تصمیم حکومت اقلیم کوردستان بە تخلیە پایگاههای احزاب روژهلات کوردستان

روز گذشتە خبرگزاری رسمی حکومت اسلامی، ایرنا با اشارە بە گفتەهای ناظم دباغ، نمایندە حکومت اقلیم باشور کوردستان در تهران گفت: درباره گروه‌های کرد مخالف ایران تصمیم جدی می‌گیریم، مقرهایشان تخلیه خواهد شد.

روز گذشتە خبرگزاری رسمی حکومت اسلامی، ایرنا با اشارە بە گفتەهای ناظم دباغ، نمایندە حکومت اقلیم باشور کوردستان اعلام کرد کە نمایندگی رسمی باشور گفتە است کە برای ما قابل قبول نیست گروه‌های اپوزیسیون کردی برای ایران و اقلیم نگرانی ایجاد کنند و در صورت ادامه فعالیت مسلحانه، این‌بار برخورد جدی خواهیم کرد.

خبرگزاری ایرنا در بخش دیگری از این خبر با اشارە بە برگزاری جلسە مشترک امنیتی بین مقامات باشور کوردستان و ایران اعلام کردە است کە سه ماه قبل و یک بار دیگر نیز حدود ۲۰ روز پیش کمیته امنیتی مشترک در اربیل و تهران جلساتی را برگزار کرده‌اند که در این نشست‌ها تصمیماتی درباره تقویت امنیت مرزها اتخاذ شدە است. دباغ گفتە است کە در این نشست مشترک امنیتی  تأکید شدە است کە نباید گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی فعالیت مسلحانه یا آموزشی در خاک اقلیم کردستان داشته باشند و تا مدتی هم شاهد توقف فعالیت‌های این گروه‌ها بودیم تا روزهای اخیر که حوادثی در داخل ایران به وجود آمد. اشارە دباغ بە ایجاد گسل انقلابی در روژهلات کوردستان و سراسر ایران است کە با قتل حکومتی ژینا امینی آغاز و همچنان ادامە پیدا کردە است.

دباغ در این گفتگو با تاکید بر صورت گرفتن بحثهای خوب میان نشست هیأت‌های مشترک  ایران و ریاست حکومت اقلیم کردستان تأکید کردە است کە باید مقرهای گروه‌های کردی در خاک اقلیم تخلیه شود و منتظر اجرای این تصمیم هستیم . اما دباغ گفتە است کە هنوز این مسئلە تحت برری است کە آیا باید فقط مقرهای مرزی باید تخلیه شوند یا این تصمیم مقرهایی را هم در بر میگیرد کە از زمان صدام تا امروز وجود داشته‌اند.

دباغ بە نمایندگی از سوی حکومت اقلیم کوردستان بە ایرنا گفتە است کە طی چند دە سال گذشتە ما توانسته‌ایم تا حدی فعالیت‌های آنها را کنترل و به توافقات پایبند کنیم.  وی در بخش دیگری از سخنان خود در گفتگو با ایرنا اعلام نمودە است کە حکومت اقلیم کردستان همواره اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد از خاک این منطقه اقدامی علیه امنیت کشورهای همسایه صورت گیرد و این موضوع را به عنوان سیاست راهبردی خود به گروه‌های کرد اپوزیسیون ایرانی هم متذکر شده‌ایم.

همزمان با گفتەهای نمایندە حکومت اقلیم کوردستان، شب گذشتە منابع خبری روژهلات کوردستان اعلام کردند کە نیروی نظامی بزرگی از سپاە پاسداران در منطقە مرزی هنگەژالە در بانە تجمع کردە و ساکنان منطقە و بویژە کولبران را از تردد در منطقە مرزی برحذر داشتە است. همزمان با انتشار این خبر، شبکە حقوق بشر کوردستان از شلیک مستقیم بە یکی از کولبران بانەای با نام شهرام واسلی و قتل وی خبر داد.

متعاقب حملات توپخانەای ١٠ روز گذشتە ایران بە کوهستانهای کوردستان و پایگاههای احزاب روژهلات، این تهدید مستقیم کە همکاری و توافق مقامات حکومت باشور کوردستان نشان از چند مسئلە مهم دارد. نخست؛ حکومت اسلامی ایران طی رویدادهای اخیر هموارە تلاش کردە است تا با انحراف افکار عمومی در سطح کوردستان، ایران و جهان، پیدایش گسل انقلابی در ایران را بە عوامل خارجی و توطئە های خارجی نسبت دادە و از این طریق توجیهی برای سرکوب هرچە بیشتر خصوصا در شرق کوردستان بیابد. و از طرف دیگر هم تلاش میکند تا با بهرەگیری از این رویدادها، با تعرض نظامی بە باشور کوردستان، همگام با ترکیە، هر گونە صدای آزادیخواهانە خلق کورد را سرکوب کند.

با نگاهی دیگر بە رویدادهای چند سال گذشتە، میتوان این اقدام را بە گونەای دیگر هم ارزیابی کرد، بعد از سال ٢٠٠٥، تقسیم کار نانوشتەای بین ایران و ترکیە برای نفوذ در عراق آغاز شد؛ ترکیە بە دلیل گستردەگی مرزهای خود با عراق و حضور بخشی از گریلاهای جنبش آزادیخواهی در باشور کوردستان، میثاق ملی و بازار اقتصادی، بر بخش سنی نشین عراق- کە باشور کوردستان هم بخشی از آن را تشکیل میدهد- متمرکز شد و ایران بە دلیل نیات ایدئولوژیک خود، بر بخش شیعە نشین این کشور تمرکز نمود. اما هر دو دولت در تمام این سالها در سرکوب یا حملە بە کورد اتفاق نظر داشتەاند.

آنچە کە از گفتەهای ناظم دباغ و نیات ایران در سالهای گذشتە میتوان دریافت کرد تاکید بر این نکتە است کە طرفین، حضور احزاب روژهلات کوردستان را بە عنوان دردسر جدی مشاهدە کردە و احتمالا تلاشهای جدی را برای متفرق کردن نیروهای این احزاب از پایگاههای قدیمی خود آغاز کردەاند.