زینب چلیک: مبارزه با جنگ و فقر، ممنوعیت‌ها را در هم خواهد شکست

زینب چلیک، رئیس شعبه مرکز جامعه استانبول، گفت: «مبارزه کارگران علیه سیاست‌های جنگی و فقر، ممنوعیت‌ها را در هم خواهد شکست. دولتی وجود دارد که مرگ و فقرا را به سود تبدیل می‌کند.»

روز ۱ می

شکست حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) پس از انتخابات محلی به وضعیت متفاوتی در خیابان‌ها منجر شد. امسال تقریباً همه گروه‌های اپوزیسیون علیه ممنوعیت میدان تقسیم که سال‌هاست ادامه دارد، پافشاری می‌کنند.

زینب چلیک، رئیس شعبه مرکز جامعه استانبول، اهمیت روز ۱ می و میدان تقسیم را برای خبرگزاری فرات (ANF) ارزیابی کرد.

 «دولت مرگ مردم فقیر را به سود تبدیل می‌کند»

زینب چلیک با بیان اینکه مردم ترکیه با بدترین سیاست‌های فقرزایی مواجه هستند، بحران اقتصادی فزاینده‌ای را ناشی از سیاست‌های غارتگری و اقتصاد جنگی دانست و ادامه داد:

«ما دورانی را سپری می‌کنیم که مردم ترکیه در سرزمین‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم با بدترین سیاست‌های فقر روبه‌رو می‌شوند، مردمی که زیر بار سنگین بحران اقتصادی له شده‌اند، در چنگال فقر و محرومیت تحت فشار قرار گرفته‌اند. رژیم کاخ مبتنی بر رانت، غارت و اقتصاد جنگی چندین برابر سرمایه‌ی خود را گسترش می‌دهد و ما عواقب سنگین سیاست‌های آن را تجربه می‌کنیم. تاثیر برنامه اقتصادی تهیه شده توسط وزیر دارایی که مانند فرمانداری استعماری در جلوی در مراکز مالی امپریالیستی رفتار می‌کند و اجرای آن توسط آک‌پ، روز به روز بیشتر می‌شود. در حالی که با برنامه میان‌مدت اقداماتی برای افزایش بار مالیاتی بر دوش مردم انجام می‌شود، رژیم کاخ که از یک سو بحران اقتصادی را به گردن کارگران فقیر و مردم می‌اندازد و از سوی دیگر، تلاش می‌کند تا ویرانی کشورها را به عنوان بخشی از ائتلاف جنگی در خاورمیانه، در سوریه، فلسطین به فرصت تبدیل کند، در واقع در جایگاه لاستیک یدکی امپریالیسم است. ما با دولتی روبرو هستیم که بخشی از برنامه‌های تبدیل مرگ مردم فقیر به سود بوده است.»

گردهم آمدن کارگران کورد و ترک تهدیدی برای دولت است

زینب چلیک تصویری از گرد هم آمدن کارگران کورد، ترک و مهاجر را تهدیدی برای رژیم کاخ دانست و گفت:

«در این تصویر، اول ماه می ۲۰۲۴، جایی که مردم با هم مطالبات خود را برای برابری، آزادی و صلح علیه قدرت سرمایه‌ای فریاد می‌زنند که می‌خواهد حافظه مبارزاتی مشترک طبقه کارگر را با بستن (ممنوع کردن) میدان تقسیم که به یک جنبه تاریخی و شهری دست یافته است، قطع کند. با مبارزه طبقه کارگر ترکیه برای کارگران در این دوره که مطالبات‌شان به طور مشترک سازماندهی شده است، ابراز اراده و عزم مشترک هم به مردم و هم به طبقه کارگر ترکیه بیشتر از همیشه قدرت و شهامت داد.

اتحاد «کارگران» در برابر سیاست‌های جنگ، ممنوعیت‌ها را زیر پا می‌گذارد

زینب چلیک با بیان اینکه بار بحران به دوش کارگران و مردم منتقل شده است، گفت: «فراخوان اول می ۲۰۲۴ میدان تقسیم که اولین گام مبارزه مشترک علیه برنامه فقر تحت عنوان برنامه توسعه در میان مدت خواهد بود که در آن شکست رژیم کاخ در انتخابات مدیریت محلی و بار سنگین بحران سرمایه‌داری که بر دوش کارگران و مردم قرار می‌گیرد، برای سطح مبارزه دوره آتی اهمیت حیاتی دارد.»

زینب چلیک با بیان اینکه طبقه کارگر باید شانه به شانه علیه فقر، نژادپرستی و فاشیسم مبارزه کند، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «تصویری از طبقه کارگر که شانه به شانه همدیگر اعتراض به فقر، گرسنگی، نژادپرستی، ارتجاع و فاشیسم به عنوان یک بدنه در سراسر کشور، و گرد هم آمدن ترک‌ها، کوردها و مهاجران در روز اول ماه می، روز مقاومت؛ تهدیدی برای رژیم کاخ است، به همین دلیل سعی دارد با ممنوعیت‌ها و فشارها از برگزاری کنش‌های ۱ می جلوگیری کند. امسال همه اقشار اپوزیسیون اراده مشترکی را در برابر این وضعیت به نمایش گذاشتند و اعلام کردند که از مطالبه ۱ می میدان تقسیم‌شان پا پس نخواهند کشید، این دقیقاً هراس رژیم کاخ است؛ خواست کار و زندگی انسانی کارگران و زحمتکشان، میل به زندگی برابر و آزاد و صلح‌آمیز، کابوس دولت است. اتحاد توده‌ای و مبارزه طبقه کارگر علیه حملات سرمایه، فقر، بیکاری، قتل‌های محل کار، سیاست‌های جنگی و استثمار تنها گزینه‌ای است که همه ممنوعیت‌ها را می‌شکند.»

زینب چلیک، رئیس شعبه مرکز جامعه استانبول، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «اپوزیسیونی که با اراده میدان تقسیم ۱ می متحد شده است، پس از ۱ می، با توجه به اقدامات دولت برای ایجاد قانون اساسی جدید، مقررات جدید در قانون کار، به نظر می‌رسد که ایجاد برنامه مبارزه‌ای حداقل در مبارزه برای ایجاد یک کشور مساوی، آزاد، صلح‌آمیز، کشوری که مردم در آن شب‌ها گرسنه نمی‌خوابند، و در روزها استثمار نمی‌شوند، اجتناب‌ناپذیر است. وظیفه ما این است که این خواست مردم ترکیه را به یک برنامه مبارزه بلندمدت تبدیل کنیم و در کنار همه دوستانمان در برابر این حملات دولت، زندگی و کشور جدیدی ایجاد کنیم.»