وکیل پرونده قتلعام پاریس: احتمال تحولات جدیدی در رابطه با این پرونده وجود دارد

ژان لویی مالتر وکیل پرونده ترور سه زنان انقلابی کورد در پاریس اظهار داشت: در روزهای آینده تحقیق در رابطه با این پرونده بار دیگر آغاز شده و ما امیدواریم که در بهار سال جاری شاهد تحولاتی جدید در رابطه با  این پرونده باشیم.

در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس، همراه با ساکینه جانسز (سارا ) یکی اعضای موسس حزب کارگران کوردستان، فیدان دوغان (روژبین) نماینده کنگره ملی کوردستان در فرانسه و لیلا شایلمز (روناهی) عضو جنبش جوانان کورد، نیز ترور شدند. از ترور این سه زن انقلابی کورد ۸ سال می‌گذرد. بعد از روی دادن این ترور، تحقیقاتی در رابطه با ان آغاز شد. هر چند وزیر کشور وقت فرانسه، مانویل والاس در آن زمان اعلام کرده بود که چنین تروری را در خاک فرانسه قبول نکرده و قول داده بود که مسئولان این جنایت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، اما پرونده قید محرمانه خورد. بعد از آن یکی از متهمان این ترور دستگیر شد، متهم در این مدت محاکمه نشده و به شیوه‌ای مشکوک در زندان مرد. به همین دلیل در رابطه با این پرونده هیچ پیشرفتی تا کنون حاصل نشده است.

انکار میت

۸ روز بعد از صورت گرفتن این ترور، تنها متهم این ترور، عمر گونی دستگیر شد. در آن زمان معلوم شد که سازمان اطلاعات ترکیه، همزمان با امرالی دیدارهایی را صورت داده و از طرف دیگر طراحی این توطئه را برعهده داشته است. میت در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که سازمان متبوع انها هیچگونه دخالتی در جنایت پاریس ندارد. اما مدتی بعد ارتباط میت با عمر گونی نیز فاش شد. نخستین نشست دادگاهی این پرونده قرار بود در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۷ برگزار گردد. اما ۳۷ روز قابل از برگزاری دادگاه، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۶، اعلام شد که عمر گونی مرده است. بعد از مرگ متهم عمر گونی پرونده این جنایت نیز بسته شد. بعد از اعتراض وکلا و خانواده‌های این سه زن انقلابی شکایت جدیدی را در رابطه با نقش میت در آوریل سال ۲۰۱۷ مطرح کردند.

اعتراف اعضای میت

حزب کارگران کوردستان در ۴ اگوست در جنوب کوردستان عملیات ویژه‌ای را طراحی و اجرا کردند که در جریان آن ارهان پکچتین و آیدین گونای از اعضای بلند مرتبه میت دستگیر شدند. این دو عضو میت در اعترافات خود که از سوی خبرگزاری فرات نیز منتشر شد، در رابطه با ابعاد  این جنایت پرده از اطلاعات وسیعی برداشتند. هر دو عضو میت در اعترافات خود اظهار داشته بودند که متهم ردیف اول این جنایت، عمر گونی چندین بار به ترکیه رفته و بلیطهای رفت و برگشت هوایی وی نیز توسط میت تهیه شده است. اعضای میت در اعترافات خود سلسله مراتب فرمان قتل را نیز بدین شیوه تشریح کرده بودند: اوغورکان آییک ریاست EBF (فعالیتهای اتنیکی-تجزیه طلبانه)ی خارج از کشور؛ اوغوز یورت مدیر شاخه عملیات برون مرزی، آیهان اوران و صباح‌الدین عسل طراح  این جنایت بوده‌اند.

هیچ پیشرفتی در پرونده روی نداده است

ژان لویی مالترا وکیل این پروند در هشتیمن سالگرد قتلعام این سه زن انقلابی کورد با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرده است. مالترا در این گفتگو اعلام کرد که در رابطه با تحقیقات، آنها نتوانسته‌اند هیچ تحولی را به دلیل فقدان اطلاعات در این پرونده ایجاد کنند و روند آن بدون تغییر باقی مانده است. مالترا همچنین اظهار داشت که بعد از اعترافات هر دو عضو میت، قضات عادلانه با این پرونده رفتار کرده و  این امر باعث شده است که در رابطه با مسئولیت میت در این قتلعام تمرکز شود.

موضع حکومت فرانسه

مالترا در بخش دیگری ضمن انتقاد از حکومت فرانسه اظهار داشت که فرانسه تحقیقات جدی و دامنه‌داری را در این رابطه آغاز نکرده است. حکومت فرانسه در پرونده نخست با استقلال دفاع قاضی تحقیق مخالفت کرد و دستور محرمانه را برای این پرونده صادر کرد. به همین دلیل نمی‌توانیم از عدالت و وجدان کاری حکومت فرانسه در این باره چیزی بگوییم. به خوبی به یاد داریم که از ۱۵ سال پیش از روی دادن این قتلعام، حکومت فرانسه و مسئولان ترک در رابطه با میلیتانهای کورد همکاری کرده‌اند. این اقدامات مایه شرم است. برای نمونه، در این روند شاهد رویه‌هایی بودم؛ سوالاتی را که قاضی تحقیق می‌پرسید، بدون آنکه منتظر پاسخ مسئولان ترک باشند، بدون آنکه روند قانونی این پرونده تمام شود، حکم را صادر کردند. همچنین دولت فرانسه، هیچگاه درخواست‌های خانواده‌های این سه زن را نیز نپذیرفت.

مالترا در بخش دیکری از سخنان خود اظهار داشت که البته روزی تصمیم به محرمانه ماندن این پرونده لغو می‌شود. به دلیل تغییر رویکردهای تحقیق، من امیدوارم که ما بتوانیم به لیست تماس‌های مندرج در نخستین تحقیق دست پیدا کنیم. ما می‌خواهیم که دادستان، همراه با تمامی همکاران اروپایی خود در این باره فعالیت کنند.

پیشرفتهای جدید

مالتر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همانگونه که اطلاع دارید که قاضی تحقیق این پرونده با مسئولیت در این رابطه عمل کرده است. تلاش کرد تا خانواده‌ها در آوریل ۲۰۲۰ بتوانند شکایت خود را مطرح کنند. اما به دلیل شیوع کوید-۱۹ این امکان مهیا نشد. اما اخیرا تحقیقات در رابطه با این پرونده بار دیگر از سر گرفته شده و ما منتظر هستیم در بهار سال جاری بتوانیم شاهد تحولاتی در رابطه با این پرونده باشیم. اما این اطلاعات کاملا تایید شده به شمار نمی‌رود.

هدف با اطلاع و قصد قبلی تعیین شده است

بریوان فرات سخنگوی امور خارجه جنبش زنان آزاد کورد در فرانسه TJK-Fنیز در این رابطه اظهار داشت که اطلاع داشتیم که متهم ردیف اول، عمر گونی بیمار است، اما در نهایت فرانسه توضیح و روشن کردن ابعاد این جنایت را فدای منافع سیاسی خود نمود. فرات در این رابطه اظهار داشت که سیاستمداران زن با هدف و برنامه و قصد قبلی ترور شدند. خصوصا که با هدف قرار دادن یکی از موسسان حزب کارگران کوردستان، و فیدان دوغان که در حوزه دیپلماسی در سطح اروپا بسیار فعال بود، و لیلا شایلمز که از پیشاهنگان جنبش زنان بود، خواستند که این پیام را انتقال بدهند که قادر به انجام هر کاری هستند. اما یک روز بعد از دست زدن به این جنایت، چند صد هزار کوردستانی انقلابی و دمکرات در خیابانهای پاریس گردهم آمده و پیام تداوم مبارزه را سر دادند.

درخواست از حکومت فرانسه

فرات در این باره اعلام کرد که در رابطه با ارتباط میت و جنایت روی داده ادله کافی در دست است، اما حکومت فرانسه همچنان ابعاد این جنایت را روشن نمی‌کند. فرات همچنین افزود که موضع حکومت فرانسه به هیچ عنوان مایه پذیرش نبوده و در این باره افزود: از حکومت فرانسه می‌خواهیم که ابعاد این جنایت را روشن کرده و آن را فدای منافع سیاسی خود نکند.