آخرین وضعیت غزه: بمباران بیمارستان، بحران بدتر می‌شود

پس از بمباران بیمارستانی در غزه در روز سه‌شنبه، تظاهرات‌های گسترده‌ای در کشورهای عربی و ایران برگزار شد. اسرائیل مدعی شد موشکی که به بیمارستان اصابت کرده از طرف جهاد اسلامی بوده است.

دست کم ۲۰۰ نفر در حمله روز سه‌شنبه به بیمارستانی در غزه جان باختند.
حماس اسرائیل را مسئول این حمله اعلام کرد
وزارت بهداشت حماس اسرائیل را مسئول این حمله دانست. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که این حمله توسط سازمان جهاد اسلامی فلسطین انجام شده است که یک حمله موشکی ناموفق بوده است.
اسرائیل: جهاد اسلامی مسئول حمله است، ما اسناد را نشان خواهیم داد
ارتش اسرائیل از طریق دریاسالار دانیل هاگاری به سی‌ان‌ان بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که اسنادی کتبی بین شبه‌نظامیان غزه در اختیار دارد که می‌گوید این حمله توسط جهاد اسلامی انجام شده است.
هاگری همچنین با بیان اینکه فیلم پهپاد در رابطه با حمله به پارکینگ بیمارستان را در اختیار دارند و مدعی شد که حمله اسرائیل هیچ تاثیری بر بیمارستان نداشته است.
تظاهرات‌های اعتراضی
پس از حمله به بیمارستان، اعتراضات گسترده‌ای در کشورهای عربی و ایران برگزار شد. تظاهرکنندگان در تهران با پرتاب تخم مرغ به دیوار سفارت فرانسه، مرگ بر فرانسه و انگلیس گفتند.
تظاهرکنندگان در امان، پایتخت اردن به خیابان‌ها آمدند. در کرانه باختری که تحت اشغال است، معترضان به خیابان‌ها ریختند و خواستار استعفای محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین شدند. درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی درگرفت.
حزب‌الله لبنان، متحد حماس، خواستار اعلام روز چهارشنبه به عنوان «روز خشم» برای محکومیت حمله به بیمارستان شد که آن را «قتل‌عام » توصیف کرد و اسرائیل را مقصر دانست. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «باید چهارشنبه روز خشم علیه دشمن باشد.»
دو افسر حماس کشته شدند
در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که «محمد الودیه» فرمانده سامانه تانک حماس از جمله دو افسر کشته شده حماس است.
بیش از ۳ هزار نفر در غزه کشته شدند
به گفته مقامات محلی فلسطین، بیش از ۳ هزار نفر که بیشتر آنها کودک و غیرنظامی هستند، در حملات اسرائیل به غزه از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر کشته شده‌اند.
بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل جان باختند
به گفته ارتش اسرائیل از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته و ۱۹۹ نفر ربوده شده‌اند. اسرائیل همچنین اعلام کرد که جسد ۱۵۰۰ مبارز حماس را در اسرائیل پیدا کرده است.
۱۱ مرکز بهداشت و درمان مورد حمله قرار گرفت
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۱ مرکز بهداشتی در غزه مورد حمله قرار گرفت، ۱۲ پرسنل بهداشتی کشته شدند و ۶۰ آمبولانس مورد حمله قرار گرفتند.
هزار و ۱۸۵ ساختمان ویران شد، ۵ هزار و ۴۳۴ خانه آسیب دید
از ۹ اکتبر، برق، آب و غذا برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه تحریم شده است. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، ۲ هزار و ۱۸۵ ساختمان به طور کامل ویران شده و ۵ هزار و ۴۳۴ خانه نیز آسیب دیده است.
سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس شد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در پکن خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» بین اسرائیل و حماس شد.