میموی کُرد در ایتالیا زندانی شد

​​​​​​​دومنیکو لوکانو شهردار ریاچه در ایتالیا که به دلیل کمک به پناهجویان کُرد به میموی کُرد مشهور است به زندان خانگی محکوم شد

دومنیکو لوکانو شهردار ریاچه در ایتالیا که به دلیل کمک به پناهجویان کُرد به میموی کُرد مشهور است به زندان خانگی محکوم شد.

 

دومنیکو لوکانو شهردار کومون ریاچه در منطقه ی کالابریا روز دوم اکتبر ۲۰۱٨ / ١٠ مهرماه ١٣٩٧ به درخواست دادستان عمومی لوکری دستگیر شد، همچنین اقامت همسر وی در ریاچه ممنوع شد.

 

اتهام لوکانو همکاری با پناهجویانی است که به صورت قاچاق وارد این منطقه شده‌اند. به همین دلیل یک سال و نیم در مورد وی تحقیق شده است. در ابتدای تحقیقات اتهام فساد نیز به وی وارد شده بود اما این اتهام ثابت نشد و لوکانو آزاد شد. حالا گفته می‌شود لوکانو به یک زن اهل نیجریه پیشنهاد کرده تا با وی ازدواج کند تا به کشورش بازگردانده نشود، با همین اتهام لوکانو زندانی شده و  اقامت زن نیجریه‌ای در آن منطقه ممنوع شده است.

 

کومون لوکانو در سال ۲۰۰۴ به شهرداری تبدیل شد و مدت ۲ سال است هدف حملات مخالفان پناهجویان قرار گرفته است. اما علیرغم این حملات شهرداری و اهالی کومون اجازه‌ی غالب شدن نژادپرستی و ترس را در کومونشان نمی‌دهند.

 

مدت یک سال است ریاچه توجه چندین سازمان بین‌المللی را به خود جلب کرده است. در همین چهارچوب مجله‌ی فورتون آمریکا دومنیکو لوکانو را یکی از ۱۰۰ چهره‌ی تاثیر گذار جهان معرفی کرده است.

 

تعداد ساکنین ریاچه ۱۵۰۰ تن است و ۴۰۰ تن از آنها پناهجو می‌باشند. قبل از حضور پناهجوها در این منطقه، آنجا به یک منطقه‌ی خشک در جنوب ایتالیا شناخته می‌شد. مدارس آن تعطیل شده بودند، جوانان به سمت شمال ایتالیا کوچ کرده بودند و در واقع یک روستای فراموش شده بود.

 

شهرداری ریاچه پناهجویان را در خانه‌های خالی ریاچه اسکان داد و آنجا را به یک پناهگاه بزرگ تبدیل کرد. صاحبان خانه‌های خالی با تلاش کومونیستهای منطقه قانع شدند تا خانه‌هایشان را در اختیار پناهجویان قرار دهند. پناهجویان نیز در خانه‌های خالی ساکن شدند و روستا دوباره زنده شد. تلاشهای لوکانو دوباره زندگی را به کومون آنها باز گرداند و مدارس دوباره باز شدند.

 

لوکانو سه بار پشت سر هم به عنوان شهردار کومون انتخاب شد. او برای کمک کردن به پناهجویان نوعی اسکناس چاپ کرد که عکس چگوارا و انتونیو گرامش روی آن بود. پناهجویان میتوانند با این اسکناسها در منطقه خرید کنند.

لوکانو نام مموی کُرد را از پ.ک.ک گرفته است، در سال ۱۹۹٨ یک کشتی از ترکیه به مقصد ایتالیا حرکت کرد که بیشتر سرنشینانش کُرد بودند. این کشتی به ریاچه رسید. در این کشتی ۶۶ مرد، ۴۶ زن و ۷۲ کودک حضور داشتند. رسانه‌ها بیشتر این افراد را با عنوان اعضای پ.ک.ک معرفی می‌کردند. این افراد به دلیل فشارهای دولت ترکیه به ایتالیا فرار کرده بودند. لوکانو قبل از آنکه شهردار کومون شود پیشگام بیشتر فعالیتعای سیاسی و روشنفکری بود. گفته می‌شود لوکانو بسیاری اوقات از گفته‌های عبدالله اوجالان استفاده می‌کرد، وی به دلیل حمایت از سرنشینان کُرد آن کشتی به مموی کُرد شهرت یافت.