۳۱ کشته در درگیری غزه و اسرائیل، تلاش‌های مصر برای آتش‌بس

در حالی که درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه‌های مسلح در غزه ادامه داشت، در سه روز گذشته ۳۱ نفر از جمله ۳۰ فلسطینی و یک اسرائیلی کشته شدند. مصر برای برقراری آتش‌بس فعال شد.

حملات موشکی و راکتی بین اسرائیل و گروه‌های مسلح در غزه در شب پنج شنبه ادامه یافت.

به گفته وزارت بهداشت نوار غزه، از روز سه‌شنبه تاکنون ۳۰ نفر از جمله کودکان کشته و ۹۰ نفر زخمی شده‌اند.

در میان کشته‌شدگان پنج فرمانده نظامی جهاد اسلامی و رزمندگان جبهه رهایی‌بخش خلق فلسطین بودند که هدف اسرائیل بودند.

در جبهه اسرائیل، یک نفر بر اثر اصابت راکت به خانه‌ای در رهووت در جنوب تل آویو کشته شد. به گفته مقامات اسرائیلی از روز چهارشنبه پنج نفر زخمی شده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل از ابتدای درگیری ۸۶۶ موشک به سمت اسرائیل شلیک شده که ۲۶۰ فروند از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی مسدود شده است. به گفته ارتش، ۲۵ درصد از موشک‌ها به غزه اصابت کرد و ۴ نفر از جمله ۳ کودک کشته شدند. این اطلاعات هنوز از سوی منابع فلسطینی تایید نشده است.

این درگیری‌ها با هدف قرار دادن جهاد اسلامی از سوی اسرائیل در روز سه شنبه آغاز شد. ارتش اسرائیل می‌گوید ۱۷۰ هدف متعلق به جهاد اسلامی را هدف قرار داده است.

اتحادیه اروپا خواستار "آتش بس فوری" شد، همزمان واشنگتن از همه طرف‌ها خواست "از مرگ غیرنظامیان اجتناب کنند و خشونت را کاهش دهند".

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهار داشت که آنها با نگرانی شدید "تشدید تنش خطرناک" را دنبال می‌کنند.

مصر برای دستیابی به آتش بس فعال شد. رهبران سیاسی جهاد اسلامی روز پنجشنبه به امید آتش بس عازم قاهره می‌شوند. محمد الهندی، رئیس جهاد اسلامی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما امیدواریم به توافقی شرافتمندانه که منعکس کننده منافع مردم و مقاومت ما باشد برسیم».

نوار غزه با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که فقر و بیکاری بر آن حاکم است، از زمان تحت کنترل حماس در ژوئن ۲۰۰۷ تحت محاصره اسرائیل قرار دارد. از سال ۲۰۰۸ جنگ‌های زیادی با اسرائیل رخ داده است.

در آگوست ۲۰۲۲، ۴۹ فلسطینی از جمله ۱۹ کودک در درگیری‌های سه روزه بین اسرائیل و جهاد اسلامی کشته شدند.