بریتانیا ژینوساید ایزدیان را به رسمیت شناخت

در ۹مین سالگرد نسل‌کشی ایزدیان توسط تبهکاران داعش، بریتانیا این جنایت را به عنوان ‘ژینوساید’ به رسمیت شناخت.

وزارت خارجه‌ی بریتانیا اطلاعیه‌ای منتشر کرد و نسل‌کشی ۳ اوت ۲۰۱۴ ایزدیان را به رسمیت شناخت.

طارق احمد، وزیر داخلی عراق اعلام‌کرد: “۹ سال قبل خلق ایزدی به دست داعش آزار و اذیت فراوانی را متحمل شدند، تا کنون تاثیرات این جنایت ادامه دارند”.

وی با اشاره به این‌ نکته نیز اشاره کرده است: “عدالت و پاسخگویی برای کسانی که زندگیشان از هم پاشیده است از اهمیت بالایی برخوردار است”.

احمد ادامه داد که این به رسمیت شناختن ‘تاریخی است’ پایبندی بریتانیا به ‘پذیرش قربانیان برای جبران خسارات و زیان‌های وارده و به فریاد قربانیان رسیدن، عدالتی معنادار است’ و آن را تقویت می‌کند.

بریتانیا تاکنون وقایع ۵ منطقه را ژینوساید نامیده است. قبلا وقایع نسل‌کشی بوسنی، رواندا، سربرنیتسا و کامبوج را ژینوساید اعلام کرده بود.

قبل از تصمیم بریتانیا، دادگاه فدرال آلمان در ۱۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۳، یکی از اعضای داعش را به جرم حمله و نسل‌کشی در شنگال و جنایت علیه بشریت مجازات کرد.

جنایت علیه ایزدیان برای اولین بار در ۳۰ نوامبر ٢٠٢١ از سوی دادگاه آلمان به عنوان ‘ژینوساید’ شناخته شد. پس از آن توسط بسیاری از پارلمان و‌ موسسات بین‌المللی به عنوان ژینوساید پذیرفته شد. پارلمان آلمان در ماه دسامبر نسل‌کشی ایزدیان را به عنوان ژینوساید معرفی کرد.