ترکیه برای آزادی نظامیان خود هیچ اقدامی نکرد

ترکیه برای آزادی یک سرباز اسرائیلی از سوی فلسطین به میانجیگری پرداخت. اما برای اسرای خود هیچ اقدامی نکرد و آنان را قتل‌عام کرد.

نیروهای مسلح ترک در مطنقه گاره در منطقه اقلیم جنوب کوردستان کمپی را بمباران کردند که ۱۳ نفر از نیروهای امنیتی و نظامی ارتش ترکیه در آن حضور داشتند. هر چند خانواده‌ها، حزب دمکراتیک خلق‌ها و سازمان‌های مدنی در گذشته به کرات از حکومت ا.ک.پ درخواست کرده بودند که گام‌هایی را برای آزادی این اسرا برداشته و آنها را به خانواده‌ها بازگردانند، اما آ.ک.پ هیچگاه در این رابطه قدمی برنداشت. ترکیه‌ای که رئیس جمهوری آن در زمان به اسرائیل «تروریست» می‌گفت، در سال ۲۰۱۱ به وساطت بین اسرائیل و نیروهای فلسطینی پرداخته و در مقابل یک اسرائیلی هزار زندانی فلسطینی را آزاد نمود.

نیروهای مسلح ترکیه از ۸ فوریه سالجاری در حوالی کوه‌های منطقه گاره در جنوب کوردستان تحرک نظامی خود را آغاز کرده و از ۱۰ فوریه ان منطقه را مورد حمله قرار دادند. در جریان حملات هوایی شدید ارتش ترک به کمپ‌های موجود در منطقه گاره ۱۳ نظامی و نیروی امنیتی میت که در دست نیروهای حزب کارگران کوردستان بودند را به قتل رسانده و بعد از بمباران و قتل این افراد جنازه‌های این افراد را به ترکیه انتقال دادند.

اردوغان در ۸ فوریه به سخنرانی‌ای که قرار است در ۱۰ فوریه ایراد کند اشاره کرده و گفته بود: در ۱۰ فوریه به شما مژده می‌دهم. بعد از آنکه نیروهای مسلح ترکیه در ساعت ۲:۵۵ دقیقه ۱۰ فوریه منطقه گاره را با هواپیکاهای جنگنده خود بمباران کردند، به هلی برد نیروهای نظامی پرداختند. در همان روز نیروهای مدافع خلق بیانیه‌ای را منتشر کرده و اعلام نمود که نیروهای مسلح ترکیه کمپ اسرای نظامی و نیروهای امنیتی را  بمباران کرده است. بعد از آن وزیر دفاع ترکیه، خلوصی آکار بیانیه‌ای را منتشر کرده و اعلام نمود که ۱۳ نظامی و نیروی امنیتی میت که در دست نیروهای پ.ک.ک بوده‌اند کشته شده‌اند.

هدا کایا و عمر فاروق گرگری اوغلو از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه در حساب‌های اجتماعی خود قتل نیروهای نظامی و امنیتی را مورد انتقاد قرار داده و در همین رابطه دادستانی ترک پرونده‌ای را برای این دو گشوده است.

خانواده‌های نظامیان و اعضای میت پیش از این رویداد به سازمان حقوق بشر، نهادهای جامعه مدنی و حزب دمکراتیک خلق‌ها مراجعه کرده و خواسته بودند که با میانجیگیری این سازمانها فرزندانشان آزاد شوند. در همین رابطه حزب دمکراتیک خلق‌ها چند بار از مجلس و حزب عدالت و توسعه درخواست کرده بود که با همراهی آنها این پرونده را پیگیری کنند.

پیش از آن نیز پ.ک.ک بسیاری از نیروهای نظامی ترکیه را به اسارت خود در آورده بود. بستگان نیروهای نظامی و پلیس ترک از طریق سازمان حقوق بشر، نمایندگان کورد و حزب حاکم این اسرا را از حزب کارگران کوردستان تحویل گرفته بودند. در اکتبر سال ۲۰۱۳ در منطقه لیجه از توابع آمد، ملیک دیکیول، هاکان اوزر و اوگور سرت، علی آکدمیر که همگی از درجه‌داران ارتش ترک بودند و به اسارت نیروهای حزب کارگران کوردستان درآمده بودند، با میانجی‌گری نمایندگان حزب مناطق دمکراتیک و سازمان‌های حقوق بشری در ۹ اکتبر همان سال به تانهان افندی اوغلو، بخشدار منطقه لیجه تحویل داده شدند.

هرچند خانوادههها، حزب دمکراتیک خلق‌ها و سازمان‌های مدنی به کرات از آ.ک.پ درخواست کرده بودند که برای آزادی اسرای جنگی گام‌هایی را بردارند، اما آ.ک.پ هیچگاه در این باره قدمی برنداشت. ترکیه‌ای که رئیس جمهوری آن اسرائیل را «تروریست» خطاب می‌کرد در سال ۲۰۱۱ بین نیروهای فلسطینی واسرائیلی میانجیگری کرده و در مقابل گیلعاد شالیت، سرباز اسرایلی، ۱ هزار ۲۷ زندانی فلسطینی را آزاد نمود، اما برای آزادی نیروهای نظامی و امنیتی خود از دست حزب کارگران کوردستان اقدامی نکرد.

منبع: MA