یونیسف: بیش از ۹۰ درصد قربانیان زلزله هرات، زنان و کودکان هستند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد، بیش از ۹۰ درصد از قربانیان زلزله هرات، زنان و کودکان هستند.

شب شنبه ۱۵ مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر هرات را لرزاند.  این زلزله بیشترین خسارت را به منطقه‌ی زنده جان  وارد کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تقریباً تمامی روستاهای اطراف هرات و زنده جان با خاک یکسان شدند.

این زلزله دست کم ۲۵۰۰ کشته و هزاران مجروح بر جای گذاشته است.

به دلیل آنکه در زمان وقوع زلزله بیشتر مردان در خارج از خانه بودند، اکثر قربانیان این زلزله را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه، یونیسف با انتشار انتشار گزارشی اعلام نمود، بر اساس آمارهای این سازمان بیشتر از ۹۰ درصد قربانیان این زلزله را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد زیادی کودک مادران خود را از دست دادند.

تصاویر بسیاری از مناطق زلزله زده منتشر شده است که گویای سطح فاجعه می‌باشد. در تصاویر دیده می‌شود که بازماندگان که اکثراً مردان هستند، با بیل مکانیکی گودال‌های بزرگ حفر کرده و اجساد را به صورت دسته‌جمعی به خاک می‌سپارند.

اعلام شده است در منطقه زنده جان تاکنون پیکر ۱۲۹۴ نفر و همچنین ۱۶۸۸ مجروح پیدا شده است.

برنامه جهانی غذا نیز در این رابطه اعلام کرده است که بازماندگان زلزله هرات را شب‌ها، گرسنه و وحشت‌زده در میان آوارها می‌خوابند.

بر اساس گزارش‌های منتشره در بسیاری از روستاها مانند روستای نایب رفیع که قبلاً حدود ۲۵۰۰ نفر جمعیت داشت، دیگر غیر از مردانی که در هنگام زلزله بیرون از خانه بودند، تقریباً هیچکس زنده نمانده است و هیچ زن و کودکی جان سالم به در نبرده‌اند.

در حالی که هنوز از تعداد دقیق کشته و زخمی‌ها اطلاعی در دست نیست، گروه‌های امداد و نجات نیز گزارش‌های بسیاری از کمبود مواد غذایی و همچنین پتو و چادر و دیگر وسایل منتشر کرده و خواستار کمک‌های جهانی به بازماندگان شدند.