مردم هائیتی علیه تبهکارها وارد عمل شدند و ۲۶۴ تبهکار کشته شدند

در هائیتی، جایی که جامعه بین‌المللی علی‌رغم درخواست‌ها مداخله نکرد، طبق گزارش‌ها، گروه‌هایی که خود را «مجریان عدالت» اعلام کردند، حداقل ۲۶۴ تبهکار را کشتند.

ماریا ایزابل، نماینده سازمان ملل در هائیتی، در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ظهور گروه‌هایی که خود را مجریان عدالت می‌نامند سطح جدیدی از پیچیدگی را به وضعیت اضافه کرده است. از ماه آوریل، بینوه (دفتر یکپارچه سازمان ملل در هائیتی) محاسبه کرده است که حداقل ۲۶۴ تبهکار توسط مجریان عدالت کشته شده‌اند.

ساکنان شروع به تشکیل گروه‌های دفاع ذاتی کردند، زیرا پلیس نخواست یا نتوانست خشونت بی‌سابقه گروه‌هایی که بیشتر قلمرو پایتخت، پورتو پرنس را کنترل می‌کردند، برطرف کند. از سوی دیگر، جامعه بین‌المللی نتوانست کشوری را برای رهبری نیروی مداخله‌ای که سازمان ملل و دولت هائیتی خواسته بودند، بیابد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در ۶ ژوئیه در بیانیه‌ای گفت: مردم هائیتی در یک کابوس گرفتار شده‌اند و وضعیت انسانی فراتر از سطح وخیم است. او گفت: تبهکارهای ظالم بر مردم هائیتی کنترل دارند. گوترش روز شنبه هفته گذشته به شهر پورتو پرنس رفت.

دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار اعزام نیروی بین‌المللی برای حمایت از پلیس و "از بین بردن" تبهکارها شد و تاکید کرد که "بدون بهبود اساسی در وضعیت امنیتی امکان وجود یک راه حل سیاسی پایدار و فراگیر ندارد."

این فراخوان که برای اولین بار در ماه اکتبر انجام شد، هیچ پاسخی دریافت نکرد. در حالی که تعداد کمی از کشورها آمادگی خود را برای مشارکت ابراز کرده‌اند، هیچ کدام از آنها داوطلبانه برای رهبری چنین عملیاتی در کشوری که تحت تأثیر مداخلات خارجی متعدد قرار گرفته است، شرکت نکرده‌اند.

علاوه بر خشونت در هائیتی، حدود نیمی از جمعیت یا ۵،۲ میلیون نفر، از جمله حدود ۳ میلیون کودک، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.