تمل: هر اتفاقی بیفتد، انزوا را خواهیم شکست!

طیب تمل، ریاست مشترک حزب ه.د.پ در بازید سخنرانی کرد و گفت: "این نوروز وسیله ای برای شکستن انزوای آقای عبدالله اوجالان خواهد بود. هر اتفاقی هم بیفتد، ما انزوا را می شکنیم."

ده ها هزار نفر در مراسم نوروز در منطقه بازید آگری شرکت کردند که پس از ورود به میدان با راهپیمایی آغاز شد. در این میدان که شعار "زنده باد رهبرآپو" سر داده شد، آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواسته شد. پس از یک دقیقه احترام، گونول اوزتورک، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلقها دراین شهرستان سخنرانی کرد و گفت: "ما با ایمان و اراده فراوان از این نوروز استقبال می کنیم. مردم ما که میدان را پر کرده اند، یک بار دیگر نشان دادند که مشکل روی میز است." سرهات جیلان، رئیس مشترک ه.د.پ منطقه نیز اظهار داشت که آنها در همه جا آتش نوروز را علیه ظلم بر کوردها روشن می کنند.

دیبا کسکین، عضو هیئت آشتی ه.د.پ نیز گفت: "نوروز متعلق به مردم کورد است. نوروز شهرها و کوه های کوردستان است. این آتش امروز در دل همه می سوزد. انتخابات مهمی در پیش داریم. این نوروز برای ما نوروز وحدت است. اگر به اهمیت شرایط واقف باشیم، آینده از آن ماست. ما با این دیدگاه به انتخابات می رویم. یک زلزله دیگر رخ داد و 11 شهر ما ویران شد. مردم ما در زیر ویرانه ها جان خود را از دست دادند. این مرگ "سرنوشت" نبود بلکه نتیجه رانتخواری حزب حاکم و تنها گذاشتن مردم بود.

"مردم ما باید بازخواست کنند"

         

طیب تمل، رئیس مشترک ه.د.پ سخنان خود را با گفتن "به رفقای خود در زندان و به آقای اوجالان درود می فرستیم" آغاز کرد و گفت: "بعضی ها با سیاستی اشتباه می خواهند آقای اوجالان را فراموش کنند. اما این امکان پذیر نیست. این فلسفه، امید و ایمان را نمی توان فراموش کرد. هیچکس نباید سعی کند مردم کورد، جوانان و زنان کورد را فریب دهد. هر اتفاقی هم بیفتد، انزوا شکسته خواهد شد و دوباره آن صدای مقدس را خواهیم شنید. دولت آ.ک.پ- م.ه.پ اکنون در تلاش است تا کورد بودن را از بین ببرد. کسانی که می گویند با کوردها مشکلی ندارند دروغ می گویند. مردم ما از آنها حسابرسی خواهند کرد. حالا در بازید خیانت راه می اندازند. برخی می گویند "مهمانی گرفته اند". ما کسانی را که به شما خیانت کردند بازخواست خواهیم کرد.

تمل اعلام کرد دولت که دشمن مردم کورد در حال اجرای طرح جدیدی است و گفت: "14 مه روز حسابرسی ما در روژآوا، روبوسکی، جزیر و شهرهایی است که زلزله در آن رخ داده است. مردم کورد با حملات بزرگی روبرو هستند. اشغال روژآوا همچنان ادامه دارد. سیاست های قتل عام علیه مردم روژهلات در ایران ادامه دارد. خیانت در باشور کوردستان ادامه دارد. تهدید قتل عام مردم کورد تا حد زیادی ادامه دارد. در اینجا من از همه درخواست می کنم خود را زیر سقف مهمانی خود سازماندهی کنید تا بتوانیم حساب هر اتفاقی را که افتاده بپرسیم. این نوروز وسیله ای برای آزادی زندانیان، شکستن انزوای آقای اوجالان خواهد بود.

پس از سخنرانی تمل، جوانان به پایکوبی دور آتش نوروز پرداختند و شعار "زنده باد سروک آپو" سر دادند. نوروز سپس با اجرای کنسرت موسیقی ادامه یافت.