سازمان ملل: مرگ بیش از ۲۵۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۳ در دریای مدیترانه

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مهاجر که تلاش کردند از دریای مدیترانه عبور کرده و خود را به اروپا برسانند، جان خود را از دست داده و یا مفقود شده‌اند.

مدیر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در نیویورک، روون منیکدیولا، در بیانیه‌ای اعلام داشت: «تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۲۵۰۰ نفر در دیاری مدیترانه جان باخته یا مفقود شده‌اند. در سال ۲۰۲۲، در همان زمان، ۱۶۸۰ نفر کشته یا مفقود شده بودند." این عدد یعنی؛ دو سوم افزایش یافته است.»

منیکدیولا در نشست شورای امنیت درباره بحران مهاجران در دریای مدیترانه صحبت کرد و گفت: «افکار عمومی آن را نمی‌بینند، اما افراد در خشکی نیز جان خود را از دست می‌دهند."

این مقام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ادامه داد: «سفر از غرب یا شرق آفریقا به لیبی و مناطق ساحلی، یکی از خطرناک‌ترین سفرهای جهان است.»

منیکدیولا اظهار داشت که مهاجران یا پناهجویان آفریقایی که از طریق زمینی سفر می‌کنند در هر مرحله با خطر مرگ و نقض حقوق بشر روبرو هستند.

بر اساس داده های فاش شده توسط مقام NHCR، بین ۱ ژانویه تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳، ۱۳۰ هزار مهاجر وارد ایتالیا شده‌اند و در مجموع ۱۸۶ هزار مهاجر به جنوب اروپا (ایتالیا، یونان، قبرس و مالت) وارد شده‌اند. این میزان در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۲، ۸۳ درصد افزایش یافته است.

بیشتر مهاجران از تونس و لیبی آمده‌اند. گزارش شده است که بین ژانویه تا اوت ۲۰۲۳، ۱۰۲ هزار مهاجر از تونس و ۴۵ هزار مهاجر از لیبی تلاش کردند از دریای مدیترانه عبور کنند.