بدون رضایت عراق، اقلیم کوردستان نمی‌تواند به ترکیه نفت بفروشد

دیوان داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی دربارە پروندە نفت کە توسط عراق باز شدە بود، بر ضد ترکیە و اقلیم کوردستان رای داد که اقلیم کوردستان عراق نباید بدون رضایت عراق نفت به ترکیه بفروشد.

طبق خبری منتشرشده در سایت آرگوس کە بە مسائل نیرو اختصاص دارد، شب گذشته عراق به طور رسمی در مورد پرونده‌ی صادرات نفت خام اقلیم کوردستان که بدون تایید دادگاه فدرال عراق به ترکیه صادر می‌شد، ترکیه را مطلع کرده است. طبق حکم دیوان داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی نباید نفت بدون رضایت عراق به ترکیه فروخته شود.

این وب سایت با تکیه بر اطلاعات منابع اختصاصی اعلام کرد که این تصمیم ضربه‌ای به اقلیم کوردستان خواهد بود.

همچنین گزارش شده است که به ترکیه اطلاع داده شده است که دیگر اجازه ارسال نفت اقلیم کوردستان به بندر جیهان را بدون موافقت دولت فدرال عراق نخواهد داشت.

بدون رضایت عراق شروع به فروش نفت کرده بود

در سال ۲۰۱۴ پس از تکمیل خط لوله نفت بین اقلیم کوردستان - ترکیه با حمایت آنکارا و بدون موافقت بغداد، دولت اقلیم کوردستان برای اولین بار به طور مستقل نفت را به بندر جیهان ارسال کرد. روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از طریق این خط لوله صادر می‌شد. این اقدام پس از توافق ۵۰ ساله بارزانی و دولت اشغالگر ترکیه صورت گرفت. این به معنای نقض قرارداد نفتی ۱۹۷۳بود.

توافق ۵۰ ساله بارزانی و ترکیه خشم بغداد را برانگیخته است. عراق این اقدام را دزدی اعلام کرد و ترکیه را به نقض حاکمیت عراق متهم کرد.

تعداد زیادی از شرکت‌ها قراردادهای خود را با اقلیم کوردستان لغو کردند

به دنبال تصمیم دادگاه فدرال عراق علیه فروش مستقل نفت، تعدادی از شرکت‌های نفتی قراردادهای خود با اقلیم کوردستان عراق را لغو کردند. در میان شرکت اکسون موبایل آمریکایی، بیکر هیوز ، شرکت شلومبرگر آمریکایی و شرکت ترافیگور خروج خود را از قسمت نفتی حکومت اقلیم کوردستان اعلام کردە بودند.

تریلیون‌ها دینار از فروش نفت بە دست آورده‌اند

حکومت اقلیم کوردستان به عنوان بخشی از اقتصاد مستقل خود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. هر بشکە نفت با میانگین قیمت ۵۴ دلار بە فروش رفتە است. در مجموع ارزش نفت فروخته شده بیش از ۶۸ تریلیون دینار بود.

۴۰۰ میلیارد دینار ارسال نمی‌شود: هزینه‌های اقلیم کوردستان مشخص نیست

قبل از مدتی وزیر دارایی عراق طیف سامی دربارە نفرستادن ۴۰۰ میلیارد دینار بە اقلیم کوردستان نامه‌ای به خزانە شورای وزیران فرستاد و اعلام کرد که به دلیل تصمیم دادگاه فدرال و نبود اطلاعات در مورد هزینه‌ها، نمی‌توانم ۴۰۰ میلیارد دینار را به اقلیم کوردستان ارسال کنم.

دادگاه فدرال: نفت باید به عراق تحویل داده شود، بودجه از سهم عمومی تعیین می‌شود

بر اساس تصمیم دادگاه فدرال عراق، دیگر اقلیم کوردستان نمی‌تواند بدون اجازە بغداد، گاز و نفت بفروشد و باید نفت اقلیم کوردستان به بغداد تحویل داده شود. بر اساس همین تصمیم، حکومت اقلیم کوردستان باید تمامی قراردادها با شرکت‌های نفتی را به وزارت نفت عراق ارائه دهد. همچنین هر گونه قراردادی که به نفع عراق نباشد نیز می‌تواند لغو گردد. باید سهم اقلیم کوردستان از بودجه عمومی مشخص شود مشروط بر اینکه بودجه به کارمندان و همه استان‌ها اختصاص دادە شود.

درآمدهای نفتی عراق در سال ۲۰۲۲

براساس آمارهای وزارت نفت عراق از طریق شرکت سومو در سال ۲۰۲۲، یک میلیارد و ۲۰۸ بشکه و ۵۳۱ هزار و ۱۱۹ بشکە نفت بفروش رفتە است. کە بە صورت میانگین روزانه ۳ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۴۱۶ بشکه نفت بفروش رفتە است. متوسط قیمت هر بشکە نفت ۹۵ دلار و ۵۳ سنت بودە است، کە کل درآمد فروش نفت ۱۱۵ میلیارد ۴۶۶ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار شدە است.

درآمدهای نفتی اقلیم کوردستان در سال ۲۰۲۲

بر اساس گزارش سازمان روبین برای شفافیت فرآیند نفت، حکومت اقلیم کوردستان  از ۱۰ میدان نفتی و از طریق ۱۱ شرکت در سال ۲۰۲۲، ۳ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از طریق فروش نفت درآمد داشتە است.

اقلیم کوردستان در ماه دسامبر امسال ۱۱ میلیون و ۸۲۵ هزار بشکه نفت از طریق بندر جیهان صادر کردە است. هر بشکه ای را ۷۰ دلار فروخته است و مجموع آن را به ۸۳۲ میلیون و ۹۵۳ هزار دلار شدە است. ۴۶۶ میلیون دلار هزینه استخراج است و ۳۶۶ میلیون دلار به خزانه حکومت بازگردانده شده است.

برای خواندن خبر سایت آرگوس اینجا را کلیک کنید.