار و فعالیت بپردازد."

 کاماچ همچنین گفت، مسئله‌ی کورد بزرگترین مسئله‌ی ترکیه است و هرگز تسلیم نخواهیم شد.